Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ciemne i jasne

 

Czas czytania: ~3 min


AaiiUAlq3iWU62t4NaeOMVibFoi2YLO16Mwds3NvLH0RCrGILQ9ScRN9Q0E6_nmajh.jpeg
Połowa elewacji – z przezroczystego szkła, połowa –z terakoty, a na tle nowoczesnej, minimalistycznej bryły – XIX-wieczna, klasycystyczna rzeźba. Kontrasty symbolizujące ciągłość między przeszłością i współczesnością stały się punktem wyjścia dla projektu nowego gmachu Muzeum Narodowego Amerykańskich Żydów (NMAJH) w Filadelfii – najważniejszego muzeum poświęconego historii Żydów w Ameryce – który został otwarty 12 listopada 2010 r.. Zaprojektowany przez osiemdziesięcioletniego Jamesa Stewarta Polsheka z biura Ennead Architects (dawniej Polshek Partnership) gmach stanął w prestiżowej lokalizacji w centrum miasta, przy Independence Mall i zastąpił dotychczasową siedzibę NMAJH, w której muzeum działało od 1976 r. Różnica jest niebagatelna – zamiast dotychczasowych 15 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, instytucja ma teraz do dyspozycji 5-piętrowy obiekt o powierzchni 100 tysięcy metrów kwadratowych. Jak podkreśla autor projektu, kształt gmachu zdeterminowały dwa założenia – wymuszona przez lokalizację konieczność ikonograficznego dostosowania nowego obiektu do historycznej tkanki miasta, a także chęć wyrażenia poprzez formę publicznej misji muzeum. Budynek tworzą dwie zazębiające się bryły – jedna nieprzezroczysta, enigmatyczna, druga – transparentna i otwarta, zachęcająca do wejścia. Pierwsza z nich – pokryta terakotową okładziną – mieści główną przestrzeń ekspozycyjną, a jej solidność ma być metaforą przetrwania Żydów oraz ochrony fundamentalnych dla amerykańskiej historii wolności. Ciepły odcień kamieniarki wpisuje się także w ciąg ceglanych obiektów w historycznym centrum Filadelfii. Drugi segment mieści strefę wejściową, a jego przezroczyste elewacje mają być znakiem otwarcia na wszystkich ludzi, bez względu na ich pochodzenie i wyznanie. Wnętrze muzeum zaaranżowane jest na 6 poziomach, z czego cztery przeznaczone są na interaktywne wystawy stałe i czasowe, audytorium na 200 miejsc i sale edukacyjne. Centralną część budynku zajmuje wysokie na 25 metrów atrium poprzecinane pomostami i ciągami schodów, które pozwala zwiedzającym łatwo zorientować się i poruszać w przestrzeni muzeum. Integralnym elementem projektu architektonicznego były dwie rzeźby: Religious Liberty z 1876 r. oraz Beacon z 2010 r. Pieczołowicie odrestaurowana XIX-wieczna, marmurowa rzeźba przedstawiająca postać w udrapowanych szatach kontrastuje z minimalistyczną, szklaną ścianą fasady, stanowiąc metaforę ciągłości przeszłości i przyszłości społeczności żydowskiej w Ameryce. Z kolei wysoka na dwa i pół metra współczesna rzeźba świetlna z reflektorów i diod ledowych zaprojektowana przez Bena Rubina jest jedynym bezpośrednim odniesieniem do ikonografii judaistycznej. Ulokowana w najważniejszym narożniku szklanej fasady symbolizuje wieczne światło płonące w każdej synagodze. Jej forma ma również przypominać strony księgi – inspiracją dla niej był Talmud, najważniejszy tekst dla judaizmu. Prezentowane w NMAJH eksponaty w różny sposób opowiadają bogatą historię amerykańskich Żydów. Na parterze prezentowane są filmy przybliżające życie 18 ważnych dla niej postaci, min. Gołdy Meir, która urodziła się w Milwaukee, a później została premierem Izraela czy Sandy’ego Koufaxa – miotacza, pierwszego żydowskiego ‘bohatera sportowego’. Można również zobaczyć pianino Irvinga Berlina, fiolki Jonasa Salka, których używał podczas badań nad szczepionką na chorobę Heinego-Medina czy kostiumy Barbary Streisand z filmu „Yentl”. Budowa gmachu pochłonęła 150 milionów dolarów.
JJmgfYMhCb1FKOvqtY2Pc7KAQpOcG6C9idHFhBs6onLpdkt94va4s6UTGAlV_nmajh-2.jpeg
8ZE2a3ulEsXOVMt9PeGiXtpYn1q9qpcET3CedZmUFVQ1EU2JvSzx6yqSfQ5Q_nmajh-3.jpeg
jlerFXbZhMsnZwYN0MBE3boZkdIroiNktkFJXEXahEdbI1QKuhUstdWvzkfX_nmajh-4.jpeg
ibyVj69ZWwmoU2pC7oPIluFneUuKd7e1MWinurJBPkhkCZ1zMQ4JgY5MPHbz_nmajh-5.jpg
7zilWjEtAqczwRWwsrZDWixM9PlEHHpJ5NajTvwCmAB6OeDPdqh96v4I61rI_nmajh-6.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy
Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy

12 grudnia wieczorem, podczas uroczystej gali w Teatrze Studio ogłoszono laureatów corocznego konkur ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera