Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý – laureaci Nagrody Honorowej SARP 2009

 

Czas czytania: ~6 min


Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý to laureaci Nagrody Honorowej SARP 2009

 

fYlkK7c5Qfu4gKPWwFBUQwcqtESTlhr6ayva3jTys2tXA1VoZ2JfRDYTOhFZ_muzeum-manggha-1.jpg

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý, docenieni za całokształt twórczości Nagrodą Honorową SARP w 2009 roku współpracują ze sobą od ponad 20 lat. Najpierw obaj byli projektantami w biurze JET Atelier (którego byli w 1991 roku współzałożycielami), a od 1998 roku prowadzą własną pracownię Ingarden & Ewý Architekci. Pracownia silnie kojarzy się z Krakowem: obaj jej szefowie są absolwentami Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej, najważniejsze realizacje powstały właśnie w tym mieście.

Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý w 2009 roku zostali laureatami Nagrody Honorowej SARP. To wysokie, prestiżowe wyróżnienie przyznawane jest corocznie od 1966 roku architektom, należącym do SARP i wyróżniającym się wybitnym dorobkiem. Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý z pewnością taki posiadają: wiele z zaprojektowanych przez nich obiektów było wielokrotnie nagradzanych w Polsce i na świecie.

ZJTg50Wd2utpAQs1ZcA2vuZJCzMIUfvQGOqU3NSyV9siGyF9axxfFW97rSfb_muzeum-manggha.jpg

Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha

Rozgłos krakowskim architektom przyniosła z pewnością współpraca z Aratą Isozakim, która zaowocowała projektem jednego z najbardziej znanych budynków w Krakowie - Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha. Wybudowany w 1994 roku gmach wzbudzał wiele emocji: stanął tuż nad Wisłą, naprzeciwko Wawelu. „Ponieważ miejsce to widać dobrze ze wzgórza, starałem się przyszłą budowlę wkomponować w meandry Wisły, tak by nie zakłócić trwającej od dawien dawna szczególnej atmosfery tej przestrzeni. Konstrukcję dachu tworzy kilka przecinających się fal spływających jakby z biegiem rzeki. Ściany wykończone są wydobywanym w Polsce piaskowcem, we wnętrzu zaś, zgodnie z miejscową tradycją, użyłem cegły i drewnianych konstrukcji” - mówił o swoim projekcie japoński architekt Arata Isozaki, z którym współpracowali wówczas Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý (jeszcze jako JET Atelier). Oryginalny w formie i nowoczesny budynek Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha bardzo szybko wrósł w przestrzeń Krakowa i dziś jest jednym z bardziej znanych tu budynków. Teraz trwa rozbudowa budynku, według projektu zespołu w składzie Krzysztof Ingarden, Jacek Ewý, Jacek Dubiel, Piotr Hojda, Bartosz Haduch, Jakub Wagner, Enio Ferreira, Sebastian Machaj.  Warto dodać, że związki architektów z Japonią są nieprzypadkowe; Krzysztof Ingarden nie tylko odbył staż doktorancki na jednym z japońskich uniwersytetów, od 2002 roku jest też Konsulem Honorowym Japonii w Krakowie.

AabLTyvqff3ru1wti9BBHjFgj1E5fHJUSAP8bBCy5p9FafLhd0bh7UMORuTZ_pawilon-wyspiaski-2000-krakw.JPG

Pawilon Wyspiański 2000

Pracując w Krakowie trzeba posiąść niełatwą umiejętność tworzenia nowych obiektów w zabytkowym otoczeniu. Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý doskonale potrafią w trudny, chroniony przez konserwatora obszar wstawić nowoczesny budynek, korespondujący z sąsiednią zabudową. Taki jest Pawilon Wyspiański 2000 (powstał w 2007 roku). Niewielki obiekt stanął przy ul. Grodzkiej, na działce przy Drodze Królewskiej, wiodącej z Rynku na Wawel, pomiędzy bezcennymi zabytkami. Pawilon nie udaje zabytku: ma obłe kształty i elewację, na której pojawiają się cegły. Budynek pełni dwie funkcje: informacyjną i ekspozycyjną. Wewnątrz mieści się informacja turystyczna, zaś na fasadzie, pomiędzy ruchomymi ceglanymi żaluzjami wyeksponowano nie prezentowane wcześniej witraże, autorstwa Stanisława Wyspiańskiego.

L7bQ0QBkKzmBC3o36hoO6pTZj6HGeATmJyq2k7V3TSxPSXeHfft2iKSlWLxU_pawilon-wyspiaski-2000-krakw9.jpg

Pawilon Wyspiański 2000

„(...) elewacja ma charakter transparentny i zamknięty zarazem. Ponadto jej materiał pozwala na nawiązanie dialogu z sąsiednimi budynkami, przede wszystkim ceglanymi gotyckimi kościołami Franciszkanów i Dominikanów. Zastosowano w elewacji specjalną formę cegły, o trapezoidalnym przekroju i pionowym układzie. Taki układ stworzył rodzaj zewnętrznej ruchomej kurtyny, zewnętrznych żaluzji. Stworzono nową formę kurtyny ceramicznej, która jest dostosowana do potrzeb funkcjonalnych i oświetleniowych wnętrza i jest zarazem w swoim wyrazie na wskroś współczesna, pozostając w ścisłym związku z historią miejsca” - opisują swoją koncepcję Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý.

blUwjvJn3wkE1zg0sh57wIBxJhx0YkKZ5bDpM592DkqwIzxMRCmMsbxMD5B9_malopolski-ogrod-sztuki.jpg

Małopolski Ogród Sztuki

W 2012 roku przy ulicy Rajskiej w Krakowie oddano do użytku Małopolski Ogród Sztuki, multimedialne centrum kultury, zaprojektowane przez Krzysztofa Ingardena i Jacka Ewý w latach 2005-2008. Wyróżniony kilkudziesięcioma nagrodami w Polsce i zagranicą budynek został bardzo starannie wkomponowany w istniejącą zabudowę, dopasowany wysokością do sąsiednich kamienic, a zarazem – za pomocą przeszklonej fasady z ceglanym detalem – atrakcyjnie otwarty na otoczenie.

ZeH6tBXtnxoBri4XzkzZL9h8Y8NquqjWlXxaLAvRlz5q2QOZ9wL13C0tIhcU_malopolski-ogrod-sztuki-9.jpg

Małopolski Ogród Sztuk

„Takt i wyczucie miejsca, użycie właściwych materiałów budowlanych oraz poszanowanie zastanej architektury – wszystko to przyczyniło się do uporządkowania zaniedbanych dawniej ulic Rajskiej i Szujskiego, wzbogaciło zastaną przestrzeń miejską i – mam taką nadzieję a nawet pewność, że miejsce to stanie się jeszcze jedną ikoną Krakowa” - zachwalali obiekt jurorzy Nagrody im. prof. Janusza Bogdanowskiego, wręczając ją Krzysztofowi Ingardenowi i Jackowi Ewý w 2012 roku.

ECJC6kynv3nP7pJkKoUkoEB5sJN5YsyGD85gH89dwHAZW3nL0rzHRMpGcENg_polski-pawilon-expo-2005.jpg

Pawilon na EXPO w japońskim mieście Nagoja

Kilka lat wcześniej, w 2005 roku na Wystawie Światowej EXPO w japońskim mieście Nagoja polską ekspozycję można było zwiedzać w pawilonie, który zaprojektowali Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý. Obła, nieregularna bryła pawilonu wykonana była z prawie białej wikliny, a ażurowe elewacje po zmroku podświetlano. Lekka, wizualnie wysmakowana architektura budynku była bardzo dobrze przyjęta przez zwiedzających.

PCO1ChGHkSCLXAOd5TCkIbxGtbUHJFnrDveImGzerbbWv3B1gLqoMlZzP3gr_ambasada-rp-w-tokio.jpg

Ambasada RP w Tokio

Kamień, cegła i szkło zostały wykorzystane do budowy Ambasady RP w Tokio, którą Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý zaprojektowali w latach 1994-1999 (a oddana została do użytku w 2001 roku). „Istotnym zadaniem było ukazanie związku architektury z tradycją polską” - podkreślają architekci. „Choć projekt odrzuca ikoniczne nawiązywanie do polskiej architektury, to jednak stosuje pośredni sposób nawiązania do tradycji za pomocą użytych materiałów wykończeniowych, a także dalekiej metafory, jaką tworzy ceglany budynek umieszczony z przodu działki. (…) Za symboliczny dla polskiej architektury punkt odniesienia do wyboru materiałów wykończeniowych przyjęto Zamek Wawelski w Krakowie. To do jego zabudowań nawiązują takie materiały jak piaskowiec, cegła i porastający ją winobluszcz” - tłumaczą Krzysztof Ingarden i Jacek Ewý.

uT3r0pXzQ1tuUz0n47dABfHH7o4pPkFNYSjWqGkU8wVMqt82cF5aOh53EYkH_ice-krakow10.jpg

Gmach ICE

Zróżnicowanie materiałów stanowi też o charakterze jednej z najnowszych realizacji biura, czyli gmachu ICE, Międzynarodowego Centrum Kongresowego w Krakowie. Na elewacjach i wewnątrz nieregularnej bryły, kaskadowo obniżającej się ku brzegowi Wisły pojawiają się kilkukolorowe płytki ceramiczne, szkło, blacha tytanowo-cynkowa, granit, piaskowiec i wapień.

Źródło zdjęć: iea.com.pl, Wikipedia.org


Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy vol. 10 - wyniki konkursu architektonicznego
Nagroda Architektoniczna Prezydenta m.st. Warszawy vol. 10 - wyniki konkursu architektonicznego

To była jubileuszowa, dziesiąta edycja konkursu o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta m. st. Warszaw ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nagroda SARP
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera