Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szkielet na wierzchu

 

Czas czytania: ~4 min


eoNLbJUN4JiZWaoitcCiLgfqXE2xi4A05uB2rDPDlQRpSUH5BMIxzkpDxpLR_kurylowicz-prostatower.jpg

Stworzyć budynek będący znakiem czasów, w których powstaje i wyrażający zjawiska, które te czasy ze sobą niosą – taki cel postawili przed sobą architekci z pracowni Kuryłowicz & Asscociates, projektując biurowiec przy ulicy Prostej w Warszawie.

Ek0oZ0Vs4hgJEBE8FTpNIG5cq4pNT7suVA3v6lJnT86Q5jeiXMRv68m6Jbhm_kurylowicz-prostatower-2.jpg
KU59b03rdtdsEm7X1emvJvXrqixfnA66abTbRKFavKd9fPOPun8MWk9zs6VK_kurylowicz-prostatower-4.jpg

Forma wieżowca jest wypadkową szeregu czynników wynikających zarówno z uwarunkowań kontekstu, w jakim został osadzony, jak i z wybranej przez architektów technologii konstrukcji – stanowiąca jej główny element zewnętrzna, ażurowa ściana nośna stała się znakiem rozpoznawczym budynku, wyróżniającym go na tle nijakiego otoczenia. Ściana ta wykonana została z powtarzalnych elementów wylewanych na miejscu, co dało możliwość kontroli jakości wykończenia obiektu.

19ycjsEaOYBzTYdSoSMd4ZbjNeDHCUoHGalXH44Db6RyiufuyYTQUJz2fDw4_kurylowicz-prostatower-5.jpg

Wyprowadzenie konstrukcji na zewnątrz ma wiele atutów – pozwoliło na uwolnienie rzutu pięter, i zapewnienie elastyczności ich planu, a także poprawę parametrów ekonomicznych budynku. Ażurowa ściana zapobiega przegrzewaniu wnętrz, ograniczając nasłonecznienie o około 40 procent. Dzięki niej, zbędne okazały się kłopotliwe w eksploatacji żaluzje, które musiałyby się pojawić na południowo-zachodniej elewacji biurowca. Osłaniająca budynek żelbetowa 'koronka' poprawiła także jego parametry akustyczne, stanowiąc ochronę przed uciążliwym hałasem generowanym przez ruchliwą miejską arterię.

LriCEdhVNWznK1D06HSDFxcmG0QgaMESniDYpuzL8kWjvwF3HdK5xpMTdi4k_kurylowicz-prostatower-6.jpg
TVjfmtUbqvI3tMvQIx1j0xLObr0vLxqtTnnQNUg9r2v5xQV4BY9ljUpxgHSV_kurylowicz-prostatower-7.jpg

Jak podkreślają architekci, w przypadku biurowca przy Prostej ograniczenia w postaci braku miejsca i niekorzystnej lokalizacji udało im się przekuć w główne atuty budynku zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i formalnym. Miękko falująca, żelbetowa struktura odsunięta od właściwej elewacji jest źródłem nieustającej gry światła i cienia na powierzchni bryły, a osiągnięty za jej sprawą efekt wizualny tworzy nową jakość – zarówno estetyczną, jak i konstrukcyjną – wśród wysokich budynków.

wLVjS2Ycc2yWcMajXAzstPBZa796B7RnbPuyuCZ7QFe4TQuCCWEgTwL5wEOk_prostatower-10.jpg

Jednym z głównych założeń projektu było stworzenie formy na tyle silnej i zdecydowanej, by mogła zrównoważyć istniejący w najbliższym otoczeniu bałagan przestrzenny i architektoniczną nijakość. Musiała być przy tym w pełni współczesna, bo – jak wyjaśnia intencje projektantów Piotr Kudelski – 'w dobie „społeczeństwa informacyjnego”, gdzie architektura przenika się i czerpie z innych sztuk (wzornictwo przemysłowe, grafika, rzeźba, muzyka, film, reklama, itd.) nie sposób było tworzyć kolejny dom rozmawiający językiem minionej epoki społeczeństwa przemysłowego'.

iZpcuRYz79JYxyFB8s0YrqRh01VeLPPLuh79eV49Q9ErpYQMKZcC0o7MGrje_prostatower-plan-parter.jpg
oIvzbc0mIivfrlXzbrouqme5Sp424nb2AJaOvKRV6snR2dGtS3vpR5K1eHQC_prostatower-przekroj.jpg

Pod względem formalnym, budynek jest silnie związany z kontekstem i wynika z jego dokładnej analizy. To właśnie rozpoznanie i określenie cech tych uwarunkowań stało się punktem wyjścia dla ideowych podstaw projektu. Kierując się słowami Christiana Norberg-Schulza, że 'architektura tłumaczy znaczenia na formy', architekci zaczęli pracę nad koncepcją budynku od szukania znaczeń – zarówno w charakterze miejsca, jak i inwestora. W ten nakreślona została nadrzędna idea projektu określająca zawarty w obiekcie przekaz: to, co ma mówić, o czym świadczyć i jak w ramach tej wiodącej myśli interpretować swoje zadanie i funkcję. Swoją formą budynek miał na te pytania odpowiadać.

A3bNHF2Qj6hNsbugp6X7UZm5RTzLXNPBQdKmc1oPwgiffp1soxNtT8ZC5BXR_prostatower-sytuacja.jpg

”PROSTA TOWER”
Lokalizacja: Warszawa, ul. Prosta 32
Autorzy: ”KURYŁOWICZ & ASSOCIATES” Sp. z o.o.,
Projektant: prof. dr arch. Stefan Kuryłowicz
Zespół projektowy: mgr inż. arch. Piotr Kuczyński
mgr inż. arch. Piotr Kudelski
mgr inż. arch. Justyna Chmielewska
mgr inż. arch. Karolina Miklaszewska
mgr inż. arch. Adam Sarnacki

Architektura wnętrz:
Projektant: prof. dr arch. Stefan Kuryłowicz
Zespół projektowy: mgr inż. arch. Piotr Kuczyński
mgr inż. arch. Piotr Kudelski
mgr inż. arch. Justyna Chmielewska
mgr inż. arch. Karolina Miklaszewska
mgr inż. arch. Adam Sarnacki

Konstrukcja: BIURO PROJEKTÓW KONSTRUKCJI BUDOWLANYCH „KiP” SP. z o.o.
Instalacje sanitarne, wentylacja, ogrzewanie: „DOM” PRACOWNIA PROJEKTOWA SP. z o.o.
Instalacje elektryczne i teletechniczne: „ELEKTRO A-Z”
SP. z o.o.
Generalny wykonawca:
część nadziemna „WARBUD” S.A.
część podziemna „Soletanche Polska Sp. z o.o.
Inwestor:”Marvipol Development” Sp. z o.o..
Powierzchnia terenu: 921 m2
Powierzchnia zabudowy: 601 m2
Powierzchnia użytkowa: 10752 m2
Powierzchnia całkowita: 13363 m2
Kubatura: 48682 m3
Projekt: 2008
Realizacja: 2008-2011

Fot: dzięki uprzejmości APA Kuryłowicz & Associates

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Horizone Studio projektuje w Krakowie
Horizone Studio projektuje w Krakowie

Horizone Studio jest odpowiedzialne za projekt architektoniczny zespołu sześciu domów jednorodzinnyc ...

Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid
Filharmonia w Jekaterynburgu nowy projekt architektoniczny od Zahy Hadid

Filharmonia w Jekaterynburgu – to jeden z nowszych projektów architektonicznych pracowni Zahy Hadid, ...

Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny
Respite Pavilion – niezwykły obiekt architektoniczny

Respite Pavilion powstał w Irvine w Wielkiej Brytanii. Projekt architektoniczny tego niezwykłego obi ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera