Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Mrok zasysa

 

Czas czytania: ~2 min


3CwERGFBRoMf1nEDLj40jHNAO0M5LFdBYEY6BJLFPq9ykJOGQFmQlhWKXTnF_ai-weiwei.jpg
Szum, jaki wokół łamania praw człowieka, ograniczania wolności słowa i wolności twórczej w Chinach narastał przy okazji Igrzysk Olimpijskich w Pekinie, a później wystawy Expo w Szanghaju w 2010 r., przycichł już dawno. Nie znaczy to jednak, że sytuacja się poprawiła. 4 kwietnia New York Times doniósł, że aresztowany został Ai Weiwei – jeden z najbardziej znanych na świecie opozycyjnych chińskich artystów.
Ai Weiwei został zatrzymany na lotnisku, skąd miał odlecieć do Hong Kongu. Policja przeszukała także jego pracownię, rekwirując znajdujący się w niej sprzęt komputerowy. Od momentu aresztowania ślad po artyście zaginął.

Weiwei znany jest ze swojej współpracy z architektami. Jest współautorem koncepcji Ptasiego Gniazda – słynnego pekińskiego stadionu olimpijskiego, nad którym pracował z Jacquesem Herzogiem i Pierrem de Meuronem jako doradca do spraw artystycznych i kulturowych. Z tymi samymi architektami współpracował przy realizacji poligonu nowoczesnej architektury w Mongolii Wewnętrznej – projektu Ordos 100, w ramach którego powstaje 100 prywatnych, luksusowych rezydencji zaprojektowanych przez młodych architektów z całego świata. Ai Wei Wei czuwał nad poziomem artystycznym tego przedsięwzięcia.

Artysta współpracował także z Lebbeusem Woodsem i Christophem a. Kumpuschem nad projektem pawilonu w Chengdu, którego realizacja jest w toku. Na wieść o aresztowaniu Weiweia, Woods zapowiedział, że nie przyjmie żadnego innego zlecenia w Chinach, dopóki artysta nie zostanie zwolniony z aresztu.

Ai Weiwei jest także autorem prezentowanej od 12 października 2010 r. do 2 maja 2011 r. wystawy w Hali Turbin Tate Modern. Instalacja, którą tworzy sto milionów wykonanych z porcelany ziarenek słonecznika pełna jest symbolicznych znaczeń. Dla artysty ziarna słonecznika – popularna przekąska w Chinach – mają osobiste skojarzenia z Rewolucją Kulturalną (1966-76). W czasach represji, gdy jednostki pozbawiane były osobistej wolności i godności, propaganda przedstawiała wodza Mao jako słońce, a naród jako zwrócone w jego stronę słoneczniki.

Dla Ai Weiweia dzielenie się ziarnami słonecznika było w tym kontekście gestem ludzkiego współczucia i przyjaźni, namiastką normalności i przyjemności w czasach ekstremalnej biedy i prześladowań. Ale na tym nie koniec – w porcelanowych ziarenkach zamknięta jest także treść zupełnie współczesna. Poprzez połączenie masowej produkcji z tradycyjnym chińskim rzemiosłem (ziarenka zostały wykonane ręcznie), Ai Weiwei chciał skłonić widzów do głębszej refleksji nad zjawiskiem „Made in China” i geopolityką wymiany kulturowej i ekonomicznej.

Fot: Shiho Fukada dla The New York Times

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom zerokosztowy
Dom zerokosztowy

Dom zerokosztowy – to projekt pracowni Eureka Architekci. W jego bryle nic nie jest przypadkowe, każ ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 – ogłoszenie wyników
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 – ogłoszenie wyników

Grupa Sztuka Architektury zaprasza na uroczyste ogłoszenie wyników dwunastej edycji Plebiscytu Polsk ...

Webinarium Schüco: Energooszczędne systemy okien i drzwi przesuwnych Schüco PVC w budownictwie mieszkaniowym.
Webinarium Schüco: Energooszczędne systemy okien i drzwi przesuwnych Schüco PVC w budownictwie mieszkaniowym.

Jakie korzyści zapewniają architektom i użytkownikom nowoczesne systemy Schüco z PVC-U? Odpowiedź na ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera