Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Jak pleść dla sztuki ?

 

Czas czytania: ~2 min


TvSxsZe7hax19DjQlTcOPypY7KpMbpsl3t0ENSADLXReyAG5G0ULbdJAZCgv_broad-museum-dsr.jpg
W maju ubiegłego roku amerykański milioner i filantrop, Eli Broad, ogłosił, że planuje zbudować nową siedzibę dla swojej imponującej kolekcji sztuki. Ma ona powstać u zbiegu Grand Avenue i 2nd Street w Los Angeles, w sąsiedztwie Walt Disney Concert Hall Franka Gehry’ego i budynku Muzeum Sztuki Współczesnej Araty Isozakiego z 1986 r., uzupełniając kulturalną ofertę tej części miasta. Projekt nowego muzeum wyłoniony został w zamkniętym konkursie, którego wyniki ogłoszono na początku stycznia 2011 r. Zaproszono do niego największe architektoniczne sławy: Rema Koolhaasa, Herzoga i de Meurona, Christiana de Portzamparca, Kazuyo Sejimę i Ryue Nishizawę, Diller Scofidio + Renfro oraz Foreign Office Architects. Zdecydowanymi faworytami byli Koolhaas i DS+R. Ostatecznie zwyciężyła koncepcja architektów z Nowego Jorku - Diller Scofidio + Renfro. Muzeum będzie miało ponad 11 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni, z czego około 4 tysięcy zajmą sale ekspozycyjne, a resztę – magazyny i biura Broad Art Foundation. Rdzeń budynku stanowić będą dwa nałożone na siebie prostopadłościenne pudełka. Dolny będzie pełnić funkcję garażu, w górnym, nazywanym przez architektów ‘skarbcem’, znajdą się przestrzenie ekspozycyjne, a także magazyny dzieł sztuki, archiwa i biura fundacji. Dynamicznie ukształtowane elewacje budynku pokryte będą nieregularną, betonową siatką o zróżnicowanych, zbliżonych do rombu oczkach. Główne wejście do muzeum akcentować będzie odsłaniający hol, uniesiony narożnik u zbiegu 2nd Street i Grand Avenue. Określana przez architektów mianem „welonu” zewnętrzna powłoka okrywać będzie ulokowaną na trzecim piętrze przestrzeń galerii, „skarbiec” czyli część magazynową, która znajdzie się o kondygnację niżej, a także hol wejściowy na parterze. Będzie przy tym stanowić konstrukcję nośną dachu, a także – dzięki zróżnicowanej grubości i wielkości otworów – regulować ilość światła dziennego we wnętrzach budynku. W elewacji ciągnącej się wzdłuż Grand Avenue znajdzie się charakterystyczne zagłębienie mieszczące ukryte za kratownicą okno. Projekt DS+R aranżuje dynamiczne interakcje między ruchem samochodowym i pieszym. Architekci tak zorganizowali strefy wejścia i wjazdu do budynku, żeby kierowcy i piesi nadchodzący od strony Grand Avenue widzieli się przez przeszkloną ścianę. W ten sposób powstać ma łącznik między współczesną kulturą samochodu szeroko rozpowszechnioną w Los Angeles, a komunikacją zbiorową. Jak podkreśla, Elizabeth Diller, projekt nie jest jeszcze skończony i może ulec zmianie.
PkzF89Xt3wpG73j7ZAhwzZsGH29YZzlWNPXXjrqr1DizBYRsMApI1xf3jN1h_broad-museum-dsr-2.jpg
d2WB7eeTyn6EAJ7UGmFTAaG7mRGE31NbwufJyS3MgKTDRVmvSzK4yJQj6H9Y_broad-museum-dsr-3.jpg
3CIXie2lAivZTHw1cApa0vK9j6xsCeg5bOAh3JnDfnAkkt3q3uoUr2Ju07iR_broad-museum-dsr-4.jpg
S2xFIITCRg5baFHr7HYqv7eF6ZKXTO1dMzK66HJm64CrALMScmiu8l2SareH_broad-museum-dsr-5.jpg
kVZFGu5kQlaYwW7xP5jTaPQHjegxVjuwdZnQaoHLgboS6Trg9hAZWe0MNJGJ_broad-museum-dsr-6.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

Urodziny Szybu Krystyna
Urodziny Szybu Krystyna

Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera