Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Szekspir zamieszka w Gdańsku

 

Czas czytania: ~4 min


kPstwwgASmUTIZSKF0wZBmJMXGdqfiAPH8AsjwU1gCXOrUuvIVOwH6sH6KTs_teatr-szekspirowski-1.jpg
23 kwietnia minie 447. rocznica urodzin Williama Szekspira. Niecałe miesiące przed tym jubileuszem, 5 marca, ruszyła w Gdańsku budowa Teatru Szekspirowskiego.

Gmach stanie przy ul. Bogusławskiego, wzdłuż południowej pierzei średniowiecznych murów śródmiejskiej zabudowy Gdańska. Będzie miał 131 m długości i 37 m szerokości, elewacje pokryje specjalnie dobrana kolorystycznie cegła. Autorem jego projektu jest wenecki architekt, Renato Rizzi.
9BTS5QnliN0usWvxTRgsvxnDV90jNU75n9TyJeSfcT9lLwylIXfP7Hq15y1V_teatr-szekspirowski-2-1.jpg
W 2005 roku międzynarodowy konkurs architektoniczny na projekt budynku teatru wywołał wiele kontrowersji. Jury nie przyznało wówczas pierwszej nagrody, drugą wręczając Włochowi, który choć zaprojektował gmach, który wszystkich zachwycił, złamał kilka z regulaminowych zapisów (m.in. przekroczył wielkość wyznaczonej pod budowę działki), nie mógł więc otrzymać pierwszej nagrody. Pretensje innych uczestników konkursu rozstrzygał wówczas sąd arbitrażowy, który uznał konkurs za nierozstrzygnięty.
Tel5kXaa9mYRuYS2zNzxtzvYnn6h0AQLdhEOWW3lijdgaaB9h9riPvHsRiv2_teatr-szekspirowski-3.jpg
Wtedy to inwestorzy postanowili kupić projekt Rizziego z wolnej ręki – już poza konkursowymi procedurami. I to działanie wzbudziło krytykę – zwiększyło przecież chociażby koszty zdobycia samego projektu, wywołało też poczucie nielojalności względem innych uczestników konkursu, zachowania nie fair. Obrońcy tego rozwiązania podkreślają, że propozycja Rizziego była po prostu tak dobra, że trzeba było zrobić wszystko, by to właśnie ona została zrealizowana. „Zdaniem jury i konkurentów Włoch wykroczył poza epokę i zaprezentował coś, czego w architekturze jeszcze nie było” – pisały wówczas gazety.
WOOchPxOAXHp0eGjB7r1JQpn65ouF1pFaltmdJ1YuVdamb2NIwEFIkAYyD7g_teatr-szekspirowski-4.jpg
I w ten sposób dziś budowany jest w Gdańsku teatr, zaprojektowany przez Włocha.
Fundacja Theatrum Gedanense i jej szef i spiritus movens, prof. Jerzy Limon, o budowę w Gdańsku Teatru Szekspirowskiego starali się 20 lat. Bo już w dniu powołania fundacji do życia (w 1990 roku) było wiadomo, że jednym z głównych celów jej istnienia będzie zbudowanie takiego obiektu. „Gdański Teatr Szekspirowski będzie nie tylko siedzibą dorocznego międzynarodowego Festiwalu Szekspirowskiego, ale również działającym przez cały rok teatrem impresaryjnym, wszechstronną instytucją kulturalną i prężnym ośrodkiem edukacyjnym i konferencyjnym” – mówią jego inicjatorzy.
aPG67Pj51wlT8Pwu9kbKeOaYQl7uMHiNkUtZxD1dhbyUESaEkV2XTxJbgkju_teatr-szekspirowski-5.jpg
Renato Rizzi (ur. 1951), który przez 20 lat pracował w USA, w pracowni Petera Eisenmana, dziś startuje w wielu konkursach architektonicznych na świecie. Jednymi z jego ostatnich osiągnięć jest budowa Pałacu Sportu we włoskim Trento oraz nagrody w konkursach na gmach Muzeum Egipskiego w Kairze czy dzielnicę Pujiang w Szanghaju. Rizzi jest też wykładowcą Instituto Universitario di Architettura w Wenecji.
Zanim przygotował propozycję dla Gdańska, Rizzi odwiedził miasto – podobno bez dokładnego poznania miejsca, a nawet historii okolicy nie przystępuje do pracy – kontekst miejsca jest dla niego sprawa kluczową. Jego wizja Teatru Szekspirowskiego – to bardzo nowatorski przede wszystkim pod względem technicznym gmach. Znajdzie się w nim nie tylko otwierany dach (to nawiązanie wprost do tradycji teatru elżbietańskiego, w którym spektakle odbywały się pod gołym niebem), ale też sceny oraz widownia znajdą się na specjalnym systemie zapadni, umożliwiającym dowolne ich kształtowanie, zmiany wielkości, wysokości, położenia względem siebie. Wedle zaleceń inwestora, architekt zaplanował wnętrze tak, by znalazły się w nim trzy rodzaje scen: „zarówno scena centralna (ang. theatre-in-the-round), którą widzowie otaczają ze wszystkich stron i która jest najstarszą formą kształtowania przestrzeni teatralnej, jak również XVI-wieczna scena elżbietańska, oraz scena włoska, inaczej zwana pudełkową, która dominuje w inscenizacjach scenicznych od XVI wieku aż do dziś”, jak można przeczytać w opisie budynku.
YtvxxYWmWLhq7au19ozDks7ZdSryD2i1bfuNgzIBvXb33hxTetJbYl1obv0I_teatr-szekspirowski-6-scena-elzbietanska.jpg
Poza scenami, widownią i wszystkimi pomieszczeniami, niezbędnymi do funkcjonowania teatru w budynku znajdą się jeszcze sklepy, kawiarnie, sale wystawowe. Być może jedną z nich uda się zagospodarować do... pokazów szermierki – co byłoby nawiązaniem do historii miejsca – Teatr Szekspirowski stanie bowiem bezpośrednio na fundamentach XVII-wiecznego budynku Szkoły Fechtunku.
N5a557u99qDIIoU8NEP4U4NokXzbWGSFHPHHK5HUNZHg2zJJOVoJXCnYt1bQ_teatr-szekspirowski-7-scena-wloska.jpg
Renato Rizzi poza samym gmachem zaprojektował też dużą przestrzeń wokół (to właśnie było wykroczeniem poza regulamin konkursu). Architekt zaproponował połączenie budynku teatru z sąsiednimi zabytkowymi murami miejskimi oraz kamienicami systemem wiszących ogrodów; w jego wizji zmieniła się cała okolica teatru – miałaby stać się żywą, pełną zieleni przestrzenią publiczną. Tych propozycji jednak raczej nie da się zrealizować.
RhMxSB8pTQ8BiafToF9XhjpiROOzRky0TM6FpTSyJXfKOvroTGBINeIdx8Dj_teatr-szekspirowski-8-scena-centralna.jpg
Mimo że budowa Teatru zaczęła się niecałe dwa miesiące temu, ma zakończyć się już w trzecim kwartale 2012 roku. To błyskawiczne tempo jak na tak duże i technologicznie skomplikowane przedsięwzięcie.

Koszt budowy ma sięgnąć 81 milionów, w dużej mierze otrzymanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach XI Priorytetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – „Rozwój oraz poprawa stanu infrastruktury o znaczeniu ponadregionalnym”. Część kosztów będzie pokryte z budżetów Miasta Gdańska i Województwa Pomorskiego.

Anna Cymer

Foto: europaconcorsi.com/projects/17096-The-Elizabethan-Theatre, teatrszekspirowski.pl,

ftg.pl/aktorzy-przyjechali/o-inwestycji

Postęp budowy można śledzić dzięki kamerze internetowej na stronie www.teatrszekspirowski.pl

Podepnij swój artykuł

tagi

Webinarium Geberit: Łazienka bez barier
Webinarium Geberit: Łazienka bez barier

Zapraszamy na bezpłatne szkolenie dla architektów, studentów, wykonawców i wszystkich zainteresowany ...

Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej
Brabank – architektura mieszkaniowa obok Muzeum II Wojny Światowej

Brabank – to nazwa składającego się z trzech budynków niewielkiego kompleksu zabudowy mieszkaniowej, ...

B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle
B3000 – projekt architektoniczny z koleją w tle

B3000 – tak nazwano projekt przebudowy i rozbudowy dawnego budynku wielopoziomowego parkingu, jaki o ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera