Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Snucie z ziarenka

 

Czas czytania: ~2 min


sEdeuh6eSUFt0VmLgTC1g2IbIfx3I9wH2GEUkNJlmuiLiPp3IFdnSl4bgQHX_sunflower-seeds-ai-weiwei-2.jpg
W ubiegłym roku w ramach słynnej serii wystaw Unilevera w londyńskiej Tate Modern zaprezentowana została potężna czarna skrzynia Mirosława Bałki. W tym roku Halę Turbin wypełniły obiekty nieporównywalnie mniejsze – nasiona słonecznika. A dokładnie – 100 milionów porcelanowych, ręcznie robionych imitacji tych ziaren. To instalacja przygotowana przez najgłośniejszego współczesnego chińskiego artystę – Ai Weiweia, znanego także ze współpracy z architektami, min. z Herzogiem i de Meuronem podczas projektowania Ptasiego Gniazda na igrzyska olimpijskie w Pekinie w 2008 r. czy przy architektonicznej wystawie Ordos 100. Autor tegorocznej instalacji w Hali Turbin zaprosił zwiedzających na spacer po porcelanowych ziarenkach, które przykrywają tysiąc metrów kwadratowych podłogi w jej wschodnim krańcu. Mimo że na pierwszy rzut oka „nasiona” wyglądają identycznie, każde jest inne – każde zostało ręcznie uformowane, wypalone w temperaturze 1300°C, a następnie ręcznie pomalowane i ponownie wypalone w temperaturze 800°C. Produkcja, która miała miejsce w chińskim mieście Jingdezhen, trwała dwa lata. Maleńkie elementy razem tworzą imponujący zbiór o wadze około 150 ton. Instalacja w Tate Modern to największa praca Ai Weiweia wykonana z porcelany – jednego z najważniejszych towarów eksportowych Państwa Środka. Dla artysty ziarna słonecznika – popularna przekąska w Chinach – mają osobiste skojarzenia z Rewolucją Kulturalną (1966-76). W czasach okrutnych represji, gdy jednostki pozbawiane były osobistej wolności i godności, propaganda przedstawiała wodza Mao jako słońce, a naród jako zwrócone w jego stronę słoneczniki. Dla Ai Weiweia dzielenie się ziarnami słonecznika było w tym kontekście gestem ludzkiego współczucia i przyjaźni, namiastką normalności i przyjemności w czasach ekstremalnej biedy i prześladowań. Ale na tym nie koniec – w porcelanowych ziarenkach zamknięta jest jeszcze jedna – współczesna – warstwa znaczeń. Poprzez połączenie masowej produkcji z tradycyjnym chińskim rzemiosłem, Ai Weiwei chciał skłonić widzów do głębszego zastanowienia się nad zjawiskiem „Made in China” i geopolityką wymiany kulturowej i ekonomicznej. Instalacja ma też skłonić do zastanowienia nad relacjami współczesnego człowieka ze światem. Co w dzisiejszym społeczeństwie oznacza bycie jednostką? Czy wspólne działanie daje nam siłę czy wręcz przeciwnie – osłabia? Do czego prowadzą nasze rosnące oczekiwania i materializm? Poza wszystkim, instalacja jest również niezwykle zmysłowa w odbiorze – ludzie mogą dotykać ziarenek, chodzić po nich i słuchać, jak chrzęszczą pod stopami. Kuratorką wystawy Ai Weiweia jest Juliet Bingham z Tate Modern, we współpracy z asystentką, Kasią Redzisz. Wystawa trwa od 12 października 2010 r. do 2 maja 2011 r. Fot: Marcus Leith & Andrew Dunkley © Tate Photography
M34imHCpoQJ2EsZDRczM12LGzlOrJdz7GoEo7I29LaIoMpWbFvijNkkncCEI_sunflower-seeds-ai-weiwei.jpg
Wxg24dvKkfzikhutOooHd8h2AxsSKQlPHhxwEqDBRamOUAFysvGDgse1PJuy_sunflower-seeds-ai-weiwei-3.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

Kultura w kasynie
Kultura w kasynie

Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera