Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý – laureaci Nagrody Honorowej SARP 2009 - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý – laureaci Nagrody Honorowej SARP 2009

 

Czas czytania: ~6 min


Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý to laureaci Nagrody Honorowej SARP 2009

 

fYlkK7c5Qfu4gKPWwFBUQwcqtESTlhr6ayva3jTys2tXA1VoZ2JfRDYTOhFZ_muzeum-manggha-1.jpg

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý, docenieni za całokształt twórczości Nagrodą Honorową SARP w 2009 roku współpracują ze sobą od ponad 20 lat. Najpierw obaj byli projektantami w biurze JET Atelier (którego byli w 1991 roku współzałożycielami), a od 1998 roku prowadzą własną pracownię Ingarden & Ewý Architekci. Pracownia silnie kojarzy się z Krakowem: obaj jej szefowie są absolwentami Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, najważniejsze realizacje powstały właśnie w tym mieście.

Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý w 2009 roku zostali laureatami Nagrody Honorowej SARP. To wysokie, prestiżowe wyróżnienie przyznawane jest corocznie od 1966 roku architektom, należącym do SARP i wyróżniającym się wybitnym dorobkiem. Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý z pewnością taki posiadają: wiele z zaprojektowanych przez nich obiektów było wielokrotnie nagradzanych w Polsce i na świecie.

ZJTg50Wd2utpAQs1ZcA2vuZJCzMIUfvQGOqU3NSyV9siGyF9axxfFW97rSfb_muzeum-manggha.jpg

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Rozgłos krakowskim architektom przyniosła z pewnością współpraca z Aratą Isozakim, która zaowocowała projektem jednego z najbardziej znanych budynków w Krakowie - Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Wybudowany w 1994 roku gmach wzbudzał wiele emocji: stanął tuż nad Wisłą, naprzeciwko Wawelu. „Ponieważ miejsce to widać dobrze ze wzgórza, starałem się przyszłą budowlę wkomponować w meandry Wisły, tak by nie zakłócić trwającej od dawien dawna szczególnej atmosfery tej przestrzeni. Konstrukcję dachu tworzy kilka przecinających się fal spływających jakby z biegiem rzeki. Ściany wykończone są wydobywanym w Polsce piaskowcem, we wnętrzu zaś, zgodnie z miejscową tradycją, użyłem cegły i drewnianych konstrukcji” - mówił o swoim projekcie japoński architekt Arata Isozaki, z którym współpracowali wówczas Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý (jeszcze jako JET Atelier). Oryginalny w formie i nowoczesny budynek Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha bardzo szybko wrósł w przestrzeń Krakowa i dziś jest jednym z bardziej znanych tu budynków. Teraz trwa rozbudowa budynku, według projektu zespołu w składzie Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý, Jacek Dubiel, Piotr Hojda, Bartosz Haduch, Jakub Wagner, Enio Ferreira, Sebastian Machaj.  Warto dodać, że związki architektów z Japonią są nieprzypadkowe; Krzysztof Ingarden nie tylko odbył staż doktorancki na jednym z japońskich uniwersytetów, od 2002 roku jest też Konsulem Honorowym Japonii w Krakowie.

AabLTyvqff3ru1wti9BBHjFgj1E5fHJUSAP8bBCy5p9FafLhd0bh7UMORuTZ_pawilon-wyspiaski-2000-krakw.JPG

Pawilon Wyspiański 2000

Pracując w Krakowie trzeba posiąść niełatwą umiejętność tworzenia nowych obiektów w zabytkowym otoczeniu. Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý doskonale potrafią w trudny, chroniony przez konserwatora obszar wstawić nowoczesny budynek, korespondujący z sąsiednią zabudową. Taki jest Pawilon Wyspiański 2000 (powstał w 2007 roku). Niewielki obiekt stanął przy ul. Grodzkiej, na działce przy Drodze Królewskiej, wiodącej z Rynku na Wawel, pomiędzy bezcennymi zabytkami. Pawilon nie udaje zabytku: ma obłe kształty i elewację, na której pojawiają się cegły. Budynek pełni dwie funkcje: informacyjną i ekspozycyjną. Wewnątrz mieści się informacja turystyczna, zaś na fasadzie, pomiędzy ruchomymi ceglanymi żaluzjami wyeksponowano nie prezentowane wcześniej witraże, autorstwa Stanisława Wyspiańskiego.

L7bQ0QBkKzmBC3o36hoO6pTZj6HGeATmJyq2k7V3TSxPSXeHfft2iKSlWLxU_pawilon-wyspiaski-2000-krakw9.jpg

Pawilon Wyspiański 2000

„(...) elewacja ma charakter transparentny i zamknięty zarazem. Ponadto jej materiał pozwala na nawiązanie dialogu z sąsiednimi budynkami, przede wszystkim ceglanymi gotyckimi kościołami Franciszkanów i Dominikanów. Zastosowano w elewacji specjalną formę cegły, o trapezoidalnym przekroju i pionowym układzie. Taki układ stworzył rodzaj zewnętrznej ruchomej kurtyny, zewnętrznych żaluzji. Stworzono nową formę kurtyny ceramicznej, która jest dostosowana do potrzeb funkcjonalnych i oświetleniowych wnętrza i jest zarazem w swoim wyrazie na wskroś współczesna, pozostając w ścisłym związku z historią miejsca” - opisują swoją koncepcję Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý.

blUwjvJn3wkE1zg0sh57wIBxJhx0YkKZ5bDpM592DkqwIzxMRCmMsbxMD5B9_malopolski-ogrod-sztuki.jpg

Małopolski Ogród Sztuki

W 2012 roku przy ulicy Rajskiej w Krakowie oddano do użytku Małopolski Ogród Sztuki, multimedialne centrum kultury, zaprojektowane przez Krzysztofa Ingardena i Jacka Ewý w latach 2005-2008. Wyróżniony kilkudziesięcioma nagrodami w Polsce i zagranicą budynek został bardzo starannie wkomponowany w istniejącą zabudowę, dopasowany wysokością do sąsiednich kamienic, a zarazem – za pomocą przeszklonej fasady z ceglanym detalem – atrakcyjnie otwarty na otoczenie.

ZeH6tBXtnxoBri4XzkzZL9h8Y8NquqjWlXxaLAvRlz5q2QOZ9wL13C0tIhcU_malopolski-ogrod-sztuki-9.jpg

Małopolski Ogród Sztuk

„Takt i wyczucie miejsca, użycie właściwych materiałów budowlanych oraz poszanowanie zastanej architektury – wszystko to przyczyniło się do uporządkowania zaniedbanych dawniej ulic Rajskiej i Szujskiego, wzbogaciło zastaną przestrzeń miejską i – mam taką nadzieję a nawet pewność, że miejsce to stanie się jeszcze jedną ikoną Krakowa” - zachwalali obiekt jurorzy Nagrody im. prof. Janusza Bogdanowskiego, wręczając ją Krzysztofowi Ingardenowi i Jackowi Ewý w 2012 roku.

ECJC6kynv3nP7pJkKoUkoEB5sJN5YsyGD85gH89dwHAZW3nL0rzHRMpGcENg_polski-pawilon-expo-2005.jpg

Pawilon na EXPO w japońskim mieście Nagoja

Kilka lat wcześniej, w 2005 roku na Wystawie Światowej EXPO w japońskim mieście Nagoja polską ekspozycję można było zwiedzać w pawilonie, który zaprojektowali Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý. Obła, nieregularna bryła pawilonu wykonana była z prawie białej wikliny, a ażurowe elewacje po zmroku podświetlano. Lekka, wizualnie wysmakowana architektura budynku była bardzo dobrze przyjęta przez zwiedzających.

PCO1ChGHkSCLXAOd5TCkIbxGtbUHJFnrDveImGzerbbWv3B1gLqoMlZzP3gr_ambasada-rp-w-tokio.jpg

Ambasada RP w Tokio

Kamień, cegła i szkło zostały wykorzystane do budowy Ambasady RP w Tokio, którą Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý zaprojektowali w latach 1994-1999 (a oddana została do użytku w 2001 roku). „Istotnym zadaniem było ukazanie związku architektury z tradycją polską” - podkreślają architekci. „Choć projekt odrzuca ikoniczne nawiązywanie do polskiej architektury, to jednak stosuje pośredni sposób nawiązania do tradycji za pomocą użytych materiałów wykończeniowych, a także dalekiej metafory, jaką tworzy ceglany budynek umieszczony z przodu działki. (…) Za symboliczny dla polskiej architektury punkt odniesienia do wyboru materiałów wykończeniowych przyjęto Zamek Wawelski w Krakowie. To do jego zabudowań nawiązują takie materiały jak piaskowiec, cegła i porastający ją winobluszcz” - tłumaczą Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý.

uT3r0pXzQ1tuUz0n47dABfHH7o4pPkFNYSjWqGkU8wVMqt82cF5aOh53EYkH_ice-krakow10.jpg

Gmach ICE

Zróżnicowanie materiałów stanowi też o charakterze jednej z najnowszych realizacji biura, czyli gmachu ICE, Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Krakowie. Na elewacjach i wewnątrz nieregularnej bryły, kaskadowo obniżającej się ku brzegowi Wisły pojawiają się kilkukolorowe płytki ceramiczne, szkło, blacha tytanowo-cynkowa, granit, piaskowiec i wapień.

Źródło zdjęć: iea.com.pl, Wikipedia.org


Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt domu z nadwieszeniem
Projekt domu z nadwieszeniem

Na niełatwej do zabudowy długiej i wąskiej działce o wymiarach 14 x 116 m zespół w składzie: Tomasz ...

Webinarium Stiebel Eltron: Przepływowe ogrzewacze wody
Webinarium Stiebel Eltron: Przepływowe ogrzewacze wody

28 września 2020 o godz. 11:00 odbędzie się siódme już webinarium firmy Stiebel Eltron, które tym ra ...

Webinarium Schüco: Architektura bez barier – demografia czy potrzeba?
Webinarium Schüco: Architektura bez barier – demografia czy potrzeba?

Architektura bez barier to temat kolejnego webinarium architektonicznego firmy Schüco, które odbędzi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera