Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wybudujemy most

 

Czas czytania: ~2 min


LYGr23ztRxHZMnWXj87Zf8OcDdPkQ6qtCoZ4K9R4hagUITh3HW03CyC6aZJD_dwa-zurawie.jpg
Mieszkańcy coraz częściej biorą w swoje ręce sprawy miasta. Zamiast czekać, aż włodarze sami zdecydują się zmierzyć z palącymi problemami, z jakimi borykają się miasta, podejmują działania, które mają zmusić ich do debaty i aktywności. Jedną z takich inicjatyw można było obserwować w lipcu w Gdańsku. Korzystając ze zlotu żaglowców Baltic Sail Gdańsk 2010, który trwał od 8 do 11 lipca, grupa ludzi występująca pod nazwą Dwa Żurawie postanowiła poruszyć problem braku kładki na Motławie w pobliżu gmachu Filharmonii. Miałaby ona połączyć Stare Miasto z Ołowianką. Przy ulicy Wartkiej zaprezentowano plansze z projektem tejże przeprawy. Równocześnie pojawiły się one na stronie internetowej przedsięwzięcia. Jak wyjaśniają autorzy akcji, ich głównym celem było rozpoczęcie otwartej dyskusji, która doprowadzi do powstania potrzebnego w tej części miasta mostu. Podstawowy problem związany z jego budową, to przepływające kanałem Motławy statki. Ponieważ niska kładka stanowiłaby dla nich przeszkodę, autorzy projektu zaproponowali umieszczenie pomostu na tak dużej wysokości, by statki mogły się pod nim swobodnie zmieścić. Inspiracją dla formy przeprawy było portowe i stoczniowe otoczenie, przez co nowy obiekt ma się wpisywać się w tożsamość architektoniczną Gdańska. Tworzą go dwa przypominające portowe dźwigi żurawie, skierowane w swoją stronę „dziobami”. Wysokość konstrukcji sięgać ma 27 metrów. Gdyby jednak i to nie wystarczyło, a konieczne było przepuszczenie wyższego żaglowca, most będzie można całkowicie otworzyć, odwracając „żurawie” równolegle do brzegów rzeki, lub składając je. Zgodnie z zasadą, że każdy kij ma dwa końce, wysokość mostu, którą autorzy projektu podają za podstawowy atut, jest jednocześnie jego wadą. By dostać się na drugi brzeg, konieczne byłoby wspięcie się po schodach liczących 150 stopni, a potem pokonanie takiej samej drogi w dół. Taka przeprawa z pewnością nie byłaby dostępna dla wszystkich. Na tych, którzy by tego dokonali, na szczycie czekałaby nagroda w postaci wspaniałego widoku na Gdańsk, który można by podziwiać siedząc na specjalnie w tym celu ustawionej ławce. Choć twórcy projektu postulują jego realizację, nie trzeba go traktować jako skończonej, gotowej koncepcji. To raczej głos w dyskusji, impuls do dalszej, konstruktywnej debaty. Autorzy wyjaśniają: „Prezentowana przez nas kładka jest wyjściową propozycją do rozmowy wszystkich gdańszczan o budowli, która ma szansę stać się ich wspólnym dziełem. Rozwiązania szczegółowe mogą zostać poddane dyskusji publicznej, dzięki czemu Gdańsk zyska solidarne dzieło, lubiane i chętnie odwiedzane przez obywateli”. Fot.: www.dwazurawie.pl
MEGc6t37JCNxHq39HKXSST24IzAb7CbsTD0F2RHnOR0ritOAtJvAhOJEAlOH_dwa-zurawie-2.jpg
0gOQowoH0mhWIHhcwNZIk1PtXBidphhLPJ7B01ZA2y87acA9nzPff4rwHswj_dwa-zurawie-3.jpg
AyGXasconfWswp0VVVk8SLIXrWdYiCxD3wbvbM78OMIYSKT3S9bWjkLAPOTZ_dwa-zurawie-4.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera