Torprojekt i Kuryłowicz & Associates projektują dworce - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowe stacje kolejowe wg Torprojekt i Kuryłowicz & Associates

 

Czas czytania: ~2 min


Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates weźmie udział w dużym projekcie modernizacji warszawskiej linii średnicowej. 8 kwietnia 2021 roku podpisało umowę z inwestorem w tym przedsięwzięciu, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace na odcinku pomiędzy dworcami Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia mają potrwać do 2029 roku.

 

Projekt dworca

Stacja Warszawa Ochota

Projekt dworca

Warszawa Ochota

Kuryłowicz & Associates projektuje dworce

Nowe stacje kolejowe wg Kuryłowicz & Associates i Torprojekt pojawią się pomiędzy stacją Warszawa Wschodnia, która przeszła metamorfozę tuż przed mistrzostwami Euro 2012 i Warszawa Zachodnia, której przebudowa właśnie trwa. Na linii średnicowej PKP zaplanowało wyłączenie z obsługi ruchu pasażerskiego przystanku Powiśle, za to zbudowanie na trasie pociągów dwóch całkiem nowych stacji - przy rondzie de Gaulle’a oraz przy Wybrzeżu Kościuszkowskim (w pobliżu ulicy Solec). Ale na tym nie koniec – projekt obejmuje jeszcze więcej działań związanych z linią średnicową.

Projekt dworca

Stacja Warszawa Śródmieście

Projekt dworca

Stacja Warszawa Wschodnia

Modernizacja warszawskiej linii średnicowej to najważniejsza inwestycja kolejowa w aglomeracji warszawskiej w ciągu ostatnich dekad. Jej celem jest zwiększenie przepustowości ruchu kolejowego i stworzenie mieszkańcom Warszawy korzystniejszych warunków komunikacji w ścisłym centrum stolicy. Ale nie tylko. W opracowanym przez Kuryłowicz & Associates i Torprojekt projekcie znajduje się na przykład budowa… parku lineranego. Jak piszą projektanci: „Park mógłby znajdować się częściowo nad modernizowaną linią, jak też w jej najbliższym otoczeniu. Swój początek miałby nad fragmentarycznie przykryty przystankiem Warszawa Ochota, a kończyć mógłby się na przystanku przy rondzie de Gaulle’a. Ciąg ten w naturalny sposób może połączyć się z miejskim układem zieleni”.

Projekt dworca

Przystanki warszawskiej linii średnicowej

Projekt budowy, modernizacji, remontu dworców

Jednak większość założeń projektu nowych stacji kolejowych wg Kuryłowicz & Associates i Torprojekt dotyczy form architektury. Poza powstaniem wspomnianych dwóch nowych stacji renowację ma przejść przystanek „Powiśle”, zaś na dworcu Warszawa Wschodnia powstanie hala przykrywająca wszystkie perony,  poprawiająca komfort podróżnych i kreująca odpowiedni dla stolicy układ estetyczno-przestrzenny. Duże zmiany czekają także wpisany niedawno do rejestru zabytków przystanek „Śródmieście”. Obecne trzy perony z dwoma torami zastąpią tu dwa perony z czterema torami, a zarazem zostanie odtworzona część oryginalnego wystroju projektu Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza, a mozaiki Wojciecha Fangora, dziś ledwo widoczne, zostaną odrestaurowane i wyeksponowane. W tym samym projekcie pojawia się także wyczekiwany od lat łącznik pomiędzy stacją metra Centrum, peronami Śródmieścia a dworcem Centralnym.

 

Więcej na: torprojekt.pl, srednica.info


Podepnij swój artykuł

tagi

Projekt Architektoniczny, Przestrzeń Publiczna

Urban Sequoia – projekt budynku pochłaniającego dwutlenek węgla
Urban Sequoia – projekt budynku pochłaniającego dwutlenek węgla

W pierwszej połowie listopada 2021 roku miała miejsce konferencja klimatyczna ONZ w Glasgow (COP26). ...

Zielona wizja dla Warszawy
Zielona wizja dla Warszawy

„Zależy nam na tym, by Nowe Centrum Warszawy było eleganckie, spójne, a przy tym przyjazne, bezpiecz ...

Biurowiec na wąskiej działce w Krakowie – prezentacja online i wywiad
Biurowiec na wąskiej działce w Krakowie – prezentacja online i wywiad

Wąski budynek biurowo-usługowy przy ul. Krasickiego w Krakowie to doskonały przykład tego, jak wpisa ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera