Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni
Data dodania: 28.09.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 28.09.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni - to największa inwestycja realizowana w tym miejscu od prawie 50 lat. Nowy budynek do obsługi pasażerów, nowoczesne i długie nabrzeże, parkingi, rampy załadowcze czy plac manewrowy mają przyczynić się do wzrostu atrakcyjności tego ważnego obiektu infrastruktury transportowej. Warto dodać, że budowa Publicznego Terminalu Promowego jest jednym z elementów obchodów 99-lecia Portu Gdynia – bo to właśnie 23 września 1922 roku polski sejm przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni.
Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni stanął tuż obok innej cenionej realizacji architektonicznej tego wybrzeża, czyli Muzeum Emigracji. O ile jednak muzeum wykorzystując istniejące portowe zabudowania zaoferowało mieszkańcom i turystom obiekt o całkiem nowej i innej niż pierwotna funkcji, o tyle Publiczny Terminal Portowy rozwija tę działalność, do której gdyński port został powołany.
Projekt nowego terminala w porcie w Gdyni opracowała firma Bilfinger Tebodin, specjalizująca się w obiektach infrastruktury i przemysłu. W skład zadania projektowego weszło nie tylko stworzenie formy architektonicznej dla budynku do obsługi pasażerów i magazynu, ale także rozwój i modernizacja nabrzeża. Dzięki inwestycji do portu w Gdyni wygodnie wpłyną i będą w stanie manewrować najdłuższe, liczące 240 m promy, poprawią się zdolności przeładunkowe, ale także komfort użytkowania przez pasażerów, skróci się także czas związany z zawinięciem statku do portu.
Sam budynek terminala otrzymał prostą, surową, ale funkcjonalną formę bryły z betonu i szkła, przystosowaną do obsługi nawet dużych grup pasażerów. W zastosowanych tu formach architektonicznych nie trudno także dopatrzeć się inspiracji typowego dla tego nadmorskiego miasta międzywojennego modernizmu. Budynek ma zaokrąglone naroża, a jego wnętrza uzupełniają półokrągłe, przeszklone wykusze. Jednak tym, co najbardziej wyróżnia tę inwestycję są zastosowane tu rozwiązania przyjazne środowisku. Po raz pierwszy w Polsce na nabrzeżu pojawiało się przyłącze elektryczne, z którego korzystać będą przybijające tu promy. Tak to tłumaczą przedstawiciele portu: „OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie, co eliminuje emisje dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek. Redukuje również drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie, a także wydłuża żywotność silników pomocniczych na statku”.
Lokalizacja: Port Gdynia
Inwestor: Port Gdynia
Projekt: Bilfinger Tebodin
Wykonawca: Korporacja Budowlana Doraco
Powierzchnia nabrzeża: 7 ha
Powierzchnia budynku: 5 000 m2
Powierzchnia magazynu: 900 m2
Realizacja: 2021
Koszt inwestycji: 290 mln zł (w tym 117 mln z funduszy europejskich)
Zdjęcia: © Fot. Bartosz Makowski - www.makowski.co, port.gdynia.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Monument upamiętniający masowe groby na Cmentarzu Żydowskim przy ul. Okopowej w Warszawie powstał w ...
Honorowa Nagroda SARP to najwyższe wyróżnienie przyznawane polskim architektom za całokształt twórcz ...
To już XVII edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Grupa Sztuka Architektury zaprasza do wspólne ...
Hotel La Briosa w Bolzano to p...
Rozbudowa, przebudowa i zmiana...
Czy pracownia z portfolio pełn...
Przychodnia Bracka Kleofas to...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz