Ciemne i jasne - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ciemne i jasne

 

Czas czytania: ~3 min


AaiiUAlq3iWU62t4NaeOMVibFoi2YLO16Mwds3NvLH0RCrGILQ9ScRN9Q0E6_nmajh.jpeg
Połowa elewacji – z przezroczystego szkła, połowa –z terakoty, a na tle nowoczesnej, minimalistycznej bryły – XIX-wieczna, klasycystyczna rzeźba. Kontrasty symbolizujące ciągłość między przeszłością i współczesnością stały się punktem wyjścia dla projektu nowego gmachu Muzeum Narodowego Amerykańskich Żydów (NMAJH) w Filadelfii – najważniejszego muzeum poświęconego historii Żydów w Ameryce – który został otwarty 12 listopada 2010 r.. Zaprojektowany przez osiemdziesięcioletniego Jamesa Stewarta Polsheka z biura Ennead Architects (dawniej Polshek Partnership) gmach stanął w prestiżowej lokalizacji w centrum miasta, przy Independence Mall i zastąpił dotychczasową siedzibę NMAJH, w której muzeum działało od 1976 r. Różnica jest niebagatelna – zamiast dotychczasowych 15 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, instytucja ma teraz do dyspozycji 5-piętrowy obiekt o powierzchni 100 tysięcy metrów kwadratowych. Jak podkreśla autor projektu, kształt gmachu zdeterminowały dwa założenia – wymuszona przez lokalizację konieczność ikonograficznego dostosowania nowego obiektu do historycznej tkanki miasta, a także chęć wyrażenia poprzez formę publicznej misji muzeum. Budynek tworzą dwie zazębiające się bryły – jedna nieprzezroczysta, enigmatyczna, druga – transparentna i otwarta, zachęcająca do wejścia. Pierwsza z nich – pokryta terakotową okładziną – mieści główną przestrzeń ekspozycyjną, a jej solidność ma być metaforą przetrwania Żydów oraz ochrony fundamentalnych dla amerykańskiej historii wolności. Ciepły odcień kamieniarki wpisuje się także w ciąg ceglanych obiektów w historycznym centrum Filadelfii. Drugi segment mieści strefę wejściową, a jego przezroczyste elewacje mają być znakiem otwarcia na wszystkich ludzi, bez względu na ich pochodzenie i wyznanie. Wnętrze muzeum zaaranżowane jest na 6 poziomach, z czego cztery przeznaczone są na interaktywne wystawy stałe i czasowe, audytorium na 200 miejsc i sale edukacyjne. Centralną część budynku zajmuje wysokie na 25 metrów atrium poprzecinane pomostami i ciągami schodów, które pozwala zwiedzającym łatwo zorientować się i poruszać w przestrzeni muzeum. Integralnym elementem projektu architektonicznego były dwie rzeźby: Religious Liberty z 1876 r. oraz Beacon z 2010 r. Pieczołowicie odrestaurowana XIX-wieczna, marmurowa rzeźba przedstawiająca postać w udrapowanych szatach kontrastuje z minimalistyczną, szklaną ścianą fasady, stanowiąc metaforę ciągłości przeszłości i przyszłości społeczności żydowskiej w Ameryce. Z kolei wysoka na dwa i pół metra współczesna rzeźba świetlna z reflektorów i diod ledowych zaprojektowana przez Bena Rubina jest jedynym bezpośrednim odniesieniem do ikonografii judaistycznej. Ulokowana w najważniejszym narożniku szklanej fasady symbolizuje wieczne światło płonące w każdej synagodze. Jej forma ma również przypominać strony księgi – inspiracją dla niej był Talmud, najważniejszy tekst dla judaizmu. Prezentowane w NMAJH eksponaty w różny sposób opowiadają bogatą historię amerykańskich Żydów. Na parterze prezentowane są filmy przybliżające życie 18 ważnych dla niej postaci, min. Gołdy Meir, która urodziła się w Milwaukee, a później została premierem Izraela czy Sandy’ego Koufaxa – miotacza, pierwszego żydowskiego ‘bohatera sportowego’. Można również zobaczyć pianino Irvinga Berlina, fiolki Jonasa Salka, których używał podczas badań nad szczepionką na chorobę Heinego-Medina czy kostiumy Barbary Streisand z filmu „Yentl”. Budowa gmachu pochłonęła 150 milionów dolarów.
JJmgfYMhCb1FKOvqtY2Pc7KAQpOcG6C9idHFhBs6onLpdkt94va4s6UTGAlV_nmajh-2.jpeg
8ZE2a3ulEsXOVMt9PeGiXtpYn1q9qpcET3CedZmUFVQ1EU2JvSzx6yqSfQ5Q_nmajh-3.jpeg
jlerFXbZhMsnZwYN0MBE3boZkdIroiNktkFJXEXahEdbI1QKuhUstdWvzkfX_nmajh-4.jpeg
ibyVj69ZWwmoU2pC7oPIluFneUuKd7e1MWinurJBPkhkCZ1zMQ4JgY5MPHbz_nmajh-5.jpg
7zilWjEtAqczwRWwsrZDWixM9PlEHHpJ5NajTvwCmAB6OeDPdqh96v4I61rI_nmajh-6.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Centrum Aktywności Lokalnej w Rybniku - drewniana bryła dla mieszkańców
Centrum Aktywności Lokalnej w Rybniku - drewniana bryła dla mieszkańców

Centrum Aktywności Lokalnej CAL w Rybniku, projekt architektoniczny pracowni MWArchitekci Marleny Wo ...

Webinarium Schüco: Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje
Webinarium Schüco: Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje

Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje to temat webinarium architektonicznego firmy Schüco, k ...

Webinarium Knauf: Izolacyjność akustyczna. Laboratorium a rzeczywistość.
Webinarium Knauf: Izolacyjność akustyczna. Laboratorium a rzeczywistość.

Hałas dopada nas wszędzie, na ulicy, w pracy, w szkole, w urzędzie, a nawet we własnym domu. Negat ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera