Smok w klinice - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Smok w klinice

 

Czas czytania: ~2 min


N3jrWsxuRAkB3zawTTjMGiEqptAyCS3tIyJsGBNNbC2jOFxKiaNbJC28FJ0N_ox2-ladowisko-aachen.jpeg
Z piwnic Kliniki Uniwersyteckiej w Aachen wygląda głowa zielonego smoka. Ze stali i aluminium. To nowe lądowisko dla helikopterów zaprojektowane przez niemiecką pracownię OX2 Architekten Iny-Marie Orawiec i prof. Marcina Orawca.
YsnLTgzg2qQtaGrQyXptVaBbW9EYGAO8Zi6hSsm9sjynYkygifE5j9FrFqIu_ox2-ladowisko-aachen-2.jpeg
Projektując lądowisko, architekci zdecydowali się na formę zbliżoną do stacji kolejki linowej z platformą uniesioną na wysokość 15 metrów nad ziemię. W ten sposób możliwe było maksymalne zbliżenie lądowiska do wejścia, a także zminimalizowanie zajmowanej przez nie powierzchni, żeby nie wprowadzać przeszkody dla ruchu karetek pogotowia.
AAlCLmMUu8DshK9kBFBs52JbPE435MBpfFYeEeyCcGQXehqju2xM6M2Maetd_ox2-ladowisko-aachen-3.jpeg
Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów obiektu jest korytarz łączący platformę lądowiska z kondygnacją podziemną kliniki, gdzie znajduje się oddział intensywnej opieki medycznej. W symboliczny sposób ma on podkreślać rolę łączności i współpracy między akcją zespołu ratowników a bardziej kompletnymi i długotrwałymi wysiłkami zespołu lekarzy w klinice. Projektanci musieli w optymalny sposób zorganizować 'wymianę' między tymi ekipami. Odbywa się ona na parterze, dzięki czemu helikopter może opuścić lądowisko i kontynuować akcję ratowniczą w ciągu zaledwie dwóch minut od dostarczenia pacjenta.
OaIwssTEMUKG7EENjOvCk5CEDhs8gtiwQ70ntgqZzKuFG6SJj47miTeyDKtm_ox2-ladowisko-aachen-4.jpeg
Konstrukcję obiektu tworzy stalowa rama, która została pokryta okładziną z zielonych, aluminiowych paneli. Aluminium zostało wybrane ze względu na niewielki ciężar, odporność na korozję i ogień oraz możliwość dostarczenia w postaci prefabrykatów na miejsce montażu. Pokrywa ono zarówno płytę lądowiska (dodatkowo wyposażoną w powłokę antypoślizgową), jak i szkielet długiego na 45 metrów tunelu. Tu z kolei aluminiowa blacha uzupełniona została membraną z hartowanego, półtransparentnego szkła, które nocą przepuszcza światło ze środka korytarza.
2YqjGfcTLz6eU8YoUSjZBQX9kC8FLldB5aZ74mP9vyDdajWZcUiCXLPhCLoU_ox2-ladowisko-aachen-5.jpeg
Projekt lądowiska zakładał redukcję potrzebnych do jego realizacji materiałów, przy jednoczesnym zapewnieniu maksymalnej funkcjonalności. Priorytetem była optymalizacja parametrów obejmujących min.: bezpieczeństwo i szybkość dostarczania pacjentów za pomocą helikopterów i ambulansów, komunikacja między zespołami ratowników i lekarzy z kliniki i koszty konstrukcji. Fot: Jörg Hempel, baunetz.de
LLoS3BYjwPwTQiqyKMTU22AXBPwfVTucKq2TiebNci5daJcMTXiblHpKWfEJ_ox2-ladowisko-aachen-6.jpeg
sbpInpnaTc3eRLP6R69qLWSbX45w1TDCx8eJtd2vwVlSPrejsZuMPi5gaKqu_ox2-ladowisko-aachen-7.jpeg
MoVJP5tD8h7r5WPUs8l2EGZO9y0Rb6o5qwibDgi83uD0eOrJemi7c0rzzTtS_ox2-ladowisko-aachen-8.jpeg
oBRrJEjXluHVGHuFHsPmvtT5v9jtgdOi4wbET7Fjtmi7JF9tfRF32aC02uJE_ox2-ladowisko-aachen-9.jpeg

Podepnij swój artykuł

tagi

Bohema – mieszkanie w fabryce od Grupa 5 Architekci
Bohema – mieszkanie w fabryce od Grupa 5 Architekci

Na warszawskiej Pradze, na terenie której zachowało się najwięcej obiektów ery przemysłowej przybywa ...

Nowy Werdon w Rudzie Śląskiej - prezentacja obiektu
Nowy Werdon w Rudzie Śląskiej - prezentacja obiektu

Nowy Werdon to dość nietypowy obiekt mieszkalny, w którym zastosowano eksperymentalne połączenie „lo ...

Webinarium Leca: Izolacyjność akustyczna remontowanych stropów
Webinarium Leca: Izolacyjność akustyczna remontowanych stropów

Zapraszamy na webinarium architektoniczne firmy Leca, które poświęcone będzie izolacyjności akustyc ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera