Projekt w obronie brutalistycznego dziedzictwa
Data dodania: 27.05.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 27.05.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Ondřej Chybík i Michal Krištof, którzy w 2010 roku założyli własną pracownię Chybik + Kristof Architects mają na koncie wiele ciekawych i nagradzanych projektów. Jednak tworzenie nowych brył nie jest jedynym polem ich działalności. Architekci od lat nagłaśniają problem niszczenia wybitnych przykładów architektury drugiej połowy XX wieku. Często stają w obronie brutalistycznego dziedzictwa.
Mówienie o tym, że warto i należy chronić architekturę późnego modernizmu – to ważne i potrzebne działanie. Ale Chybik + Kristof Architects poszli krok dalej. Od wielu lat walcząc o zachowanie brutalistycznego dworca autobusowego Zvonarka w Brnie stworzyli projekt jego modernizacji – przedstawili propozycję, jak można pogodzić współczesne wymagania z szacunkiem do niezwykłej, ciekawej, cennej bryły.
Dworzec autobusowy Zvonarka w Brnie powstał w latach 1984 - 1988 roku wg projektu Radúza Russa. Budynek utrzymany jest w estetyce brutalizmu z betonową, surową strukturą. Jak to często ma miejsce, dworzec postarzał się i jako zaniedbany przestał się nie tylko podobać, ale i pełnić dobrze swoją funkcję. W obliczu realnego planu rozbiórki dworca Chybik + Kristof Architects zaproponowali projekt jego modernizacji, współpracowali także przy zbiórce funduszy na realizację, w konsultacjach z różnymi grupami interesu, z tłumaczeniem wartości tej architektury i potrzeby jej zachowania.
I tak po wielu latach działań udało się zrealizować plan: dworzec autobusowy Zvonarka w Brnie został zachowany, przeszedł też niezbędną modernizację. Budynek zachował swoją masywną, betonową strukturę, którą uzupełniono malowaną na biało stalową konstrukcją. Walory zarówno betonowych ścian, jak lekkiej struktury ze stalowych rur podkreśla bardzo starannie dobrane oświetlenie. Jak mówią członkowie pracowni Chybik + Kristof Architects ich celem była maksymalna otwartość i transparentność tego obiektu, wydobycie walorów brutalistycznej bryły, ale jednocześnie nadanie jej nieco „jaśniejszego” wyrazu. Ta realizacja to dowód, że nawet chroniąc istniejące obiekty można wciąż tworzyć kreatywne wizje i że projektowanie nie stoi w sprzeczności z szacunkiem do tego, co już zbudowane.
Źródło: chybik-kristof.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Architektura Zagraniczna , Obiekty Zagraniczne , Realizacje Zagraniczne
Monument upamiętniający masowe groby na Cmentarzu Żydowskim przy ul. Okopowej w Warszawie powstał w ...
Honorowa Nagroda SARP to najwyższe wyróżnienie przyznawane polskim architektom za całokształt twórcz ...
To już XVII edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Grupa Sztuka Architektury zaprasza do wspólne ...
Hotel La Briosa w Bolzano to p...
Rozbudowa, przebudowa i zmiana...
Czy pracownia z portfolio pełn...
Przychodnia Bracka Kleofas to...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz