Wywiad z Krzysztofem Mycielskim z Grupy 5 Architekci
Data dodania: 03.02.2021 Czas czytania: ~ 4 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 03.02.2021 Czas czytania: ~ 4 min
Już tylko do 5 lutego 2021 można nadsyłać zgłoszenia do piątej lokalnej edycji konkursu Brick Award 2021. Dlaczego warto wziąć udział w konkursie i co można dzięki niemu zyskać? Na to pytanie odpowiada Krzysztof Mycielski z pracowni Grupa 5 Architekci, współtwórca projektu nagrodzonego zarówno w lokalnej, jak i globalnej edycji Brick Award.
Gala Brick Award 2019 - zdobywcy Grand Prix
Projekt, o którym mowa to budynek Wydziału Radia i Telewizji im. Krzysztofa Kieślowskiego Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Najpierw zdobył Grand Prix w edycji polskiej 2019, a następnie Nagrodę Główną w ubiegłorocznej, globalnej edycji Wienerberger BrickvAward. Współtwórcą projektu była Grupa 5 Architekci, której jednym z założycieli jest właśnie Krzysztof Mycielski. Zapytaliśmy go o refleksje związane z konkursem i rady dla tych, którzy rozważają zgłoszenie do tegorocznej edycji.
Co zyskali Państwo dzięki zwycięstwu w konkursie?
-Już sama nominacja w tym konkursie była nie lada zaszczytem.A zwycięstwo w edycjach polskiej i światowej, to było osiągnięcie przekraczające horyzont naszych aspiracji. Współpracując przy tym projekcie z pracownią BAAS z Barcelony i pracownią MAŁECCY z Katowic nie myśleliśmy o nagrodach. Budynek WRiTVmiał być rodzajem antyikony, nienarzucającą się architekturą tła idealnie wtopioną w tkankę starej śląskiej zabudowy. Fakt, iż idea ta została w tym stopniu doceniona najpierw przez polskie, a potem międzynarodowe jury w konkursie, w którym rywalizowało ze sobą tyle znakomitych realizacji jest dla nas symptomatyczny. Oznacza, iż pokorne, a nie gwiazdorskie podejście do projektowania tego budynku nie tylko zostało zauważone w Polsce ale też zyskało wielkie uznanie na świecie. Nagroda ta utwierdza nas również w przekonaniu, jak świetne efekty może dać współpraca pomiędzy pracowniami z różnych krajów – przygoda, która była unikalnym ale i niełatwym eksperymentem.
Oczywiście zwycięstwo w tak prestiżowym konkursie przekłada się na życzliwe postrzeganie nas nie tylko przez krytykę architektoniczną ale też przez naszych krajowych i zagranicznych klientów. Spotkaliśmy się z wieloma oznakami uznania i mamy nadzieję, iż przełoży to się na nasze kolejne kontrakty.
Co powiedziałby Pan architektom, którzy zastanawiają się nad zgłoszeniem realizacji do BrickAward 2021?
- Żeby wierzyli we własne możliwości. Nawet jeśli zaprojektują coś co nie jest widowiskowe, co jednak może być na przykład ujmujące swoim pięknem i skromnością, mają zdecydowaną szansę w tym konkursie.
Dlaczego zdecydowali się Państwo na zgłoszenie właśnie tego projektu?
- Bo był dla nas przeżyciem jedynym w swoim rodzaju. Spełnieniem towarzyszącego nam od wielu lat marzenia o zrealizowaniu budynku przy użyciu archetypicznego materiału, jakim jest tradycyjnie wypalana ceramika oraz doświadczeniem projektowania w historycznym kontekście, które stanowi sumę wielu naszych dotychczasowych przemyśleń.
Jedno słowo, z którym kojarzy się Panu cegła w przyszłości to…
- Spuścizna
Czy Grupa 5 zgłosi w tym roku jakiś projekt? Jeśli może Pan powiedzieć,co to będzie za projekt i czym Pana zdaniem ujmie członków jury?
- Myślę, iż na pewno zgłosimy do konkursu adaptację zabytkowych ceglanych budynków pofabrycznych na centrum Monopolis w Łodzi. Po rewitalizacji Dworca Głównego we Wrocławiu, to nasza kolejna modernizacja dużego obiektu historycznego, co oznaczało zmierzenie się z wieloma złożonymi zagadnieniami. W tym wypadku chodziło o nadanie miejscu nowej funkcji przy zachowaniu unikatowego charakteru miejsca, będącego ważną częścią łódzkiej tożsamości. Projekt i realizacja zyskały już światowe uznanie zdobywając I nagrodę MIPIM Award 2020 w kategorii Best Mixed Used Development. Liczymy, iż jury BrickAward 2021 doceni naszą metodę ostrożnego podejścia do adaptacji zabytkowej przestrzeni, która pod względem użytkowym zyskała zupełnie nowe wcielenie.
W konkursie Brick Award 2021 mogą wziąć udział budynki z cegieł i dachówek ceramicznych i co istotne, nie muszą być to produkty Wienerberger. Głównym kryterium jest innowacyjność wykorzystania materiału ceramicznego. Jury oceniać będzie architekturę gotowych realizacji, a nie markę. W jury zasiadają uznani polscy architekci i krytycy architektury: Marlena Happach, Krzysztof Ingarden, Przemo Łukasik, Zbigniew Maćków i Grzegorz Piątek.
Wysokość nagród pieniężnych w konkursie jest imponująca: 20 000 zł dla zdobywcy Grand Prix i tym samym nagrody w jednej z kategorii i po 10 000 zł dla zwycięzców każdej z pozostałych kategorii. Ogłoszenie wyników konkursu nastąpi 30 marca 2021 roku.
Zobacz regulamin konkursu architektonicznego Brick Award 2021
Jesteśmy patronem medialnym konkursu.
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Są budynki, które urosły do ra...
Przemo Łukasik i Łukasz Zagała...
„Wsi spokojna, wsi wesoła...”...
Rewitalizacja, odpowiadając na...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz