Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Generator dla Piotrkowskiej

 

Czas czytania: ~6 min


8QsTb4Uolb2woO46U5MuP5sWT4QhvcTAIFCh6veVCbWmqc2uATSi7tvQHUfQ_piotrkowska-6.JPG
W październiku rozstrzygnięty został konkurs „Wielkomiejska Piotrkowska” zorganizowany przez łódzką Miejską Pracownię Urbanistyczną. Jego uczestnicy mieli dać odpowiedź na pytanie, jakie zmiany należy przeprowadzić na najważniejszej łódzkiej ulicy, żeby przywrócić jej dawną świetność. Oficjalne, miejskie konkursy to jednak tylko wierzchołek góry lodowej. Pomysłów na Piotrkowską było już wiele i wciąż pojawiają się nowe. Jednym z nich jest inicjatywa Piotrkowska+.
lbsRkhq9eBw78XyhBIjotTh4PO4zMNpEZQIVXX372FXDTj4iUeiIuCYXbBC3_piotrkowska.JPG
Najkrócej rzecz ujmując, Piotrkowska+ to propozycja zadaszenia ulicy na odcinku od pl. Wolności do ul. Mickiewicza tak, żeby można z niej było korzystać niezależnie od pogody i żeby stała się bardziej atrakcyjna zarówno dla mieszkańców miasta, jak i inwestorów. Zadaszenie miałoby być również atrakcją turystyczną i nowoczesnym architektonicznym symbolem Łodzi, którego miastu brakuje. Ale to zaledwie efekt końcowy, najbardziej widoczny – cała koncepcja jest znacznie bardziej złożona.
Piotrkowska+ jest inicjatywą oddolną, stworzona przez grupę studentów – Michała Kozłowskiego, Mariusza Nowaka, Bartosza Poniatowskiego i Adama Szajdera – i dwóch businessmanów – Andrzeja Jaskólskiego, prezesa firmy Allmendinger oraz Jeana Yvesa Ebela, twórcę Manufaktury. Jak podkreślają autorzy projektu, na progu drugiego dziesięciolecia XXI wieku najważniejsza łódzka ulica przeżywa największy kryzys od czasów powstania, a jej powolna śmierć stała się niezaprzeczalnym faktem. Co więcej, palących problemów wciąż przybywa, a pomysłów na ich rozwiązanie – nie. Nawet zorganizowany przez miasto konkurs „Wielkomiejska Piotrkowska” nie przyniósł, według nich, odpowiedzi, jak można odzyskać dawną świetność ulicy, a jedynie jak miałaby ona wyglądać. O swojej inicjatywie mówią: „Nasza przewaga polega na tym, że nie zajmujemy się wyłącznie formą ulicy Piotrkowskiej, ale sposobem, w jaki można na nią ściągnąć kapitał, a za nim ludzi, co w efekcie końcowym faktycznie poprawi wygląd ulicy ale, przede wszystkim, jej funkcjonowanie oraz życie na niej i wokół niej. Piotrkowska + jest projektem kompleksowym, obejmującym kwestie nie tylko ekonomiczne, architektoniczne, lecz również społeczne. Zadaszenie ulicy jest elementem scalającym całą ideę, łączącym nowych inwestorów pod hasłem ‘wybudujmy dach nad Piotrkowską’”.

Diagnoza stanu Piotrkowskiej nie jest optymistyczna: „Brakuje tam ludzi, oferta usługowa jest zdecydowanie za mało atrakcyjna jak na rangę miejsca. Coraz liczniejsze są natomiast sklepy niskiego standardu oraz punkty gastronomiczne szybkiej obsługi. Zniszczona posadzka, nieestetyczne ogródki, ruch samochodowy, odbywający się bezkarnie mimo zakazów i zaniedbane kamienice”. Postępujący proces dezurbanizacji potęguje lokalizacja w pobliżu Piotrkowskiej dużych centrów handlowych, które przyciągnęły poważnych inwestorów i kupców, powodując zubożenie oferty usługowej i handlowej tętniącej niegdyś życiem ulicy. Kolejnym problemem są złe rozwiązania komunikacyjne (w tym likwidacja tramwaju w latach 90-tych) utrudniające dostanie się na nią.

Recepta twórców Piotrkowskiej+ jest następująca: „W przełamaniu tej niekorzystnej sytuacji konieczne jest sprowadzenie na Piotrkowską prywatnego kapitału, takiego jaki ją zbudował, oraz innowacyjności, która ją rozsławiła. Projekt Piotrkowska+ jest wizją uratowania najważniejszej ulicy Łodzi, łączącą oba te czynniki. To projekt interdyscyplinarny i kompleksowy, w skład którego wchodzą zagadnienia dotyczące ekonomii, aspektów społecznych, ekologii, komunikacji, rewitalizacji, reurbanizacji oraz urbanistyki, architektury i designu.” Piotrkowska potrzebuje też magnesu w postaci nowoczesnej, „ikonicznej” architektury, gwarantującego zainteresowanie i generującego ruch.

Ikoną ta miałoby być rozciągnięte nad ulicą, transparentne zadaszenie. Jego konstrukcja nie została jeszcze szczegółowo opracowana. Wiadomo jednak, że musi być lekka i przepuszczać światło, powstanie więc ze szkła, metalu i tworzyw sztucznych. Z kolei żeby nie ingerować w zabytkową tkankę architektoniczną kamienic, osadzona będzie na słupach. Pomysłodawcy zapewniają, że dzięki współpracy z Jeanem Yvesem Ebelem otwiera się przed nimi dostęp do nowoczesnych technologii francuskich.

Oczywiście, sama konstrukcja, będąca widocznym znakiem zmiany, nie wystarczy. Dlatego projekt Piotrkowska + zakłada „wdrożenie spójnego programu, gwarantującego stały rozwój ulicy Piotrkowskiej z przyległościami, uwzględniającego model finansowania zarówno dla własności miejskiej, jaki i prywatnej”. Inwestorów ma więc przyciągnąć sprzedaż na preferencyjnych warunkach należących do miasta działek, z założeniem jednak, że zaoszczędzony kapitał będą musieli wykorzystać według zasad podyktowanych przez miasto, a więc na szeroko pojętą rewitalizację. Miałoby się to również przyczynić do rozwiązania problemów mieszkaniowo-socjalnych, trapiących śródmieście Łodzi i mających poważny wpływ na wizerunek ulicy Piotrkowskiej – nowi właściciele będą zobligowani do wybudowania mieszkań socjalnych dla obecnych lokatorów, których znaczną część stanowią ludzie wykluczeni społecznie. Budowa nowych mieszkań w połączeniu z odpowiednim programem społecznym ma być szansą na aktywację życiową takich łodzian. Z drugiej strony, by uniknąć negatywnych skutków gentryfikacji, niezbędne będą regulacje określające procent mieszkań, które mają być przeznaczone dla ludzi o mniej zasobnych portfelach. Jak podkreślają autorzy projektu, jest to konieczne, żeby zapewnić różnorodność lokatorów i zmniejszyć ryzyko powstawania niekorzystnych zjawisk socjologicznych – przede wszystkim nie dopuścić do przekształcenia ważnego fragmentu przestrzeni miejskiej w luksusowe getto.

Ważnym aspektem dla rewitalizacji Piotrkowską jest również reorganizacja komunikacji – przede wszystkim przywrócenie na nią linii tramwajowej oraz ułatwienie dojazdu samochodami, które można by zostawiać na ulokowanych w pobliżu wielopoziomowych parkingach. Z samej ulicy zaś samochody miałyby zniknąć definitywnie.

Twórcy inicjatywy wierzą, że rewitalizacja kluczowego odcinka Piotrkowskiej, charakteryzującego się największym potencjałem inwestycyjnym, pociągnie za sobą pozytywne zmiany także w jej dalszych fragmentach i przyczyni się do scalenia podzielonej dziś ulicy. Realizacja ambitnych założeń nie jest niemożliwa, ale wprowadzenie jej w życie wymagałoby poparcia zarówno ze strony mieszkańców i władz miasta. Te ostanie, w tym architekt miejski, a także kandydaci na prezydenta zostali o projekcie poinformowani i część z nich odniosła się do inicjatywy pozytywnie. Problem jednak w tym, że rewitalizacja ulicy, czy to nie podstawie założeń inicjatywy Piotrkowskiej+, czy jakichkolwiek innych, jest procesem długotrwałym, którego skutki nie są zauważalne z dnia na dzień. A do takich przedsięwzięć zawsze najtrudniej przekonać i mieszkańców, i włodarzy.

Zobacz wyniki konkursu: „Wielkomiejska Piotrkowska”
Daniela Szymczak
mRQe30XW8mMkwkexYHZDRbguXVPcpItmIiXHHzxjWvmZ7gKOVMfFs6dpmFCj_piotrkowska-3.JPG
ItxZTrfLWytUBHqKq94951WhG6FZRzQfyBywDbdPFxmiBwJgORKDfz4eUTtr_piotrkowska-4.JPG
ZO8OoWH3FRU29awlRbBUuSix9cWHizsv0XobLQ8ECQc1lAQyCUeoyNAjgonW_piotrkowska-5.JPG
MzehBHE8hE0QFagH6eikCyK9if92hM7LuJWu5ogeWVPIn82B36artydBGJHg_piotrkowska-7.JPG

Podepnij swój artykuł

tagi

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017
Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017

Najlepsze realizacje architektoniczne Gdańska lat 2016 – 2017 zostały właśnie docenione. Po raz drug ...

Niezwykły dom dla gości
Niezwykły dom dla gości

Dom dla gości, jaki pracownia Studio 512 zaprojektowała w Teksasie sami autorzy projektu architekton ...

Skra – wyniki konkursu architektonicznego
Skra – wyniki konkursu architektonicznego

Konkurs architektoniczny na projekt nowego zagospodarowania terenu sportowego Skra w Warszawie władz ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera