Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Zielone expo

 

Czas czytania: ~7 min


Światowa wystawa Expo 2010 w Szanghaju bez wątpienia zapisze się w historii jako wydarzenie niezwykłe. Nie tylko za sprawą wielkości czy rekordowej liczby wystawców i zwiedzających, ale także oprawy architektonicznej. Specjalnie na nią zaprojektowano wiele spektakularnych, nowatorskich i zaawansowanych technologicznie budynków, które są nie tylko „opakowaniem” dla ekspozycji, ale także – a może przede wszystkim –samodzielnymi dziełami sztuki architektonicznej. Expo 2010 w Szanghaju pozostanie w pamięci także jako przełomowe pod względem promowania budownictwa ekologicznego – problem zielonej architektury został przez organizatorów potraktowany jako jeden z najważniejszych tematów wystawy, związany z głównym hasłem „Lepsze miasto, lepsze życie”. Pawilony zrealizowane na terenach wystawowych są więc koncentratem współczesnych tendencji w architekturze, a jednocześnie oknem, pozwalającym spojrzeć w przyszłość.
Hup94aycNJ7jeIho4Zu9I5p7mtmk4OFNqpZcrtbox8gbEkGlr9XZzh2yqvOg_szchina-pavilion-shanghai.jpg
Zacznijmy od gospodarzy, którzy prezentują dwa pawilony o zupełnie odmiennym charakterze. Centralne miejsce terenów wystawowych zajmuje narodowy pawilon chiński – „Orientalna Korona” – którego potężny dach w formie odwróconego stożka nawiązuje do tradycyjnej chińskiej architektury. Nawiązuje do niej również kolor budynku, który pomalowano na taki sam odcień czerwieni, jakim pokryte są mury Zakazanego Miasta. Tradycyjna forma budynku idzie w parze z rozwiązaniami ekologicznymi – systemem zbierania wody deszczowej i panelami słonecznymi. Zaprojektowany przez chińskiego architekta, He Jingtanga, obiekt jest jednym z największych na wystawie – wysoki na 63 metry góruje nad pozostałymi konstrukcjami. Jest też jednym z pięciu, które zostaną na terenie Expo po zakończeniu wystawy – zostanie zaadaptowany na potrzeby muzeum historycznego.
pXhvT6YVWfQ6h6ebP2eVCFfyodjupztdYHGnGqsEO0QcDJk0qQJrLMqTJ7Wk_szshanghai-corporate-pavilion.jpg
O ile pawilon narodowy nawiązuje do tradycji, to już Shanghai Corporate Pavillion pełnymi garściami czerpie z nowoczesnej technologii, pokazując gospodarza wystawy jako wiodący na świecie ośrodek postępu. Zaprojektowany przez Atelier Feichang Jianzhu budynek to imponująca konstrukcja zbudowana z setek przezroczystych rurek z poliwęglanu uzyskanego w drodze recyklingu (po zakończeniu wystawy zostaną one ponownie przetworzone). Powierzchnia pawilonu doświetlona jest milionami diod LED, które są zasilane energią słoneczną wytwarzaną przez umieszczony na dachu system kolektorów słonecznych. Co ciekawe, oświetlenie determinowane jest przez ruch zwiedzających wewnątrz budynku – w odpowiedzi na różną aktywność, pawilon pulsuje różnymi kolorami.
Nx1cBzOgvKlKDGg8q9j6UeSLn3wK05oCV0ZT9wdBdHgbKxXGKD2B6OQoXK0o_szshanghai-corporate-pavillion-2.jpg
Jak wyjaśniają architekci, projekt Shanghai Corporate Pavilion jest odpowiedzią na gwałtowny postęp technologiczny, którego jesteśmy świadkami i fakt, że nowoczesne technologie odgrywają coraz większe znaczenie we współczesnej architekturze, stając się często jej podstawą. Wewnętrzna przestrzeń pawilonu nie została zamknięta statycznymi ścianami, ale gęstą, ujętą w kubiczne moduły siecią infrastrukturalną sterowaną komputerowo. Zawiera ona między innymi oświetlenie ledowe i system wytwarzania mgły, dzięki którym można zmieniać wygląd budynku. Pawilon nie miał jednak być wyłącznie eksperymentem wynikającym z fascynacji nowoczesną techniką. Sięgając po zaawansowane technologie, architekci chcieli pokazać zarówno ducha Szanghaju, który jest jednym z najintensywniej rozwijających się miast na świcie, jak i marzenia o lepszej przyszłości, w której technologie będą odgrywały coraz większą rolę w rozwoju miast na świecie. W tę ideę wpisali zagadnienia ekologiczne: wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych oraz kwestię zastosowania w architekturze materiałów pochodzących z recyklingu.
jUiIdH9YqKsgf2qNSjvv3QAOxyz46yNzZA7rgZs1RWGl3PND5Yy1zdQpK4sD_szapanese-pavilion.jpg
W tym samym nurcie „technologicznym”, w którym zaawansowane rozwiązania traktowane są jako szansa na lepsze życie w przyszłości, sytuuje się pawilon japoński. Jego futurystyczna, obła bryła jest największym pawilonem narodowym, jaki Japonia kiedykolwiek zbudowała na Expo, a także jednym z największych obiektów na tegorocznej wystawie w Szanghaju – ma 24 metry wysokości i 6 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni. Oddychająca jak żywy organizm, purpurowa konstrukcja, ze względu na swój kształt porównywana jest do kokonu jedwabnika, trudno jednak nie zauważyć podobieństwa do charakterystycznej bryły Kunsthaus Graz Petera Cooka. Przykrycie przypominającego balon budynku podwójną membraną umożliwiło zastosowanie kolektorów słonecznych oraz filtrowanie promieni słonecznych. W ten sposób architekci chcieli podkreślić rolę energooszczędnych technologii i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w dążeniu do poprawiania warunków życia ludzi.

Zobacz film
Q69oEkJnCO4wPVRiAVJU2PhNL7E0ASHSGGDMFf8GJO8eylUnhrwV0tou1XUu_szuk-pavilion-shanghai-1.jpg
Bez wątpienia najbardziej spektakularnym budynkiem, który wywołuje największe zainteresowanie zwiedzających, jest pawilon brytyjski. Elewacje „Katedry Nasion” zaprojektowanej przez Heatherwick Studio we współpracy z Millennium Seed Bank, przebite są 60 tysiącami cienkich, przezroczystych, akrylowych rurek o długości 7,5 metra, w których umieszczono nasiona roślin z całego świata. Rurki te, nadające budynkowi wygląd lekkiego, miękkiego dmuchawca, działają jak światłowody: w dzień przewodzą naturalne światło do wnętrza, a w nocy transportują je z oświetlonego środka na zewnątrz, rozjaśniając całą strukturę.

Zobacz film
Te4mjTe6qxRrzcNjVOQJybOkL51AqdOOAz31tt5ceXwMk1VwFpEpKKMjdmDL_szdutch-pavillion-shanghai.jpg
Obok fascynacji technologią, wyraźna jest też tendencja do bardziej humanistycznej interpretacji zagadnienia lepszego życia w miastach, a także zwrotu w stronę natury. Pierwszą grupę reprezentują pawilony holenderski i duński.

Pawilon holenderski, mimo że nie atakuje zwiedzających nowoczesnymi technologiami, bez wątpienia jest jednym z najbardziej zaskakujących pod względem architektonicznym. Jego autorzy – architekci z biura Johna Kormelinga – zrezygnowali z formy klasycznego pawilonu na rzecz małej struktury urbanistycznej – otoczonej budynkami uliczki wyniesionej powyżej poziomu gruntu. „Szczęśliwa ulica” interpretuje hasło przewodnie wystawy – „Better City, Better Life” – w kontekście miasta i urbanistyki, poruszając przy okazji tematy poboczne, takie jak różnorodność kulturowa, rozwój ekonomiczny, innowacje w nauce i technologii w kontekście urbanistyki, zmiana modelu życia w mieście, interakcje między terenami miejskimi i wiejskimi.
CnYjEIFp5gnFa6kxdM6H2rvSFDPS0Dh13OGsU8TfOvNdQq8xdd9qMiLsx4Lm_szdenmark-pavilion.jpg
Pawilon duński z kolei pokazuje, że życie w miastach może stać się lepsze dzięki zmianie stylu życia jego mieszkańców. Zaprojektowany przez BIG budynek daje zwiedzającym możliwość zakosztowania tych aspektów miejskiego życia, z których mieszkańcy Kopenhagi są najbardziej dumni – jazdy na rowerze, wypoczynku nad portowymi basenami, pikniku w ogrodzie na dachu czy rekreacji na placu zabaw. Można w nim także zobaczyć Małą Syrenkę z baśni Hansa Christiana Andersena. Duński pawilon ma formę pętli – spiralnie skręconej ścieżki rowerowej, pokrytej niebieskim tworzywem charakterystycznym dla duńskich tras dla cyklistów. Rampa ta obiega wewnętrzną przestrzeń dla pieszych. Do dyspozycji zwiedzających oddano ponad 300 rowerów. Elewacje pawilonu pokryte są okładziną z perforowanej, białej, stalowej blachy, odbijającej światło i zapewniającej ochłodę w upalne dni szanghajskiego lata. Wieczorem, podświetlone od wewnątrz elewacje zmieniają się w teatr świateł i cieni, tworzony przez przechodniów i rowerzystów.
saXAe5fvPlrrJECPV4irkSm8UNP2p1QQHUI4QlRBNcJmcEANCIduPUUGfO5c_sznorway-pavilion-shanghai.jpg
Norwegowie zaś recepty na lepszą przyszłość szukają w bliskości natury. Ich pawilon stanowi integralną część wystawy pod tytułem „Norwegia zasilana przez Naturę” i jest jednym z najbardziej „naturalnych” budynków na wystawie. Zaprojektowany przez pracownię Helen & Hard obiekt składa się z 15 połączonych z sobą „drzew” wykonanych z drewna i bambusa, z koronami w postaci baldachimów z tkaniny. Razem tworzą wielofunkcyjny „las”, który zachęca do fizycznej i społecznej aktywności i promuje zasady zrównoważonego rozwoju. Oświetlenie, klimatyzacja i oczyszczanie wody na potrzeby pawilonu zasilane są „czystą” energią, wpisując się w ekologiczną ideę ekspozycji.

Daniela Szymczak

Podepnij swój artykuł

tagi

Sztuka-Architektury+ odc. 4 Wojciech Kotecki/BBGK Architekci
Sztuka-Architektury+ odc. 4 Wojciech Kotecki/BBGK Architekci

Zapraszamy do obejrzenia czwartego odcinka naszego cyklu Sztuka Architektury+. Tym razem naszym gośc ...

Niezwykły projekt szkoły jak plaster miodu
Niezwykły projekt szkoły jak plaster miodu

Niezwykły projekt architektoniczny szkoły podstawowej, zrealizowany w Niepołomicach, inspirowany jes ...

Galerię Wilanów zaprojektuje Thomas Pucher
Galerię Wilanów zaprojektuje Thomas Pucher

Galeria Wilanów – to duże centrum handlowe, które ma powstać na skraju ogromnego osiedla mieszkaniow ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera