Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Parking mięśniak

 

Czas czytania: ~3 min


YzjqpPwa1TU9ypuYjptE56Gjz38kDcu2LxV4pV8qR7FSqc1F50d29aeaOTy8_1111-lincoln-road-hdem.jpg
Wielopoziomowe garaże to zło konieczne będące konsekwencją cywilizacji czterech kółek. Bezduszne molochy, które, uwalniając miasta od setek parkujących wszędzie samochodów, pożerają jednocześnie przestrzeń publiczną, nie wnosząc w zamian żadnej architektonicznej wartości. A jeśli by ich zaprojektowanie oddać w ręce dobrych architektów? Efekt takiego eksperymentu można oglądać w Miami, gdzie wiosną 2010 r. otwarty został parking zaprojektowany przez szwajcarskie biuro Jacquesa Herzoga i Pierre’a de Meurona. Miami – jeszcze do niedawna kojarzone głównie plażami i niezbyt ambitną, choć drogą rozrywką – w ciągu ostatniej dekady podjęło próbę zmiany swojego wizerunku, przekształcając się w prężnie działający ośrodek kultury. To właśnie tam odbywają się Art Basel Miami – największe targi artystyczne w Stanach Zjednoczonych, a projektowanie nowych budynków powierza się najbardziej uznanym architektom świata. Jednym z przykładów takich działań jest ukończony niedawno parking przy 1111 Lincoln Road, zbudowany przez dewelopera, Roberta Wennetta. Parking stanął przy jednej z najpopularniejszych tras spacerowych w zdominowanym przez ruch samochodowy Miami, porównywanej czasem do barcelońskiego deptaka Las Ramblas. Ulokowany przy wciśniętej w sieć wielopasmowych autostrad promenadzie budynek jest miejscem, w którym spotykają się różne strefy aktywności, stanowiącym rodzaj bramy, przez którą ludzie przechodzą od pełnego pośpiechu życia do odpoczynku i zabawy. Jak wyjaśnia Jacques Herzog, wzniesiony z surowego betonu i szkła budynek przy 1111 Lincoln Road jest współczesną reinterpretacją „tropikalnego modernizmu”, przypominając potężne, brazylijskie budowle, zapewniające schronienie przed palącym słońcem. Jego surową, rzeźbiarską formę architekt porównuje również do nagich, naprężonych mięśni. Projektując garaż, architekci odrzucili tradycyjne dla tego typu obiektów cechy, które decydują o ich antypatycznym charakterze – niskie, klaustrofobiczne przestrzenie, słabe oświetlenie, widoczne pod sufitami zraszacze. Do współpracy zaprosili artystów i architektów krajobrazu. Wolff Olins, autor logo Tate Modern, stworzył dla budynku system informacji wizualnej, a Raymond Jungles zaprojektował jego otoczenie, sięgając po inspiracje z najwyższej półki i dając wyraz swojej fascynacji twórczością wielkiego Brazylijczyka, Roberto Burle Marxa, autora min. promenady na najsłynniejszej plaży świata – Copacabanie. Podobnie jak na plaży w Rio, chodnik zaprojektowany przez Junglesa przy Lincoln Road ożywia mocny wzór jasnych i ciemnych płyt oraz bujna, subtropikalna roślinność. Dodatkowo, powstały przy nim transparentne i lustrzane pawilony o przeszklonych elewacjach, zaprojektowane przez Dana Grahama. 1111 Lincoln Road mieści ponad 300 miejsc parkingowych, 4,5 tysiąca metrów kwadratowych powierzchni handlowej i usługowej (11 sklepów i trzy restauracje na parterze budynku, kolejne sklepy – na 5 poziomie, a czwarta restauracja – na dachu połączonego z parkingiem sąsiedniego budynku dawnej siedziby banku), a także mieszkania. Te dodatkowe aktywności mają sprawić, że nowy obiekt „wrośnie” w przestrzeń miasta, stając się naturalną kontynuacją ulicznego życia. Parking ulokowany został w centralnej części budynku. Płyty poszczególnych kondygnacji podtrzymywane są przez nieregularne kolumny, wywołujące uczucie zachwiania równowagi. Dzięki zróżnicowanym kształtom i kątom nachylenia, efektywniej zapewniają cień, a jednocześnie nadają fasadzie bardziej dynamiczny wygląd. Kondygnacje garażu oświetlone są naturalnym światłem, a z każdej z nich roztacza się widok na miasto i plażę.
GRqxGHDNx6QbcY9ZNl5mWKKYA1RA71Qcum9IE35aXlZt7N771zuo6Lalz32N_1111-lincoln-road-hdem-1.jpg
2wstlAn0fddjMdfoFTaaXU2I0OfZDYDzrv009v83rdgPlWgjAb0DWxL5CA8P_1111-lincoln-road-hdem-2.jpg
wJUaVRfsJoVza4MkQnXyzkWVCScB5HPxlTG0am2dZKorr9M3nGjwysPpPB8Q_1111-lincoln-road-hdem-2a.jpg
cYE0r9FimhnF8HC44L76mu534CtEcaLcosfeBvlnOshRBe6nUVckVVx7zeKY_1111-lincoln-road-hdem-3.jpg
O3WzIXpB8pASu95wb7yQlONv5WY5ESGNXhYj4ViI78n4V6bkWD7SrOQAMxR6_1111-lincoln-road-hdem-4.jpg
unpFpxqaGdgoIqIByit3ylDYmVrHVQNFdrUGma8pR2jvOgbSX0Zta1oH9pHY_1111-lincoln-road-hdem-5.jpg
iWlk9TeIvInTSfcsxyAtXPPYn1mU5wCBmsnzW4bK6SEMMYkNXdl0LgB5RaYo_1111-lincoln-road-hdem-6.jpg
ZryS6tHucwJZGJSwXxSMJj49PNWvntuprWJ4Obdq6ZMVqfTmvcaPI3fSOLAU_1111-lincoln-road-hdem-7.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera