Druga linia metra – takie będą stacje
Data dodania: 14.06.2017 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 14.06.2017 Czas czytania: ~ 3 min
9 czerwca 2017 roku rozstrzygnięto kolejny konkurs architektoniczny, dotyczący budowanej w Warszawie drugiej linii metra. Konkurs dotyczył projektu trzech stacji na końcowym odcinku linii na Bemowie oraz stacji postojowej Mory. Pierwszą nagrodę otrzymało konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” - ci projektanci mają już na koncie wiele stacji stołecznej podziemnej kolejki.
9 czerwca 2017 roku rozstrzygnięto kolejny konkurs architektoniczny, dotyczący budowanej w Warszawie drugiej linii metra. Konkurs dotyczył projektu trzech stacji na końcowym odcinku linii na Bemowie oraz stacji postojowej Mory. Pierwszą nagrodę otrzymało konsorcjum firm AMC – Andrzej Chołdzyński i Biura Projektów „Metroprojekt” - ci projektanci mają już na koncie wiele stacji stołecznej podziemnej kolejki.
II linia metra została otwarta w 2015 roku. Najpierw udostępniono pasażerom kilka stacji w centrum miasta – teraz trwa budowa kolejnych odcinków linii, sięgających do oddalonych dzielnic, na Bemowo z jednej i Bródno z drugiej strony. Na początku 2016 roku rozstrzygnięto konkurs na projekt pierwszych stacji z nowo budowanych, teraz poznaliśmy wygląd kolejnych.
II linia metra – to inwestycja ważna i potrzebna Warszawie. Jest wyczekiwana do tego stopnia, że projekty stacji nie wzbudzają wśród mieszkańców Warszawy wielu emocji – można powiedzieć, że panuje pogląd „nieważne jak będą wyglądały, byleby były”. Podobne zdanie mają chyba też architekci, bo i konkurs na projektowanie stacji nie był popularny - prace konkursowe złożyły tylko dwa biura, w tym konsorcjum AMC / Metroprojekt, które jest odpowiedzialne za wygląd wielu stacji pierwszej i drugiej linii. Trzy stacje na Bemowie według zwycięskiej wizji mają być zbudowane z betonu i wykończone miedzianą blachą. Andrzej Chołdzyński z biura AMC przyznaje, że wybór betonu wyniknął z wymogu inwestora, dotyczącego obniżenia kosztów budowy stacji. Architekci uznali, że surowy beton pozwoli zmieścić się w budżecie, a zarazem stworzyć obiekty wyraziste i charakterystyczne.
Stacje II linii metra – te, które już działają, w swojej części podziemnej są udane, znacznie gorzej ocenia się wiaty, osłaniające wejścia na perony. Jak będzie teraz, ze stacjami na Bemowie? „Prace były oceniane przez specjalistów według siedmiu kryteriów z różnych dziedzin” - tłumaczyła Marlena Happach, dyrektor Biura Architektury i Planowania Przestrzennego, przewodnicząca konkursowego jury. „Dotychczasowe doświadczenia pokazują jak istotna jest miastotwórcza rola metra. W propozycjach konkursowych docenialiśmy przemyślane powiązania stacji z systemem komunikacyjnym a przede wszystkim siatką przestrzeni publicznych nowej dzielnicy mieszkaniowej” - dodaje.
Linia metra na bemowskim odcinku będzie się składać nie tylko ze stacji kolejki – każdej będzie towarzyszył węzeł przesiadkowy. To dobra informacja, bo przecież właśnie po to miliardy złotych są wydawane na budowę metra, aby zachęcić do korzystania z niej także tych, którzy do tej pory nie używali transportu publicznego.
Jak przewiduje Ratusz, II linia metra dojedzie na Mory do 2023 roku. „Zgodnie z podpisanymi kontraktami w 2019 roku przewiduje się zakończenie trwającej właśnie budowy sześciu stacji, a do końca tego roku planujemy ogłoszenie przetargu na budowę kolejnych pięciu stacji. Ogłoszenie przetargu na ostatni etap rozbudowy metra planujemy natomiast na drugą połowę 2018 roku” – mówi Jerzy Lejk, prezes Metra Warszawskiego. Pierwszą linią metra, która w całości działa od października 2008 roku, dziennie jeździ około pół miliona pasażerów. Pociągi na II linii metra rozpoczęły kursowanie 8 marca 2015 roku i dziś przewożą ok. 140 tys. pasażerów dziennie.
Źródło informacji i ilustracji: www.um.warszawa.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz