Rusza budowa dworca Warszawa Zachodnia
Data dodania: 30.07.2020 Czas czytania: ~ 1 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 30.07.2020 Czas czytania: ~ 1 min
Dworzec Warszawa Zachodnia w swoim obecnym wcieleniu już dawno nie spełnia wymogów, jakie współcześnie stawiamy tego typu obiektom. Jest zaniedbany i niefunkcjonalny, choć codziennie korzystają z niego tysiące pasażerów tak kolei, jak i autobusów. Już kilka lat temu zapadła decyzja, że stację należy przebudować. Ten plan właśnie zaczyna być wcielany w życie.
W ostatniej dekadzie dziesiątki polskich dworców zmieniło swój wygląd. Wszystko zaczęło się przed Mistrzostwami EURO 2012, ale ten trend dopasowywania funkcji i wyglądu stacji do ducha XXI wieku trwa nadal. Rozstrzygane są konkursy na nowe obiekty (w miejscu rozebranych starych), istniejące bryły są przebudowywane lub remontowane. Mamy już dworce o wielkiej skali (zobacz dworzec Łódź Fabryczna) i takie, które oferują coś więcej niż tylko kasę biletową (zobacz dworzec w Rudzie Śląskiej).
Już wkrótce do grona nowych stacji kolejowych dołączy Warszawa Zachodnia. Stary dworzec zastąpią nowe bryły. Zmianie ulegnie właściwie każdy element dworcowego kompleksu orz towarzyszących mu funkcji: przejście podziemne, hala dworca, zadaszenie peronów, kładka, przystanki tramwajowe, mała architektura, plac dworcowy. Obok stanie ponadto budynek wielofunkcyjny.
Warszawa Zachodnia to największa w Polsce stacja pod względem liczby kursujących pociągów. Na dobę przejeżdża przez nią średnio około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych, dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych. Po powstaniu jej nowego wcielenia stacja ma być najnowocześniejszym obiektem tego typu w Polsce. Projekt architektoniczny nowej stacji powstał w pracowni DWAA Architekci. To oni zaproponowali formy zadaszeń peronów, układ schodów, wind, kładek, przejścia podziemnego. Wszystko ma być utrzymane w jasnych kolorach i mieć nowoczesny wyraz.
Lokalizacja: Warszawa, Aleje Jerozolimskie
Inwestor: PKP PLK S.A., Tramwaje Warszawskie Sp. z o.o.
Generalny architekt: DWAA Architekci
Generalny projektant: Torprojekt
Wykonawca: Budimex SA
Projekt: 2017-2019
Planowana realizacja: 2023
Koszt inwestycji: 1,9 miliarda złotych
Źródło: dwaa-architekci.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz