Publiczny Terminal Portowy w stylu gdyńskiego modernizmu - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni

 

Czas czytania: ~2 min


Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni - to największa inwestycja realizowana w tym miejscu od prawie 50 lat. Nowy budynek do obsługi pasażerów, nowoczesne i długie nabrzeże, parkingi, rampy załadowcze czy plac manewrowy mają przyczynić się do wzrostu atrakcyjności tego ważnego obiektu infrastruktury transportowej. Warto dodać, że budowa Publicznego Terminalu Promowego jest jednym z elementów obchodów 99-lecia Portu Gdynia – bo to właśnie 23 września 1922 roku polski sejm przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni.

 

Publiczny Terminal Portowy w Gdyni
Publiczny Terminal Portowy w Gdyni

Architektura dla transportu

Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni stanął tuż obok innej cenionej realizacji architektonicznej tego wybrzeża, czyli Muzeum Emigracji. O ile jednak muzeum wykorzystując istniejące portowe zabudowania zaoferowało mieszkańcom i turystom obiekt o całkiem nowej i innej niż pierwotna funkcji, o tyle Publiczny Terminal Portowy rozwija tę działalność, do której gdyński port został powołany.

Publiczny Terminal Portowy w Gdyni
Publiczny Terminal Portowy w Gdyni

Projekt nowego terminala w porcie w Gdyni opracowała firma Bilfinger Tebodin, specjalizująca się w obiektach infrastruktury i przemysłu. W skład zadania projektowego weszło nie tylko stworzenie formy architektonicznej dla budynku do obsługi pasażerów i magazynu, ale także rozwój i modernizacja nabrzeża. Dzięki inwestycji do portu w Gdyni wygodnie wpłyną i będą w stanie manewrować najdłuższe, liczące 240 m promy, poprawią się zdolności przeładunkowe, ale także komfort użytkowania przez pasażerów, skróci się także czas związany z zawinięciem statku do portu.

Publiczny Terminal Portowy w Gdyni
Publiczny Terminal Portowy w Gdyni

W stylu gdyńskiego modernizmu

Sam budynek terminala otrzymał prostą, surową, ale funkcjonalną formę bryły z betonu i szkła, przystosowaną do obsługi nawet dużych grup pasażerów. W zastosowanych tu formach architektonicznych nie trudno także dopatrzeć się inspiracji typowego dla tego nadmorskiego miasta międzywojennego modernizmu. Budynek ma zaokrąglone naroża, a jego wnętrza uzupełniają półokrągłe, przeszklone wykusze. Jednak tym, co najbardziej wyróżnia tę inwestycję są zastosowane tu rozwiązania przyjazne środowisku. Po raz pierwszy w Polsce na nabrzeżu pojawiało się przyłącze elektryczne, z którego korzystać będą przybijające tu promy. Tak to tłumaczą przedstawiciele portu: „OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie, co eliminuje emisje dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek. Redukuje również drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie, a także wydłuża żywotność silników pomocniczych na statku”.

 

Zobacz galerię zdjęć obiektu

Publiczny Terminal Portowy - metryczka projektu obiektu

Lokalizacja: Port Gdynia
Inwestor: Port Gdynia
Projekt: Bilfinger Tebodin

Wykonawca: Korporacja Budowlana Doraco

Powierzchnia nabrzeża: 7 ha
Powierzchnia budynku: 5 000 m2

Powierzchnia magazynu: 900 m2

Realizacja: 2021

Koszt inwestycji: 290 mln zł (w tym 117 mln z funduszy europejskich)

Zdjęcia: © Fot. Bartosz Makowski - www.makowski.co, port.gdynia.pl


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Realizacja Architektoniczna, Realizacja Budynku

Ukoi – domek na łonie natury
Ukoi – domek na łonie natury

Maleńkie domki, stawiane na odludziu, w lesie, na szczycie góry, tuż nad woda – to ważny i rozwijają ...

Gdańskie wnętrze mieszkania w stylu bauhaus – prezentacja online i wywiad
Gdańskie wnętrze mieszkania w stylu bauhaus – prezentacja online i wywiad

Chociaż niemiecka szkoła Bauhaus zamknięta została w latach 30., duch modernizmu przetrwał, a dziś c ...

Naturalny materiał łączący tradycję i nowoczesność. Tytan-cynk w architekturze. Webinarium VMZINC®
Naturalny materiał łączący tradycję i nowoczesność. Tytan-cynk w architekturze. Webinarium VMZINC®

Zapraszamy na webinar firmy VMZINC®, który poświęcony będzie szerokiemu zastosowaniu blachy tytanowo ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera