Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Dom serca

 

Czas czytania: ~3 min


kwtGjI6ZOJKh48oAGfbAogyRhg6o3JECO0FM8e752BK1ijtqSqirFGEqIG2V_ndi-muzeummarkowa-prz-plansza-2-1.JPG
Kwestia stosunku Polaków do Żydów w czasie drugiej wojny światowej wciąż budzi wiele emocji i kontrowersji. Z jednej strony wskazuje się na bohaterskie akty pomocy, z drugiej – na interesowne lub po prostu podyktowane strachem wydawanie Żydów Niemcom (co było zresztą powszechne w całej Europie). W kontekście tej dyskusji szczególnego znaczenia nabiera idea zbudowania w Markowej koło Łańcuta Muzeum Pamięci Polaków ratujących Żydów na Podkarpaciu im. Rodziny Ulmów. Konkurs na jego projekt został rozstrzygnięty w połowie listopada. Zwyciężyło w nim biuro Nizio Design International. Muzeum w Markowej będzie pierwszą tego typu instytucją dokumentującą losy Polaków ratujących Żydów w czasie wojny. Rodzina Ulmów – Józef i jego ciężarna żona Wiktoria oraz sześcioro ich dzieci – została rozstrzelana przez hitlerowską żandarmerię wiosną 1944 r. za ukrywanie ośmiorga Żydów. W 1985 r. Instytut Pamięci Yad Vashem przyznał Ulmom tytuł Sprawiedliwi wśród Narodów Świata, a od 2003 r. trwa ich proces beatyfikacyjny. W rodzinnej miejscowości Ulmów stoi już pomnik poświęcony ich pamięci, w 2013 r. zaś ma zostać otwarte muzeum ich imienia. Sejmik województwa podkarpackiego przeznaczył na ten cel 6,5 miliona złotych. Na konkurs wpłynęło 25 projektów. Za najlepszą jury uznało propozycję pracowni Mirosława Nizia, zakładającą wzniesienie minimalistycznej, horyzontalnej bryły nawiązującej do formy tradycyjnego domu krytego dwuspadowym dachem. W ten sposób budynek muzeum ma się stać symbolem domu i podkreślać ciągłość historii. Bryła będzie jednak stopniowo nabierała dynamiki, przechodząc w geometryczny graniastosłup i „wcinając się” w plac. Ostre zakończenie jej tylnej części ma podkreślać dramatyzm wydarzeń, których uniwersalnym symbolem są patroni muzeum. Budynek będzie usytuowany centralnie na osi pomnika Rodziny Ulmów, i będzie z nim połączony ‘rysą’ w postaci wypełnionego czarnym łupkiem bazaltowym pęknięcia w betonowej nawierzchni placu poprzedzającego wejście do muzeum. Nie bez znaczenia dla koncepcji budynku było jego otoczenie i lokalizacja w pobliżu skansenu – założeniem architektów było zachowanie szacunku dla charakteru regionalnej architektury. Nowy budynek ma się otwierać w stronę sąsiednich działek, a jednocześnie odgradzać się od pobliskiego boiska szkolnego ogrodem – ‘Sadem Pamięci”. Sad ten będzie nawiązaniem do ogrodu-pominka w Yad Vashem, a pod każdym drzewem owocowym zostanie umieszczony granitowy kamień z nazwiskami osób ratujących Żydów. W płycie placu wejściowego pojawią się zaś szklane ‘kostki pamięci’. Na ich obłych bryłach zostaną umieszczone nazwiska osób pomordowanych za ukrywanie Żydów. Kostki te będą podświetlone, rozjaśniając płytę placu, a ich zagęszczenie będzie się zwiększać w stronę budynku. Plac wejściowy domykać będzie monumentalna ściana z rapowanego, barwionego betonu. Budynek muzeum mieścić będzie dwa zespoły funkcjonalne: część ekspozycyjną i biurowo-techniczną, powiązane wspólnym, centralnym holem. Strefa biurowa i pokoje naukowe umieszczono od strony zielonej skarpy i „Sadu Pamięci”. W centralnym punkcie przestrzeni ekspozycyjnej znajdzie się przeszklony kubik o wymiarach 5 x 8 metrów – ‘serce muzeum’ kryjące rekonstrukcję domu Ulmów. Oczom zwiedzających ukaże się ona dopiero po wejściu do środka, z zewnątrz zaś kubik będzie rozświetlonym ‘pomnikiem pamięci’ o powierzchni pokrytej ‘pulsującymi’ fotografiami rodziny Ulmów. Wokół tego ‘serca’ zaaranżowane będą pozostałe ekspozycje, których narracja i zastosowana kolorystyka mają stopniować napięcie, tak, by „oddać spójność przestrzeni merytorycznej z architektoniczną”. W budynku zaplanowana jest także sala wielofunkcyjna, przeznaczona na zajęcia edukacyjne, konferencje, odczyty i projekcie filmów. Dzięki zastosowaniu ruchomej ściany będzie ją można połączyć z dużą salą ekspozycyjną. Projekt: Nizio Design International Autor: Mirosław Nizio Zespół projektowy: Witold Skarżyński, Natalia Romik, Łukasz Boniewski
noeHUt2YIN3DJmRZRptn6ZxFLua0IkoHe5Jm7gmBdz7UnHMBxBAWteBXNUs3_ndi-muzeummarkowa-prz-plansza-1-1.JPG
qM5qmTeUkBEAFoAjkuQ3iZJDDFOIvkTi1n6r8d5jYn8741KZqTLaADK3yB8T_ndi-muzeummarkowa-prz-plansza-3-1.JPG
YyEJ7GitVzTcrNt1T2FvAt41vVOfUMrCH75ZQsRdmlQ4yfHKWWOMtVH3NpDd_ndi-muzuem-w-markowej-wiz-zew-1-1.JPG
6NunAhRcaF16Ue5GaHu2Dn5wShf3CPHWPYFET1GsXvsNNI2c6Bxa9XDFf7l8_ndi-muzeum-w-markowej-wiz-zew-2.JPG
WCuOogIKKorHgBosPfC4q9LKDg8RRn2z5WqKnc1tsuJUfZUlaqDdZhssCuOC_ndi-muzeum-w-markowej-wiz-zew-3.JPG
NOgHXqpfX4ICAVBgOmVV5bUjvc1eR6fyDLrGBMOb8QWBUQ9SDpYBdDkPtZlX_ndi-muzeum-w-markowej-wiz-wew-3-1.JPG
UImtZ1wl0KKhf3phYx5zBddsf2zRzMwvwvOSP3gA1sziamwykskcpsBTs9mg_ndi-muzeummarkowa-prz-widok-5-1.JPG

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Piramida odnowiona
Piramida odnowiona

25 marca 2024 roku w sanatorium Narcyz zameldowali się pierwsi kuracjusze. Obiekt, razem z kilkunast ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera