Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni
Data dodania: 28.09.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 28.09.2021 Czas czytania: ~ 2 min
Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni - to największa inwestycja realizowana w tym miejscu od prawie 50 lat. Nowy budynek do obsługi pasażerów, nowoczesne i długie nabrzeże, parkingi, rampy załadowcze czy plac manewrowy mają przyczynić się do wzrostu atrakcyjności tego ważnego obiektu infrastruktury transportowej. Warto dodać, że budowa Publicznego Terminalu Promowego jest jednym z elementów obchodów 99-lecia Portu Gdynia – bo to właśnie 23 września 1922 roku polski sejm przyjął ustawę o budowie portu w Gdyni.
Nowy terminal promowy w porcie w Gdyni stanął tuż obok innej cenionej realizacji architektonicznej tego wybrzeża, czyli Muzeum Emigracji. O ile jednak muzeum wykorzystując istniejące portowe zabudowania zaoferowało mieszkańcom i turystom obiekt o całkiem nowej i innej niż pierwotna funkcji, o tyle Publiczny Terminal Portowy rozwija tę działalność, do której gdyński port został powołany.
Projekt nowego terminala w porcie w Gdyni opracowała firma Bilfinger Tebodin, specjalizująca się w obiektach infrastruktury i przemysłu. W skład zadania projektowego weszło nie tylko stworzenie formy architektonicznej dla budynku do obsługi pasażerów i magazynu, ale także rozwój i modernizacja nabrzeża. Dzięki inwestycji do portu w Gdyni wygodnie wpłyną i będą w stanie manewrować najdłuższe, liczące 240 m promy, poprawią się zdolności przeładunkowe, ale także komfort użytkowania przez pasażerów, skróci się także czas związany z zawinięciem statku do portu.
Sam budynek terminala otrzymał prostą, surową, ale funkcjonalną formę bryły z betonu i szkła, przystosowaną do obsługi nawet dużych grup pasażerów. W zastosowanych tu formach architektonicznych nie trudno także dopatrzeć się inspiracji typowego dla tego nadmorskiego miasta międzywojennego modernizmu. Budynek ma zaokrąglone naroża, a jego wnętrza uzupełniają półokrągłe, przeszklone wykusze. Jednak tym, co najbardziej wyróżnia tę inwestycję są zastosowane tu rozwiązania przyjazne środowisku. Po raz pierwszy w Polsce na nabrzeżu pojawiało się przyłącze elektryczne, z którego korzystać będą przybijające tu promy. Tak to tłumaczą przedstawiciele portu: „OPS czyli onshore power supply zwany też cold ironing, to system, który ma za zadanie dostarczyć energię elektryczną na statek z lądu w czasie jego postoju w porcie, co eliminuje emisje dwutlenku węgla, tlenku siarki, tlenku azotu i drobnych cząstek. Redukuje również drgania oraz hałas wytwarzane przez generatory na promie, a także wydłuża żywotność silników pomocniczych na statku”.
Lokalizacja: Port Gdynia
Inwestor: Port Gdynia
Projekt: Bilfinger Tebodin
Wykonawca: Korporacja Budowlana Doraco
Powierzchnia nabrzeża: 7 ha
Powierzchnia budynku: 5 000 m2
Powierzchnia magazynu: 900 m2
Realizacja: 2021
Koszt inwestycji: 290 mln zł (w tym 117 mln z funduszy europejskich)
Zdjęcia: © Fot. Bartosz Makowski - www.makowski.co, port.gdynia.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
Wśród zabytkowej, historycznej...
Dom w Tomaszkowie koło Olsztyn...
Midori to japońskie słowo okre...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz