Nowe stacje kolejowe wg Torprojekt i Kuryłowicz & Associates
Data dodania: 28.04.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 28.04.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Konsorcjum Torprojekt i Kuryłowicz & Associates weźmie udział w dużym projekcie modernizacji warszawskiej linii średnicowej. 8 kwietnia 2021 roku podpisało umowę z inwestorem w tym przedsięwzięciu, spółką PKP Polskie Linie Kolejowe. Prace na odcinku pomiędzy dworcami Warszawa Wschodnia i Warszawa Zachodnia mają potrwać do 2029 roku.
Nowe stacje kolejowe wg Kuryłowicz & Associates i Torprojekt pojawią się pomiędzy stacją Warszawa Wschodnia, która przeszła metamorfozę tuż przed mistrzostwami Euro 2012 i Warszawa Zachodnia, której przebudowa właśnie trwa. Na linii średnicowej PKP zaplanowało wyłączenie z obsługi ruchu pasażerskiego przystanku Powiśle, za to zbudowanie na trasie pociągów dwóch całkiem nowych stacji - przy rondzie de Gaulle’a oraz przy Wybrzeżu Kościuszkowskim (w pobliżu ulicy Solec). Ale na tym nie koniec – projekt obejmuje jeszcze więcej działań związanych z linią średnicową.
Modernizacja warszawskiej linii średnicowej to najważniejsza inwestycja kolejowa w aglomeracji warszawskiej w ciągu ostatnich dekad. Jej celem jest zwiększenie przepustowości ruchu kolejowego i stworzenie mieszkańcom Warszawy korzystniejszych warunków komunikacji w ścisłym centrum stolicy. Ale nie tylko. W opracowanym przez Kuryłowicz & Associates i Torprojekt projekcie znajduje się na przykład budowa… parku lineranego. Jak piszą projektanci: „Park mógłby znajdować się częściowo nad modernizowaną linią, jak też w jej najbliższym otoczeniu. Swój początek miałby nad fragmentarycznie przykryty przystankiem Warszawa Ochota, a kończyć mógłby się na przystanku przy rondzie de Gaulle’a. Ciąg ten w naturalny sposób może połączyć się z miejskim układem zieleni”.
Jednak większość założeń projektu nowych stacji kolejowych wg Kuryłowicz & Associates i Torprojekt dotyczy form architektury. Poza powstaniem wspomnianych dwóch nowych stacji renowację ma przejść przystanek „Powiśle”, zaś na dworcu Warszawa Wschodnia powstanie hala przykrywająca wszystkie perony, poprawiająca komfort podróżnych i kreująca odpowiedni dla stolicy układ estetyczno-przestrzenny. Duże zmiany czekają także wpisany niedawno do rejestru zabytków przystanek „Śródmieście”. Obecne trzy perony z dwoma torami zastąpią tu dwa perony z czterema torami, a zarazem zostanie odtworzona część oryginalnego wystroju projektu Jerzego Sołtana i Zbigniewa Ihnatowicza, a mozaiki Wojciecha Fangora, dziś ledwo widoczne, zostaną odrestaurowane i wyeksponowane. W tym samym projekcie pojawia się także wyczekiwany od lat łącznik pomiędzy stacją metra Centrum, peronami Śródmieścia a dworcem Centralnym.
Więcej na: torprojekt.pl, srednica.info
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
3 grudnia 2024 roku oficjalnie otwarto nowy budynek Politechniki Gdańskiej. Centrum Ekoinnowacji PG ...
Dom w Ochojcu, autorstwa pracowni jojko+nawrocki architekci jest dowodem na to, że współczesna archi ...
29 listopada 2024 roku ogłoszono wyniki konkursu Architektura Roku Województwa Śląskiego. To była ju ...
W uznaniu zasług i wybitnego...
Nowy budynek Wielkopolskiego C...
Jubileuszowa 10. edycja BIM DA...
Zabytkowy obiekt położony przy...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz