Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Koncepcja zagospodarowania obszaru przy Muzeum Kolejnictwa w Warszawie

 

Czas czytania: ~5 min


Najlepsza praca dyplomowa o Woli

 

rH9u3z73WX67jkSKUlAtsW9lWD5sQW0DGbB6ohpaCouD59KSVBYioSCD79Xn_zagospod-woli.JPG

Koncepcja zagospodarowania obszaru przy muzeum kolejnictwa w Warszawie jako przykład rewitalizacji terenów postindustrialnych

Projektant: mgr inż. arch. kraj. Marta Rzępała,
Promotor: dr inż. arch. kraj. Beata Fortuna - Antoszkiewicz
Dyplom magisterski wykonany na Wydziale Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu w Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie

I Nagroda za najlepszą pracę magisterską na kierunku Architektura Krajobrazu w roku 2011/ 2012 - przyznana przez Warszawski Oddział Stowarzyszenia Architektów Polskich (SARP)

II Nagroda w drugiej edycji konkursu na najlepszą pracę dyplomową o Dzielnicy Wola w roku 2013 - przyznana przez Urząd Dzielnicy Wola m. st. Warszawy

Teren przy Muzeum Kolejnictwa znajduje się na terenie warszawskiej Woli. Gdy w latach czterdziestych XIX wieku wybudowano tu pierwszą w Polsce zaboru rosyjskiego Drogę Żelazną, nastąpił szybki rozwój dzielnicy. Powstało wówczas wiele nowych zakładów przemysłowych. Rozwój transportu oraz stale zwiększający się ruch towarowy był przyczyną powstania w tym miejscu dużego węzła kolejowego i stacji towarowej, zaadaptowanej po drugiej wojnie światowej na potrzeby dworca pasażerskiego w zniszczonej stolicy. Po latach stacja zaprzestała działalność; a zdegradowany teren w środku Warszawy zaczął stanowić poważny problem społeczny i przestrzenny.

Obecnie nieczynne torowiska, opustoszałe dworce oraz tereny związane z transportem kolejowym stają się cennym źródłem rezerw miejskich. Nieużytki te kryją w sobie olbrzymi potencjał i mogą zostać przekształcone w atrakcyjne przestrzenie parkowe, zwiększające prestiż nowoczesnych metropolii. Parki i promenady powstające na starych liniach kolejowych stają się nową „jakością” przestrzeni publicznych, poprawiają mikroklimat, nadają indywidualny wizerunek miastu oraz przyczyniają się do jego rozwoju. Tereny „odzyskane” przez miasto, dzięki wtórnemu wykorzystaniu pozostałości infrastruktury technicznej, zyskują unikalny charakter oraz, w symboliczny sposób, nawiązują do industrialnej przeszłości, zachowując tak zwanego ducha miejsca. Budynki dworcowe z przyległymi torowiskami idealnie nadają się do rozbudowy Muzeum Kolejnictwa oraz urządzenia otaczającej przestrzeni. Nigdzie bowiem w stolicy nie znajdzie się lepszego miejsca do tego celu. Powstanie parku kolejowego byłoby pięknym uwieńczeniem historii zasłużonego Dworca Głównego.

„Kręgosłupem” założenia ma być promenada roślinna wiodąca z okolic wejścia w zachodniej części terenu i prowadząca bezpośrednio do Muzeum Kolejnictwa. Spacerując wzdłuż promenady, można oglądać kolekcje bylin na fragmentach zachowanych torowisk. Projektowana roślinność w zamyśle ma być tłem dla wernisaży oraz wystaw na wolnym powietrzu. Myślą przewodnią koncepcji jest wykreowanie na dawnych terenach kolejowych dzielnicy kultury i sztuki. Koncepcja zakłada rewitalizację XIX wiecznego składu towarowego oraz magazynu przesyłek ekspresowych Drogi Żelaznej Warszawsko – Wiedeńskiej, gdzie wprowadzono funkcje edukacyjne i gastronomiczne. W dawnych pomieszczeniach składu kolejowego zlokalizowano galerie sztuki oraz pracownie artystyczne. Wzdłuż promenady zaproponowano budowę cieku wodnego, podkreślającego liniowość założenia, wzdłuż którego są miejsca kameralnego wypoczynku oraz ogrody kawiarniane.

We wschodniej części parku przewidziano budowę centrum wystawienniczo – biznesowego o miejskim charakterze. Projekt zakłada adaptację budynku dawnego Dworca Warszawa Główna i wprowadzenie tam sal wystawowych i kawiarni. W strefie tej zaplanowano budowę nowego budynku muzealnego z salami konferencyjno - kinowymi, salami ekspozycyjnymi oraz parkingiem podziemnym. Pomiędzy dwoma projektowanymi budynkami wykreowano zadaszoną otwartą przestrzeń publiczną zintegrowaną z wystawą muzealną. Jest to idealne miejsce do prezentacji taboru kolejowego - starych zabytkowych lokomotyw i wagonów. Tradycyjny program wystawowy połączono z najnowszymi technikami audiowizualnymi tworząc zróżnicowaną i atrakcyjną ekspozycję.

W centralnej części Parku zaproponowano dużą otwartą przestrzeń, z której rozciąga się widok na panoramę Centrum. Polana rekreacyjno – wypoczynkowa może być wykorzystywana do organizacji imprez kulturalnych, koncertów muzycznych, festiwali oraz kina letniego. Ważnym aspektem jest pozostawienie jak największej liczby śladów świadczących o dawnej funkcji transportowej tego terenu. Wzdłuż alejek ustawiono elementy infrastruktury technicznej, w tym semafor, żuraw do napełniania parowozów, nieczynną nastawnię zwrotnicową oraz urządzenia sterowania ruchem.

Południowa część parku ma charakter krajobrazowy, znajdują się tu kameralne grupy drzew oraz zastosowano kompozycję roślin opartą na istniejących zbiorowiskach roślinnych. Oryginalne elementy techniczne oraz zardzewiałe wraki maszyn występujące na terenie zostały zachowane i włączone do kompozycji, przez co tworzą dynamiczne napięcie między przeszłością, a chwilą obecną. Wzdłuż zachowanych torowisk zaproponowano założenie pola makowego oraz łąki kwietnej. Jedno z torowisk wydzielono jako tor do jazdy drezyną.

W zachodniej części terenu zaprojektowano regularne nasadzenia drzew ozdobnych w tym magnolii oraz kwitnących wiśni, w które wkomponowano podłużne siedziska. Przy południowej granicy terenu zachowano istniejące cenne zadrzewia i wprowadzono szpaler drzew kolumnowych, które w zamyśle nawiązują swoją formą do rosnących niegdyś wzdłuż alei Jerozolimskich topól włoskich.
W południowo – zachodniej części Parku Kolejowego zaprojektowano strefę zabaw dla dzieci podzieloną pod względem poszczególnych grup wiekowych. Zachodnio – północna część Parku oferuje zaś dużo miejsca do uprawiania sportu i rekreacji. Zaprojektowano tu zespół boisk, w tym boisko do koszykówki, siatkówki, piłki nożnej oraz tenisa. Rozrywkę dla młodzieży zapewniają wysokie sieci wspinaczkowe, ze szczytu, których rozciąga się widok na park i okolicę. Koncepcja przewiduje również budowę skatepark’u.

Na obszarze 24 hektarów, wykreowano komfortową przestrzeń rekreacyjno - wypoczynkową, umożliwiającą aktywne spędzanie czasu oraz organizację różnorodnych wydarzeń kulturalnych. Lokalizacja parku w śródmieściu Warszawy, przy multimedialnym Muzeum Kolejnictwa nadaje mu nowoczesną miejską atmosferę, łączącą powierzchnie biznesowe, usługowe i wystawiennicze. Opustoszały dworzec towarowy, dzielący miasto i stanowiący źródło wielu utrudnień, przekształcono w park powiązany z charakterem okolicy, a zarazem spełniający uniwersalne współczesne standardy.

Źródło: Marta Rzępała


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Piramida odnowiona
Piramida odnowiona

25 marca 2024 roku w sanatorium Narcyz zameldowali się pierwsi kuracjusze. Obiekt, razem z kilkunast ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Wyniki konkursów
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera