Druga linia metra – takie będą stacje
Data dodania: 14.06.2017 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 14.06.2017 Czas czytania: ~ 3 min
9 czerwca 2017 roku rozstrzygnięto kolejny konkurs architektoniczny, dotyczący budowanej w Warszawie drugiej linii metra. Konkurs dotyczył projektu trzech stacji na końcowym odcinku linii na Bemowie oraz stacji postojowej Mory. Pierwszą nagrodę otrzymało konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” - ci projektanci mają już na koncie wiele stacji stołecznej podziemnej kolejki.
9 czerwca 2017 roku rozstrzygnięto kolejny konkurs architektoniczny, dotyczący budowanej w Warszawie drugiej linii metra. Konkurs dotyczył projektu trzech stacji na końcowym odcinku linii na Bemowie oraz stacji postojowej Mory. Pierwszą nagrodę otrzymało konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” - ci projektanci mają już na koncie wiele stacji stołecznej podziemnej kolejki.
II linia metra została otwarta w 2015 roku. Najpierw udostępniono pasażerom kilka stacji w centrum miasta – teraz trwa budowa kolejnych odcinków linii, sięgających do oddalonych dzielnic, na Bemowo z jednej i Bródno z drugiej strony. Na początku 2016 roku rozstrzygnięto konkurs na projekt pierwszych stacji z nowo budowanych, teraz poznaliśmy wygląd kolejnych.
II linia metra – to inwestycja ważna i potrzebna Warszawie. Jest wyczekiwana do tego stopnia, że projekty stacji nie wzbudzają wśród mieszkańców Warszawy wielu emocji – można powiedzieć, że panuje pogląd „nieważne jak będą wyglądały, byleby były”. Podobne zdanie mają chyba też architekci, bo i konkurs na projektowanie stacji nie był popularny - prace konkursowe złożyły tylko dwa biura, w tym konsorcjum AMC / Metroprojekt, które jest odpowiedzialne za wygląd wielu stacji pierwszej i drugiej linii. Trzy stacje na Bemowie według zwycięskiej wizji mają być zbudowane z betonu i wykończone miedzianą blachą. Andrzej Chołdzyński z biura AMC przyznaje, że wybór betonu wyniknął z wymogu inwestora, dotyczącego obniżenia kosztów budowy stacji. Architekci uznali, że surowy beton pozwoli zmieścić się w budżecie, a zarazem stworzyć obiekty wyraziste i charakterystyczne.
Stacje II linii metra – te, które już działają, w swojej części podziemnej są udane, znacznie gorzej ocenia się wiaty, osłaniające wejścia na perony. Jak będzie teraz, ze stacjami na Bemowie? „Prace były oceniane przez specjalistów według siedmiu kryteriów z różnych dziedzin” - tłumaczyła Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, przewodnicząca konkursowego jury. „Dotychczasowe doświadczenia pokazują jak istotna jest miastotwórcza rola metra. W propozycjach konkursowych docenialiśmy przemyślane powiązania stacji z systemem komunikacyjnym a przede wszystkim siatką przestrzeni publicznych nowej dzielnicy mieszkaniowej” - dodaje.
Linia metra na bemowskim odcinku będzie się składać nie tylko ze stacji kolejki – każdej będzie towarzyszył węzeł przesiadkowy. To dobra informacja, bo przecież właśnie po to miliardy złotych są wydawane na budowę metra, aby zachęcić do korzystania z niej także tych, którzy do tej pory nie używali transportu publicznego.
Jak przewiduje Ratusz, II linia metra dojedzie na Mory do 2023 roku. „Zgodnie z podpisanymi kontraktami w 2019 roku przewiduje się zakończenie trwającej właśnie budowy sześciu stacji, a do końca tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę kolejnych pięciu stacji. Ogłoszenie przetargu na ostatni etap rozbudowy metra planujemy natomiast na drugą połowę 2018 roku” – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 roku, dziennie jeździ około pół miliona pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 roku i dziś przewożą ok. 140 tys. pasażerów dziennie.
Źródło informacji i ilustracji: www.um.warszawa.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Jeszcze w tym roku rozpocznie działanie nowy dworzec Łódź Kaliska, zbudowany w miejscu rozebranego b ...
Wiele polskich miast już od wielu lat wdraża rozwiązania z zakresu zielonej i błękitnej infrastruktu ...
Warszawa odzyskała teren sportowo-rekreacyjny. Właśnie zakończył się pierwszy etap remontu od lat zd ...
Jeszcze w tym roku rozpocznie...
Na słynnym Osiedlu Tysiąclecia...
Już 10 maja zostanie oficjalni...
W bezpośrednim sąsiedztwie bar...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz