Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ciało, miasto, ruch

 

Czas czytania: ~3 min


FNbbk9UjF93pJoR8idN7YmEPXZZFS20asXzjChQ7EpIs38YL3zhPjdVRCvdQ_away-jurgen-mayer-h.jpg
Przewidywanie przyszłości to jedna z najbardziej wciągających zabaw dla architektów, urbanistów i inżynierów. O to, jak za 20 lat będą wyglądały miasta, zapytała projektantów firma Audi, zapraszając sześć międzynarodowych pracowni do udziału w konkursie Audi Urban Future Award – Wizja dla 2030 r. Za najciekawszą jury uznało koncepcję A.WAY przedstawioną przez zespół Jürgena Mayera H. W konkursie, oprócz J. Mayer H. Architects, zmierzyli się: Alison Brooks Architects, BIG (Bjarke Ingels Group), Cloud 9, standardarchitecture oraz Diller Scofidio + Renfro. Ich zadaniem było stworzenie wizji opartego na synergii dialogu między mobilnością, architekturą i urbanistyką, z uwzględnieniem futurystycznych perspektyw organizatora konkursu. Pokonkursowa wystawa prezentowana jest od 27 sierpnia w Scuola Grande della Misericordia w Wenecji. Jej aranżację zaprojektowało biuro Raumlabor z Berlina. Za punkt wyjścia dla swoich rozważań autorzy zwycięskiej koncepcji przyjęli zmiany modelu konsumpcji, produkcji i przemieszczania się w ciągu ostatnich 25 lat. Pierwszym poważnym ciosem w ich tradycyjne postrzeganie było odkrycie dziury ozonowej około 1985 r., kolejnym – rozwój technologii cyfrowych na początku XXI wieku. Bazujące na elektryczności jako głównym źródle zasilania, umożliwiły one ukierunkowanie rozwoju miast jako ośrodków wolnych od zanieczyszczeń i przeludnienia, zielonych, cichych i przyjaznych. Właśnie technologia cyfrowa stała się podstawą projektu J. Mayer H. Architects. Architekci podkreślili, że problem mobilności od zawsze jest jednym z najważniejszych elementów wizji przyszłości: „XX wiek stworzył szereg zabawnych, czasami wręcz naiwnych wizji latających samochodów i podwodnych miast. Pełno w nich było nowatorskich koncepcji wędrowania po galaktykach, zanurzania się w podwodnym świecie, podróżowania w czasie i do wnętrza ziemi, przeskakiwania między wszechświatami, teleportacji, „wstrzykiwania” się w układ krwionośny i podróżowania wraz z krwią po ludzkim ciele. Być może w odległej przyszłości doświadczymy tych magicznych środków transportu.” Jednak zanim to nastąpi, autorzy A.WAY przewidują, że „indywidualna mobilność przyszłości będzie silnie związana z rozwojem cyfrowo rozbudowywanej przestrzeni miejskiej, automatyzacji prowadzenia pojazdów i spersonalizowanej wymiany danych między ludzkim ciałem a jego środowiskiem”. Ruch uliczny będzie „stałym przepływem, bez potrzeby parkowania pojazdów”. W ten sposób dla pieszych odzyskana zostanie przestrzeń, którą stracili na rzecz samochodów, a efekty tych zmian będą odczuwalne na poziomie społecznym, ekonomicznym i ekologicznym. Technologie inwigilacji przekształcą miasto i jego mieszkańców w przepływ danych, zacierając granice między ludzkim ciałem, samochodami i architekturą. Technologie cyfrowe będą także bazą dla nowych form percepcji, które pozwolą każdemu z nas selektywnie akceptować lub odrzucać poszczególne aspekty miasta. Samochód zaś ma się przekształcić z maszyny służącej do manewrowania w ruchu ulicznym w maszynę doznawaną sensualnie: „w podróży przez miasto przede wszystkim liczyć się będą nasze zmysły i wrażliwość, co pozwoli nam wejść w interakcje z miejskim otoczeniem w nowy, nieznany wcześniej sposób”.
Fp7esXaxO5WPyRdUVXS0si5JWhtdXiRgsVrcrIf6MjafSVOBDQ8QtmaTxdvd_away-jurgen-mayer-h-2.jpg
UowN0WdL35u7mCITnxyuNp92tMpMsQekC6vZwLqENrufYKpqU3L68osmRytC_away-jurgen-mayer-h-3.jpg
4XB1fQRoI5eVpnIMHMm17I5Czx0GmvDifD39uDIg28manHHoJ9n11glpwGuY_away-jurgen-mayer-h-4.jpg
V4c2uRMpgRm18BSl1AN8KyE7CD8v7ZiiOIlEU0v34DdNaVPWTxUfAbLo0887_away-jurgen-mayer-h-5.jpg
Yzt4lalS4xbahkBsEviK7ilHhb27VduVG3UOmc1KcqXXDAxrjvXQ8MhD5r8F_alison-brooks-architects.jpg
uZl5yaxnWGB0pr6ljhiVbN1b1hoDb5YjyHYaCd02j6glHZaPUmsdoB42jRtI_big.jpg
ZaQi6QWbI3NSTG633Ple9MYHfiT0G8INg8cMhcSt9sJGF8UX7wsx0w6Adn25_cloud-9.jpg

Podepnij swój artykuł

tagi

Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia
Dom jednorodzinny JRV2 z drewna i betonu ze studia de.materia

Projekt architektoniczny tego domu jednorodzinnego zdeterminowało jego położenie: na stoku skarpy, n ...

Budynek jako pomnik
Budynek jako pomnik

Budynek – pomnik, miejsce pamięci połączone z dziełem architektonicznym – to pomysł, który nie jest ...

Mies van der Rohe Award: polskie nominacje
Mies van der Rohe Award: polskie nominacje

EU Prize for Contemporary Architecture - Mies van der Rohe Award – to najważniejsza nagroda architek ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera