Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Efekt zaskoczenia

 

Czas czytania: ~3 min


AF8Z8eNj5GXiN8IOjGBpbTNmh62lCP6qqh5Y0VVk8kchvQpoB4dm9m1vPpqK_istanbul-konkurs.jpg

Odporność na trzęsienia ziemi i nowoczesne technologie. Taki zestaw tematów musieli uwzględnić uczestnicy tegorocznej edycji konkursu Thyssenkruup Elevation Awards, opracowując koncepcję budynku Centrum Edukacyjno-Prewencyjnego w Stambule. Przedstawiamy propozycję, jaką na konkurs nadesłał zespół polskich projektantów z Wydziału Architektury Wyższej Szkoły Sztuki i Projektowania w Łodzi: dziekan wydziału dr Ryszard Swarabowicz, mgr Marek Golec i studentka Anna Liput oraz współpracujące z nimi studentki Milena Klecha i Dagmara Olejniczak.

LtM4RlMRa4HFGNvq2wwg8LCMsN9sWLbbAPjqo804Hb6iYdfmvAK21ttzqvfg_istanbul-konkurs-2.jpg

Przedmiotem międzynarodowego konkursu była koncepcja zaawansowanego technologicznie budynku mogącego przetrwać katastrofy naturalne, na które narażony jest Stambuł – przede wszystkim trzęsienia ziemi. Budynek ma pełnić funkcję centrum edukacyjnego, być miejscem seminariów, konferencji i wydarzeń kulturalnych.

1L26iH22VrAHOrTdoTdPZzameYHB8qRLMVzPtH7RVZJ5dmGdGThZmuUiuvL1_istanbul-konkurs-3.jpg

Plac w dzielnicy Bakırköy, który organizator wskazał jako miejsce potencjalnej interwencji, położony jest w pobliżu lotniska z centrum handlowym, kompleksu Expo i hotelu WOW Istanbul. W niewielkiej odległości znajduje się także autostrada, linie metra i autobusowe, dzięki czemu miejsce jest dostępne zarówno dla pieszych, jak i ruchu kołowego. By dobrze wpisać budynek w tak zobowiązującą lokalizację, autorzy projektu uwzględnili zasadnicze punkty widokowe wskazane przez ujęcia kamer internetowych. Nanosząc na nie siatkę konstrukcyjną w granicach dostępnej działki wyznaczyli obszar o powierzchni 13 tysięcy metrów kwadratowych przeznaczony do dalszego opracowania.

5o1YoTZ3upgrg2ymVvBCFn3Zq9VItjlnBTbp8htKi88Bko5cH3hxfjmNFEiD_istanbul-konkurs-4.jpg

Najważniejszym założeniem projektantów było stworzenie przestrzeni dającej zwiedzającym poczucie nieustannego doświadczania i przebywania 'w środku eksperymentu' – nieprzewidywalnego tak jak nieprzewidywalne są siły natury. Obiekt został więc zaprojektowany jako dynamiczna forma uzyskana dzięki zastosowaniu nowoczesnej, szklanej technologii, która umożliwia zróżnicowanie przejrzystości elewacji oraz zastąpieniu typowego układu z centralnym holem mozaiką przestrzeni wertykalnych i horyzontalnych oraz tarasów widokowych.

QVFVqKYBWwB0K09OUnSQKW2SAXmpspvdMgqrXp18eJpqHTapiQw29ELIpExe_istanbul-konkurs-5.jpg

Zaproponowane przez architektów szkło SGG PRIVA-LITE ze sterowaną przeziernością daje możliwość regulowania stopnia transparentności szkła i osiągnięcia pożądanego poziomu prywatności we wnętrzach. Z tego rodzaju szkła miałyby być wykonane ścianki działowe, drzwi stałe i przesuwne w salach szkoleniowych i konferencyjnych, płyty podłogowe, okienka obsługi klienta, a także okna i elewacje. Zmienny charakter szkła ma sprawić, że budynek będzie zaskakiwał a jego wygląd zmieniać się będzie wraz ze zmianą kąta patrzenia, odległości, z której się go ogląda i szybkością ruchu, z jaką się go mija. Intencją projektantów było stworzenie obiektu, którego nie da ,nauczyć się' na pamięć.

YA9iC2xKdRqDtCEtiat9xZWO9TleuoZswx27KRCmzcuxYoJmtyDtYe641CdM_istanbul-konkurs-schemat.jpg
RrlbEwSFQyPxXX9ouIBNk9cOg9qI89As8y8PKF41Z8gZxtdxzCvwVaQE0VhT_istanbul-konkurs-schemat-2.jpg

Celem architektów było także połączenie urbanistycznego i architektonicznego wymiaru projektu w jednolitą formę uwydatniającą ciągłość i spójność przestrzeni zewnętrznej i wewnętrznej. Dominująca nad otoczeniem wysoka bryła głównego budynku kontrastuje z charakterem otaczającej zabudowy, a jednocześnie – dzięki półtransparentnej strukturze – nie narusza go w zbyt nachalny sposób.

WBlozOly4HCChoEaIFfojMqPTEdQz4JIUynQMsVf180pzy6SO3hvtUtt3xln_istanbul-konkurs-schemat-3.jpg
ujmxnjjSbm0viINtm394vHwZln24uPBinxcn6YOTmThrMt4cAjgdwTiWc2FB_istanbul-konkurs-schemat-4.jpg

Istotnym elementem zewnętrznej przestrzeni obiektu są rampy komunikacyjne służące zarówno ruchowi samochodowemu, jak i pieszemu. W celu uzyskania bezkolizyjnej komunikacji, ruch kołowy poprowadzono na wysokości 10 metrów w kładkach zamkniętych obudową ze szkła PRIVA-LITE. Obudowa ta wygłusza hałas, a także stanowi barierę wizualną – wgląd do wnętrza dopiero po zbliżeniu się do obiektu chronić ma użytkowników pieszych od nadmiernego kontaktu z transportem kołowym, dając jednocześnie wrażenie uczestniczenia w nim. Efekt nieprzewidywalności elewacji ramp dawać mają liczne załamania płaszczyzn szkła. Dodatkowym zaskoczeniem jest wprowadzenie kładki dla ruchu kołowego w fasadę głównego budynku w taki sposób, że rozwiązanie to jest widoczne dopiero podczas obserwacji budynku z bliska.

QqE7UHzboJApXYm55uSK9nV31mXd2kFXuhM3fKUxa8eEARRiygAN5noU2Ot9_istanbul-konkurs-schemat-5.jpg

Polecamy: projekt odpornego na wichury domu Tornado autorstwa biura 10 Design z Hong Kongu

Fot: materiały projektantów

Podepnij swój artykuł

tagi

Trzy nowe stacje metra w Warszawie
Trzy nowe stacje metra w Warszawie

Od 4 kwietnia 2020 roku warszawskie metro jest dłuższe o 3,4 km i o trzy stacje: Płocka, Młynów i Ks ...

Webinarium H+H: System Budowy H+H w świecie BIM
Webinarium H+H: System Budowy H+H w świecie BIM

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Webinarium Stiebel Eltron: Gruntowe pompy ciepła dla budownictwa jednorodzinnego
Webinarium Stiebel Eltron: Gruntowe pompy ciepła dla budownictwa jednorodzinnego

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, firm inżynierskich (instalacyjnych) projektantów ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera