Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Beton się wije

 

Czas czytania: ~3 min


A0n0eEGQnU6ztxBepou4rpT0ozR1KifDkQR6qHRa7MmZMwGHW6COyRQlxUii_maxxi.jpg
11 lat temu Zaha Hadid wygrała konkurs na projekt pierwszego we Włoszech muzeum narodowego poświęconego sztuce współczesnej. 30 maja 2010 r. MAXXI wreszcie zostało otwarte. Ranga tego przedsięwzięcia i nadzieje, jakie wiążą z nią władze Rzymu daleko wybiegają poza stworzenie instytucji gromadzącej i prezentującej sztukę współczesną. MAXXI to bowiem najbardziej spektakularny i ambitny projekt, który ma odświeżyć wizerunek Rzymu postrzeganego dziś jako miasto dekadenckie, zamknięte w swojej wielkiej przeszłości i pokazać, że znowu może się on znaleźć w awangardzie współczesnej sztuki i architektury.

Budynek powstał w dzielnicy Flaminio, na miejscu dawnych koszarów wojskwych Montello, wśród zabudowy mieszkalnej. Jego budowa trwała od 2003 r. Mimo że obiekt zlokalizowany jest poza historycznym centrum, Hadid podkreśla, że projektując go nie zapominała o bogatej architektonicznej przeszłości dawnej artystycznej stolicy Europy: „Moja koncepcja wynika z przekonania, że możemy bez szkody zestawić obok siebie nowe i stare”.

Chcąc zintegrować nowy budynek z otaczająca tkanką miejską, architekci odrzucili zamkniętą, introwertyczną kompozycję na rzecz wzajemnego przenikania się przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej. Dwa muzea – MAXXI Art i MAXXI Architecture – zostały „oplecione” wokół wielkiego, dwupiętrowego atrium, w którym spotykają się wszystkie strefy funkcjonalne obiektu: galerie z ekspozycją stałą i czasowymi, audytorium, sale warsztatów, recepcja, kawiarnia i księgarnia.

Z zewnątrz muzeum jest rozległą, horyzontalną strukturą o sinusoidalnej formie. Jej kształt powtarza obiegająca budynek ścieżka dla pieszych, prześlizgująca się pod nadwieszonymi bryłami i odtwarzająca historyczne, miejskie trasy komunikacyjne, których przebieg na ponad sto lat zakłóciły stojące tu jeszcze niedawno zabudowania wojskowe.

Wrażenie płynności, które daje biomorficzna bryła i wariacje przeplatających się poziomów, uwydatnia odpowiednie operowanie światłem. Hadid podkreśla, że było ono niezwykle ważnym czynnikiem, który zdeterminował kształt budynku: „Rzym ma fascynujące światło i bardzo zależało nam na tym, by wprowadzić je do środka muzeum”. Dlatego właśnie pojawiły się sięgające od podłogi po sufit okna, które wpuszczają do wnętrz naturalne światło, a jednocześnie otwierają przed zwiedzającymi widoki na okolicę.

Charakter wnętrz budynku determinują trzy podstawowe elementy architektoniczne: krzywoliniowe ściany z surowego betonu, które wyznaczają granice sal wystawowych, kręte klatki schodowe o zawiłych liniach oraz przezroczysty dach, który modeluje i filtruje naturalne światło. Dach ten został wyposażony w cały arsenał środków niezbędnych dla obiektu muzealnego: system filtrowania światła słonecznego, kontrolę warunków klimatycznych oraz sztuczne oświetlenie.

Architekci podkreślają, że ich celem było zapewnienie kuratorom całkowitej swobody w kształtowaniu ekspozycji. Dlatego salom wystawowym w obu częściach muzeum starali się nadać jak najbardziej spokojny charakter. Połączenie szklanego dachu, stalowych schodów i kolumn oraz betonowych ścian stanowić ma neutralne tło dla prezentowanych dzieł sztuki, natomiast ruchome panele umożliwić mają elastyczne aranżowanie przestrzeni.

W budynku prezentowana jest sztuka od lat 60-tych XX w. do 2006 r. Inaugurację działalności MAXXI uświetnia prezentacja prac takich artystów jak min. Anish Kapoor, Andy Warhol, Francesco Vezzoli, Sol Lewitt, Gino De Dominicis czy Luigi Moretti.

Budowa MAXXI kosztowała około 223 miliony dolarów.

Fot. Iwan Baan
aZkAwSiEU4Dq69b3dtmn092weKOnZjN0T48fbIZ46eA1ytDjbQ5ovmCgCtOa_maxxi-2.jpg

Zobacz film o MAXXI
INSiJj6C2ZPfFqel9CzKlIh3GC5xr1VIHL9TJNgqlIGnVxToo6VvL3LyRjN6_maxxi-3.jpg
39YnLObU8JafdQxiW3SWIshhTqq8tAMSx5rNJ6pzeJaMMMnJPatUtiSs7jl4_maxxi-4.jpg
F9ABgzyQPIfR1XmTnPly3MjErRAyBelhr84CzL9Tu6qAA7R0Hl3MyN0MGo4O_maxxi-5.jpg
K8DYz2OpTNySo3eIyGZdYUa6WKQtyV1J5xI0Ngg8DO0uqWjx1CqbjUwyYr6m_maxxi-ground-floor-plan.jpg
fzPyiSInjnE1O8xCPXenCAoWLhPP7uTxHvlhzUdtsvGWoDBkf0jKZog4AYwP_maxxi-second-floor-plan.jpg
5zflIEnjn7R3PANiVAb9LJqyRDCBfqL7wZzHy5xIs2QljLjw5OToSeYZZWwO_maxxi-roof-plan.jpg
O4bD5conA745DpE079fSAqyYYdMztyT6c15HvVPqTmcmd6zU2LG9SXIoLR3l_maxxi-section-02.jpg
pz56fsxkkj78TlatGak1y5vh5ooSPyX6VpSaos8UZEF9IkU5jAfhyduj550M_maxxi-section-03.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa
Wieża ciśnień w Ciechanowie jak nowa

Wieża ciśnień w Ciechanowie – to jeden z najbardziej znanych obiektów architektonicznych w tym mieśc ...

Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie
Mirosław Nizio projektuje na Ukrainie

Pracownia Nizio Design International Mirosława Nizio, we współpracy z ukraińskim biurem Project Sys ...

Dom we Wróżenicach – drewno w roli głównej
Dom we Wróżenicach – drewno w roli głównej

Dom we Wróżenicach – to projekt architektoniczny stworzony dla czteroosobowej rodziny marzącej o wyj ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera