Wywiad z Krzysztofem Mycielskim z Grupy 5 Architekci
Data dodania: 03.02.2021 Czas czytania: ~4 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 03.02.2021 Czas czytania: ~4 min
Już tylko do 5 lutego 2021 można nadsyłać zgłoszenia do piątej lokalnej edycji konkursu Brick Award 2021. Dlaczego warto wziąć udział w konkursie i co można dzięki niemu zyskać? Na to pytanie odpowiada Krzysztof Mycielski z pracowni Grupa 5 Architekci, współtwórca projektu nagrodzonego zarówno w lokalnej, jak i globalnej edycji Brick Award.
Gala Brick Award 2019 - zdobywcy Grand Prix
Projekt, o którym mowa to budynek Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Najpierw zdobył Grand Prix w edycji polskiej 2019, a następnie Nagrodę Główną w ubiegłorocznej, globalnej edycji Wienerberger BrickvAward. Współtwórcą projektu była Grupa 5 Architekci, której jednym z założycieli jest właśnie Krzysztof Mycielski. Zapytaliśmy go o refleksje związane z konkursem i rady dla tych, którzy rozważają zgłoszenie do tegorocznej edycji.
Co zyskali Państwo dzięki zwycięstwu w konkursie?
-Już sama nominacja w tym konkursie była nie lada zaszczytem.A zwycięstwo w edycjach polskiej i światowej, to było osiągnięcie przekraczające horyzont naszych aspiracji. Współpracując przy tym projekcie z pracownią BAAS z Barcelony i pracownią MAŁECCY z Katowic nie myśleliśmy o nagrodach. Budynek WRiTVmiał być rodzajem antyikony, nienarzucającą się architekturą tła idealnie wtopioną w tkankę starej śląskiej zabudowy. Fakt, iż idea ta została w tym stopniu doceniona najpierw przez polskie, a potem międzynarodowe jury w konkursie, w którym rywalizowało ze sobą tyle znakomitych realizacji jest dla nas symptomatyczny. Oznacza, iż pokorne, a nie gwiazdorskie podejście do projektowania tego budynku nie tylko zostało zauważone w Polsce ale też zyskało wielkie uznanie na świecie. Nagroda ta utwierdza nas również w przekonaniu, jak świetne efekty może dać współpraca pomiędzy pracowniami z różnych krajów – przygoda, która była unikalnym ale i niełatwym eksperymentem.
Oczywiście zwycięstwo w tak prestiżowym konkursie przekłada się na życzliwe postrzeganie nas nie tylko przez krytykę architektoniczną ale też przez naszych krajowych i zagranicznych klientów. Spotkaliśmy się z wieloma oznakami uznania i mamy nadzieję, iż przełoży to się na nasze kolejne kontrakty.
Co powiedziałby Pan architektom, którzy zastanawiają się nad zgłoszeniem realizacji do BrickAward 2021?
- Żeby wierzyli we własne możliwości. Nawet jeśli zaprojektują coś co nie jest widowiskowe, co jednak może być na przykład ujmujące swoim pięknem i skromnością, mają zdecydowaną szansę w tym konkursie.
Dlaczego zdecydowali się Państwo na zgłoszenie właśnie tego projektu?
- Bo był dla nas przeżyciem jedynym w swoim rodzaju. Spełnieniem towarzyszącego nam od wielu lat marzenia o zrealizowaniu budynku przy użyciu archetypicznego materiału, jakim jest tradycyjnie wypalana ceramika oraz doświadczeniem projektowania w historycznym kontekście, które stanowi sumę wielu naszych dotychczasowych przemyśleń.
Jedno słowo, z którym kojarzy się Panu cegła w przyszłości to…
- Spuścizna
Czy Grupa 5 zgłosi w tym roku jakiś projekt? Jeśli może Pan powiedzieć,co to będzie za projekt i czym Pana zdaniem ujmie członków jury?
- Myślę, iż na pewno zgłosimy do konkursu adaptację zabytkowych ceglanych budynków pofabrycznych na centrum Monopolis w Łodzi. Po rewitalizacji Dworca Głównego we Wrocławiu, to nasza kolejna modernizacja dużego obiektu historycznego, co oznaczało zmierzenie się z wieloma złożonymi zagadnieniami. W tym wypadku chodziło o nadanie miejscu nowej funkcji przy zachowaniu unikatowego charakteru miejsca, będącego ważną częścią łódzkiej tożsamości. Projekt i realizacja zyskały już światowe uznanie zdobywając I nagrodę MIPIM Award 2020 w kategorii Best Mixed Used Development. Liczymy, iż jury BrickAward 2021 doceni naszą metodę ostrożnego podejścia do adaptacji zabytkowej przestrzeni, która pod względem użytkowym zyskała zupełnie nowe wcielenie.
W konkursie Brick Award 2021 mogą wziąć udział budynki z cegieł i dachówek ceramicznych i co istotne, nie muszą być to produkty Wienerberger. Głównym kryterium jest innowacyjność wykorzystania materiału ceramicznego. Jury oceniać będzie architekturę gotowych realizacji, a nie markę. W jury zasiadają uznani polscy architekci i krytycy architektury: Marlena Happach, Krzysztof Ingarden, Przemo Łukasik, Zbigniew Maćków i Grzegorz Piątek.
Wysokość nagród pieniężnych w konkursie jest imponująca: 20 000 zł dla zdobywcy Grand Prix i tym samym nagrody w jednej z kategorii i po 10 000 zł dla zwycięzców każdej z pozostałych kategorii. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 30 marca 2021 roku.
Zobacz regulamin konkursu architektonicznego Brick Award 2021
Jesteśmy patronem medialnym konkursu.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Morskie Centrum Nauki im. prof. Jerzego Stelmacha na szczecińskiej wyspie Łasztownia to jedno z najn ...
Podczas Europejskich Dni Architektury w Strasburgu, Bogusław Barnaś, założyciel BXB studio, zaprezen ...
„Zwiększenie atrakcyjności turystycznej zasobów dziedzictwa kulturowego ziemi łęczyckiej” było główn ...
Maciej Zuber jest prezes SARP...
Nagroda Pritzkera za rok 2023...
Domeną współczesności jest dyn...
Ruszyło badanie online „Raport...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz