Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Snucie z ziarenka

 

Czas czytania: ~2 min


sEdeuh6eSUFt0VmLgTC1g2IbIfx3I9wH2GEUkNJlmuiLiPp3IFdnSl4bgQHX_sunflower-seeds-ai-weiwei-2.jpg
W ubiegłym roku w ramach słynnej serii wystaw Unilevera w londyńskiej Tate Modern zaprezentowana została potężna czarna skrzynia Mirosława Bałki. W tym roku Halę Turbin wypełniły obiekty nieporównywalnie mniejsze – nasiona słonecznika. A dokładnie – 100 milionów porcelanowych, ręcznie robionych imitacji tych ziaren. To instalacja przygotowana przez najgłośniejszego współczesnego chińskiego artystę – Ai Weiweia, znanego także ze współpracy z architektami, min. z Herzogiem i de Meuronem podczas projektowania Ptasiego Gniazda na igrzyska olimpijskie w Pekinie w 2008 r. czy przy architektonicznej wystawie Ordos 100. Autor tegorocznej instalacji w Hali Turbin zaprosił zwiedzających na spacer po porcelanowych ziarenkach, które przykrywają tysiąc metrów kwadratowych podłogi w jej wschodnim krańcu. Mimo że na pierwszy rzut oka „nasiona” wyglądają identycznie, każde jest inne – każde zostało ręcznie uformowane, wypalone w temperaturze 1300°C, a następnie ręcznie pomalowane i ponownie wypalone w temperaturze 800°C. Produkcja, która miała miejsce w chińskim mieście Jingdezhen, trwała dwa lata. Maleńkie elementy razem tworzą imponujący zbiór o wadze około 150 ton. Instalacja w Tate Modern to największa praca Ai Weiweia wykonana z porcelany – jednego z najważniejszych towarów eksportowych Państwa Środka. Dla artysty ziarna słonecznika – popularna przekąska w Chinach – mają osobiste skojarzenia z Rewolucją Kulturalną (1966-76). W czasach okrutnych represji, gdy jednostki pozbawiane były osobistej wolności i godności, propaganda przedstawiała wodza Mao jako słońce, a naród jako zwrócone w jego stronę słoneczniki. Dla Ai Weiweia dzielenie się ziarnami słonecznika było w tym kontekście gestem ludzkiego współczucia i przyjaźni, namiastką normalności i przyjemności w czasach ekstremalnej biedy i prześladowań. Ale na tym nie koniec – w porcelanowych ziarenkach zamknięta jest jeszcze jedna – współczesna – warstwa znaczeń. Poprzez połączenie masowej produkcji z tradycyjnym chińskim rzemiosłem, Ai Weiwei chciał skłonić widzów do głębszego zastanowienia się nad zjawiskiem „Made in China” i geopolityką wymiany kulturowej i ekonomicznej. Instalacja ma też skłonić do zastanowienia nad relacjami współczesnego człowieka ze światem. Co w dzisiejszym społeczeństwie oznacza bycie jednostką? Czy wspólne działanie daje nam siłę czy wręcz przeciwnie – osłabia? Do czego prowadzą nasze rosnące oczekiwania i materializm? Poza wszystkim, instalacja jest również niezwykle zmysłowa w odbiorze – ludzie mogą dotykać ziarenek, chodzić po nich i słuchać, jak chrzęszczą pod stopami. Kuratorką wystawy Ai Weiweia jest Juliet Bingham z Tate Modern, we współpracy z asystentką, Kasią Redzisz. Wystawa trwa od 12 października 2010 r. do 2 maja 2011 r. Fot: Marcus Leith & Andrew Dunkley © Tate Photography
M34imHCpoQJ2EsZDRczM12LGzlOrJdz7GoEo7I29LaIoMpWbFvijNkkncCEI_sunflower-seeds-ai-weiwei.jpg
Wxg24dvKkfzikhutOooHd8h2AxsSKQlPHhxwEqDBRamOUAFysvGDgse1PJuy_sunflower-seeds-ai-weiwei-3.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy
Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy

12 grudnia wieczorem, podczas uroczystej gali w Teatrze Studio ogłoszono laureatów corocznego konkur ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera