Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Centrum handlowe od Lahdelma & Mahlamäki

 

Czas czytania: ~2 min


Lahdelma & Mahlamäki zaprojektowali nowe centrum handlowe w położonej we wschodniej części miasta dzielnicy Itäkeskus. Duży gmach jest pierwszym etapem programu rewitalizacji tej okolicy i ma ją ożywić, odmienić jej oblicze. Często tego typu pomysły są krytykowane: zamknięte, zwarte, monolityczne bryły centrów handlowych zwykle nie wpływają pozytywnie na jakość życia i przestrzeni w sąsiedztwie. Mimo to władze Helsinek właśnie od tego rozpoczęły proces przemiany zaniedbanej dzielnicy.

 

NkvleatzcN5hDhDYiX3nNiSA8OdQBAxZ0gRpuNfvTkHoP9zIw8SF5lfBjKHm_lahdelma-mahlamaki01jpg.jpg

Lahdelma & Mahlamäki zaprojektowali nowe centrum handlowe w położonej we wschodniej części miasta dzielnicy Itäkeskus. Duży gmach jest pierwszym etapem programu rewitalizacji tej okolicy i ma ją ożywić, odmienić jej oblicze. Często tego typu pomysły są krytykowane: zamknięte, zwarte, monolityczne bryły centrów handlowych zwykle nie wpływają pozytywnie na jakość życia i przestrzeni w sąsiedztwie. Mimo to władze Helsinek właśnie od tego rozpoczęły proces przemiany zaniedbanej dzielnicy.

lEredPS9ukdTmVbv3Cq000cMOVGn1j0jywWpFK7HOkdLWTliYoP5U1xbNvUC_lahdelma-mahlamaki02jpg.jpg

Lahdelma & Mahlamäki postanowili zbudować obiekt o oryginalnej, ożywiającej okolicę formie. Choć samą sylwtką budowla niewiele różni się od typowych „klocków” innych centrów handlowych, ten obiekt wyposażono w elewację o ciekawym sposobie wykończenia.

7fJRjyolG4ShV6smYXID9q4d3PF4xB5TW9ha8QmSiNYyMsOMzjXa6XdsQEZ0_lahdelma-mahlamaki03jpg.jpg

Lahdelma & Mahlamäki obłożyli elewacje centrum handlowego czerwonymi płytkami ceramicznymi. Co więcej, ich układ został zróżnicowany: na jednej ścianie są one ułożone  pionowo, na innych ukośnie. Układ płytek podkreślił także kształt samych ścian, z których część lekko faluje. Ważnym elementem tej kompozycji jest kolor płytek: wykonano je w 120 różnych odcieniach, które później komputerowo „wymieszano”, aby na elewacjach pojawiły się w pozornie przypadkowym, chaotycznym układzie.

fZXvbZax6w5IoYDsGVx3WAtBmCYy7W9LWk1Cik0nysqVRRibSLqo4qGZc9En_lahdelma-mahlamaki04jpg.jpg
0odw4627HP9sgwRJPrmhBJqArJSKcxyzrqtK8TTXptbATzKdgvcdY3LXKnmG_lahdelma-mahlamaki05jpg.jpg
1F4Q7hHot81yCWlRRalErWVLTAxptsKCraBuc5QRjsorebfrJXWlwk2K7VLz_lahdelma-mahlamaki06jpg.jpg

Lahdelma & Mahlamäki twierdzą, że ceramiczna okładzina nie tylko „ociepla” budynek, ale i stanowi nawiązanie do lokalnej tradycji budowlanej. Pogodne w wyrazie czerwone płytki mają stanowić element wyróżniający obiekt, ale także wpływać na jego odbiór. Dla inwestora i architektów ważne było, aby centrum handlowe stało się zarazem centrum lokalnej społeczności, miejscem spotkań i aby wpisało się w codzienność okolicy. Ceramiczna okładzina w żywym kolorze miała pomóc w „oswajaniu” tego mimo wszystko przysadzistego gmachu. Czy to dobry pomysł, okaże się zapewne za jakiś czas, gdy centrum handlowe zacznie w pełni funkcjonować. Zdaje się jednak, że nigdzie na świecie handlowy moloch nie wpłynął pozytywnie na rozwój relacji w lokalnej społeczności..

 

Foto: arklm.fi

 


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Realizacje Zagraniczne, Realizacje Architektoniczne

Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy
Znamy zdobywców Nagrody Architektonicznej Prezydenta m. st. Warszawy

12 grudnia wieczorem, podczas uroczystej gali w Teatrze Studio ogłoszono laureatów corocznego konkur ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera