Centrum handlowe od Lahdelma & Mahlamäki
Data dodania: 07.11.2017 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 07.11.2017 Czas czytania: ~ 2 min
Lahdelma & Mahlamäki zaprojektowali nowe centrum handlowe w położonej we wschodniej części miasta dzielnicy Itäkeskus. Duży gmach jest pierwszym etapem programu rewitalizacji tej okolicy i ma ją ożywić, odmienić jej oblicze. Często tego typu pomysły są krytykowane: zamknięte, zwarte, monolityczne bryły centrów handlowych zwykle nie wpływają pozytywnie na jakość życia i przestrzeni w sąsiedztwie. Mimo to władze Helsinek właśnie od tego rozpoczęły proces przemiany zaniedbanej dzielnicy.
Lahdelma & Mahlamäki zaprojektowali nowe centrum handlowe w położonej we wschodniej części miasta dzielnicy Itäkeskus. Duży gmach jest pierwszym etapem programu rewitalizacji tej okolicy i ma ją ożywić, odmienić jej oblicze. Często tego typu pomysły są krytykowane: zamknięte, zwarte, monolityczne bryły centrów handlowych zwykle nie wpływają pozytywnie na jakość życia i przestrzeni w sąsiedztwie. Mimo to władze Helsinek właśnie od tego rozpoczęły proces przemiany zaniedbanej dzielnicy.
Lahdelma & Mahlamäki postanowili zbudować obiekt o oryginalnej, ożywiającej okolicę formie. Choć samą sylwtką budowla niewiele różni się od typowych „klocków” innych centrów handlowych, ten obiekt wyposażono w elewację o ciekawym sposobie wykończenia.
Lahdelma & Mahlamäki obłożyli elewacje centrum handlowego czerwonymi płytkami ceramicznymi. Co więcej, ich układ został zróżnicowany: na jednej ścianie są one ułożone pionowo, na innych ukośnie. Układ płytek podkreślił także kształt samych ścian, z których część lekko faluje. Ważnym elementem tej kompozycji jest kolor płytek: wykonano je w 120 różnych odcieniach, które później komputerowo „wymieszano”, aby na elewacjach pojawiły się w pozornie przypadkowym, chaotycznym układzie.
Lahdelma & Mahlamäki twierdzą, że ceramiczna okładzina nie tylko „ociepla” budynek, ale i stanowi nawiązanie do lokalnej tradycji budowlanej. Pogodne w wyrazie czerwone płytki mają stanowić element wyróżniający obiekt, ale także wpływać na jego odbiór. Dla inwestora i architektów ważne było, aby centrum handlowe stało się zarazem centrum lokalnej społeczności, miejscem spotkań i aby wpisało się w codzienność okolicy. Ceramiczna okładzina w żywym kolorze miała pomóc w „oswajaniu” tego mimo wszystko przysadzistego gmachu. Czy to dobry pomysł, okaże się zapewne za jakiś czas, gdy centrum handlowe zacznie w pełni funkcjonować. Zdaje się jednak, że nigdzie na świecie handlowy moloch nie wpłynął pozytywnie na rozwój relacji w lokalnej społeczności..
Foto: arklm.fi
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
29 listopada 2024 roku ogłoszono wyniki konkursu Architektura Roku Województwa Śląskiego. To była ju ...
Nowy budynek Wielkopolskiego Centrum Onkologii w Poznaniu autorstwa pracowni WXCA i Archimed jest po ...
Zmiana hałasu w dźwięk to jeden z ważniejszych aspektów pracy architektów podczas procesu projektowa ...
Dom na Kaszubach autorstwa Stu...
Dom w Dolinie Jamny w Mikołowi...
W rozstrzygniętej niedawno 5....
Luksusowy aparthotel Pileckieg...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz