Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Zielone miasto na lotnisku

 

Czas czytania: ~4 min


A2OQ55FbfZBfGcOsvzRrMWXfMTQ10gOfD28K5oIR3ycitdSCqbojStNGBVat_jems-architekci-i-nagroda-okecie.JPG
JEMS Architekci wygrali konkurs na urbanistyczną koncepcję zagospodarowania przestrzennego Chopin Airport City. W pokonanym polu pozostawili 26 pozostałych uczestników, zyskując uznanie jurorów „spójną i atrakcyjną kompozycją przestrzenną, której głównym elementem jest Park im. Fryderyka Chopina”.
qS3JiUIIuZFD6ii8QcaJd0uTuuMSrBqxLaonGUZzPo9HG991o81RK562jcQt_jems-architekci-i-nagroda-okecie2.JPG
Dla warszawskiego Lotniska Chopina projektują już pięciogwiazdkowy hotel Mariott, którego kanciasta bryła nawiązuje do kształtu niewidzialnego dla radarów amerykańskiego myśliwca F-117.

Chopin Airport City to długofalowy plan przekształcenia terenów przy dojeździe do lotniska w park biznesowo-handlowy uzupełniony o funkcje rekreacyjne i rozrywkowe. Taki kierunek rozwoju jest dziś popularny w portach lotniczych na całym świecie, stanowiąc szansę na dodatkowe źródło dochodów umożliwiające obniżenie opłat lotniskowych, a także na włączenie terenów wokół lotniska w strefę intensywnego życia miejskiego, służącą nie tylko pasażerom, ale także mieszkańcom miasta.

Zadaniem pracowni uczestniczących w rozstrzygniętym 7 kwietnia 2010 r. konkursie było zaproponowanie przestrzennego i funkcjonalnego zagospodarowania dziesięciohektarowej działki przeznaczonej pod budowę Chopin Airport City. W jego skład, oprócz lotniska, wchodzić ma centrum konferencyjno-wystawowe, powierzchnie biurowo-handlowe, hotele, a także infrastruktura sportowa i rekreacyjna. Łączna powierzchnia użytkowa kompleksu wynosić ma ponad 150 tysięcy metrów kwadratowych.

Projektując komercyjne miasteczko przy lotnisku, autorzy zwycięskiej pracy położyli nacisk na powiązanie go z otoczeniem, by nie stało się ono samotną „wyspą”. Podkreślają, że niezależnie od funkcji obiektów, które się w nim znajdą, cała zabudowa powinna być kształtowana „w oparciu czytelny i ciągły układ ulic, ciągów pieszych, placów i kwartałów zabudowy zarówno w obszarze Chopin Airport City jak i w odniesieniu do położonych po wschodniej stronie terenów, stanowiących obszar potencjalnych nowych inwestycji”. Podstawową ideą projektu Chopin Airport City i jego powiązania z otaczającymi terenami jest bowiem „ ciągłość funkcji i przestrzeni”. Zachowana ma również zostać oś kompozycyjna, jaką jest Aleja Żwirki i Wigury łącząca lotnisko z centrum Warszawy.

Centralnym elementem zaprojektowanego przez JEMS Architektów założenia jest Park im. Fryderyka Chopina, którego oś stanowi aleja drzew na przedłużeniu Alei Żwirki i Wigury. Kompozycja parku powstała w oparciu o dualistyczne kształtowanie przestrzeni – z jednej strony znajdzie się w nim „sztywno uformowana zieleń alei na przedłużeniu Żwirki i Wigury, której tłem jest sztywno uformowana zabudowa”, z drugiej zaś – „swobodny układ ścieżek i swobodnie formowanych nasypów, którym od strony parku towarzyszy swobodnie formowana zabudowa, będąca tłem dla istniejących i zachowanych masywów zieleni”. Park ma przede wszystkim pełnić funkcje rekreacyjne, służąc zarówno pasażerom, jak i użytkownikom okolicznej zabudowy. W jego krajobraz mają zostać wkomponowane funkcje towarzyszące – min. gastronomia, kluby fitness i galerie. Kulminacyjnym punktem zieleńca będzie plac publiczny z funkcjami usługowymi. Architekci wskazują na możliwość połączenia parku im. Chopina w większy kompleks zieleni z terenami wokół i na obszarze pobliskiego fortu Zbarż.

Ulokowana wokół parku zabudowa – przede wszystkim budynki biurowe i hotele – ma być utrzymana w skali przyjaznej człowiekowi i nie przekraczać 5 kondygnacji. Jedynym wyjątkiem będzie budynek zaplanowany w sąsiedztwie wjazdu na teren lotniska, który będzie stanowił kompozycyjną dominantę założenia. Jego wysokość nie powinna jednak przekroczyć 8 kondygnacji.

Jak wyjaśniają autorzy zwycięskiej pracy, program funkcjonalny Chopin Airport City powinien zostać sformułowany w toku dalszych ustaleń z inwestorem. Musi jednak zapewniać szeroką ofertę programową adresowaną do różnego typu inwestorów i użytkowników. Wśród obiektów preferowanych wymienione zostały hotele, centrum konferencyjne, biura, handel i usługi, a więc funkcje atrakcyjne z punktu widzenia pasażerów i biznesu. Oprócz tego, niezbędne są parkingi, garaże i infrastruktura komunikacji publicznej, a także czytelna organizacja ruchu kołowego. Jako niewskazane, architekci określili zaś hale sportowe i wielkie centra handlowe, których obecność może utrudniać dojazd do lotniska.

Planowany koszt inwestycji to 10 miliardów złotych.
Drugą nagrodę jury, w którym zasiadali przedstawiciele P.P. „Porty Lotnicze” i warszawskiego oddziału SARP, przyznało pracowni Broadway Malyan Polska Architekci i Projektanci, dwie równorzędne trzecie nagrody otrzymały biura Kessler Design oraz Inter-Arch-Architekci. Wyróżnienie przyznano zespołowi: G.Wróbel, R.Gierasimiuk, J.Krzyczkowski, T.Janko, L.Sękowski, J.Kolczyńska, a wyróżnienie honorowe – Atelier Loegler.

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera