Szkielet na wierzchu - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szkielet na wierzchu

 

Czas czytania: ~4 min


eoNLbJUN4JiZWaoitcCiLgfqXE2xi4A05uB2rDPDlQRpSUH5BMIxzkpDxpLR_kurylowicz-prostatower.jpg

Stworzyć budynek będący znakiem czasów, w których powstaje i wyrażający zjawiska, które te czasy ze sobą niosą – taki cel postawili przed sobą architekci z pracowni Kuryłowicz & Asscociates, projektując biurowiec przy ulicy Prostej w Warszawie.

Ek0oZ0Vs4hgJEBE8FTpNIG5cq4pNT7suVA3v6lJnT86Q5jeiXMRv68m6Jbhm_kurylowicz-prostatower-2.jpg
KU59b03rdtdsEm7X1emvJvXrqixfnA66abTbRKFavKd9fPOPun8MWk9zs6VK_kurylowicz-prostatower-4.jpg

Forma wieżowca jest wypadkową szeregu czynników wynikających zarówno z uwarunkowań kontekstu, w jakim został osadzony, jak i z wybranej przez architektów technologii konstrukcji – stanowiąca jej główny element zewnętrzna, ażurowa ściana nośna stała się znakiem rozpoznawczym budynku, wyróżniającym go na tle nijakiego otoczenia. Ściana ta wykonana została z powtarzalnych elementów wylewanych na miejscu, co dało możliwość kontroli jakości wykończenia obiektu.

19ycjsEaOYBzTYdSoSMd4ZbjNeDHCUoHGalXH44Db6RyiufuyYTQUJz2fDw4_kurylowicz-prostatower-5.jpg

Wyprowadzenie konstrukcji na zewnątrz ma wiele atutów – pozwoliło na uwolnienie rzutu pięter, i zapewnienie elastyczności ich planu, a także poprawę parametrów ekonomicznych budynku. Ażurowa ściana zapobiega przegrzewaniu wnętrz, ograniczając nasłonecznienie o około 40 procent. Dzięki niej, zbędne okazały się kłopotliwe w eksploatacji żaluzje, które musiałyby się pojawić na południowo-zachodniej elewacji biurowca. Osłaniająca budynek żelbetowa 'koronka' poprawiła także jego parametry akustyczne, stanowiąc ochronę przed uciążliwym hałasem generowanym przez ruchliwą miejską arterię.

LriCEdhVNWznK1D06HSDFxcmG0QgaMESniDYpuzL8kWjvwF3HdK5xpMTdi4k_kurylowicz-prostatower-6.jpg
TVjfmtUbqvI3tMvQIx1j0xLObr0vLxqtTnnQNUg9r2v5xQV4BY9ljUpxgHSV_kurylowicz-prostatower-7.jpg

Jak podkreślają architekci, w przypadku biurowca przy Prostej ograniczenia w postaci braku miejsca i niekorzystnej lokalizacji udało im się przekuć w główne atuty budynku zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i formalnym. Miękko falująca, żelbetowa struktura odsunięta od właściwej elewacji jest źródłem nieustającej gry światła i cienia na powierzchni bryły, a osiągnięty za jej sprawą efekt wizualny tworzy nową jakość – zarówno estetyczną, jak i konstrukcyjną – wśród wysokich budynków.

wLVjS2Ycc2yWcMajXAzstPBZa796B7RnbPuyuCZ7QFe4TQuCCWEgTwL5wEOk_prostatower-10.jpg

Jednym z głównych założeń projektu było stworzenie formy na tyle silnej i zdecydowanej, by mogła zrównoważyć istniejący w najbliższym otoczeniu bałagan przestrzenny i architektoniczną nijakość. Musiała być przy tym w pełni współczesna, bo – jak wyjaśnia intencje projektantów Piotr Kudelski – 'w dobie „społeczeństwa informacyjnego”, gdzie architektura przenika się i czerpie z innych sztuk (wzornictwo przemysłowe, grafika, rzeźba, muzyka, film, reklama, itd.) nie sposób było tworzyć kolejny dom rozmawiający językiem minionej epoki społeczeństwa przemysłowego'.

iZpcuRYz79JYxyFB8s0YrqRh01VeLPPLuh79eV49Q9ErpYQMKZcC0o7MGrje_prostatower-plan-parter.jpg
oIvzbc0mIivfrlXzbrouqme5Sp424nb2AJaOvKRV6snR2dGtS3vpR5K1eHQC_prostatower-przekroj.jpg

Pod względem formalnym, budynek jest silnie związany z kontekstem i wynika z jego dokładnej analizy. To właśnie rozpoznanie i określenie cech tych uwarunkowań stało się punktem wyjścia dla ideowych podstaw projektu. Kierując się słowami Christiana Norberg-Schulza, że 'architektura tłumaczy znaczenia na formy', architekci zaczęli pracę nad koncepcją budynku od szukania znaczeń – zarówno w charakterze miejsca, jak i inwestora. W ten nakreślona została nadrzędna idea projektu określająca zawarty w obiekcie przekaz: to, co ma mówić, o czym świadczyć i jak w ramach tej wiodącej myśli interpretować swoje zadanie i funkcję. Swoją formą budynek miał na te pytania odpowiadać.

A3bNHF2Qj6hNsbugp6X7UZm5RTzLXNPBQdKmc1oPwgiffp1soxNtT8ZC5BXR_prostatower-sytuacja.jpg

”PROSTA TOWER”
Lokalizacja: Warszawa, ul. Prosta 32
Autorzy: ”KURYŁOWICZ & ASSOCIATES” Sp. z o.o.,
Projektant: prof. dr arch. Stefan Kuryłowicz
Zespół projektowy: mgr inż. arch. Piotr Kuczyński
mgr inż. arch. Piotr Kudelski
mgr inż. arch. Justyna Chmielewska
mgr inż. arch. Karolina Miklaszewska
mgr inż. arch. Adam Sarnacki

Architektura wnętrz:
Projektant: prof. dr arch. Stefan Kuryłowicz
Zespół projektowy: mgr inż. arch. Piotr Kuczyński
mgr inż. arch. Piotr Kudelski
mgr inż. arch. Justyna Chmielewska
mgr inż. arch. Karolina Miklaszewska
mgr inż. arch. Adam Sarnacki

Konstrukcja: BIURO PROJEKTÓW KONSTRUKCJI BUDOWLANYCH „KiP” SP. z o.o.
Instalacje sanitarne, wentylacja, ogrzewanie: „DOM” PRACOWNIA PROJEKTOWA SP. z o.o.
Instalacje elektryczne i teletechniczne: „ELEKTRO A-Z”
SP. z o.o.
Generalny wykonawca:
część nadziemna „WARBUD” S.A.
część podziemna „Soletanche Polska Sp. z o.o.
Inwestor:”Marvipol Development” Sp. z o.o..
Powierzchnia terenu: 921 m2
Powierzchnia zabudowy: 601 m2
Powierzchnia użytkowa: 10752 m2
Powierzchnia całkowita: 13363 m2
Kubatura: 48682 m3
Projekt: 2008
Realizacja: 2008-2011

Fot: dzięki uprzejmości APA Kuryłowicz & Associates

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

APA Wojciechowski z nagrodą w Moskwie
APA Wojciechowski z nagrodą w Moskwie

Składający się z trzech budynków kompleks biurowy White Square i White Gardens Office Center, zbudow ...

Ukraińska realizacja architektoniczna Mirosława Nizio
Ukraińska realizacja architektoniczna Mirosława Nizio

W Kijowie trwa budowa siedziby Narodowego Muzeum Hołodomoru – Ludobójstwa. To placówka, która upami ...

Nowe Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie - prezentacja online
Nowe Muzeum Książąt Czartoryskich w Krakowie - prezentacja online

W tym roku Nagroda Roku SARP została przyznana pracowni Lewicki Łatak oraz ART FM za projekt rozbudo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera