Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Co po Kongresie?

 

Czas czytania: ~2 min


Konferencja prasowa podsumowująca Kongres Budownictwa

 

Zbudowanie zintegrowanego, 10 letniego planu rozwoju budownictwa mieszkaniowego oraz realizacja planu budowy autostrad w Polsce to najważniejsze cele, które stoją przed branżą budowlaną w nadchodzących latach – tak podsumowali na zorganizowanej 21 czerwca konferencji prasowej wyniki pierwszego powojennego Kongresu Budownictwa Polskiego jego organizatorzy. – Nie chcemy, żeby tak, jak było to przed wojną Kongres Budownictwa zakończył się niczym, - mówi były poseł Roman Nowicki – przewodniczący Stałego Przedstawicielstwa Kongresu Budownictwa Polskiego, które utworzone zostało dla zrealizowania postulatów wypracowanych w czasie obrad. - Dlatego powołaliśmy specjalną komórkę, której zadaniem ma być monitorowanie sytuacji oraz stałe lobbowanie na rzecz polskiego budownictwa. Skorygowany przez środowisko budowlane rządowy projekt rozwoju budownictwa mieszkaniowego musi uzyskać rangę ustawy, inaczej podzieli los tysięcy programów, które nigdy nie zostały zrealizowane – mówi Nowicki. Korekty muszą być jednak głębokie – w obecnej formie program jest po prostu zły i nie ma szans realizacji. Nie ma przede wszystkim wskazania na realistyczne źródła finansowania. Kasy mieszkaniowe nie zdały egzaminu – należy do nich zaledwie około 60 tysięcy osób, a brak jest ciągle masowego, gwarantowanego systemu oszczędzania na mieszkanie. I to jest główny problem. Sprawa wymaga decyzji natychmiastowych - inaczej nie ma szans zaspokojenia ogromnego głodu mieszkaniowego, nakręcenia koniunktury w gospodarce i zmniejszenia bezrobocia w budownictwie, które w tej chwili tylko wśród wykonawców sięga wg. danych GUS ponad 250 tys. osób. Większość krajów europejskich, które wychodziły z kryzysów podobnych do naszego zrobiło to właśnie przez realizację średniookresowych programów w randze ustawy. Środowisko budowlane jest w stanie doradzić rządowi w tym zakresie – powołało specjalną grupę ekspertów, które uzyskały certyfikat Kongresu i które mogłyby uczestniczyć w pracach komisji sejmowych przygotowujących odpowiednie akty legislacyjne – mówili organizatorzy. Podobnie wygląda sytuacja z programem budowy autostrad. Budowanie poprzez komercyjne koncesje jest niemożliwe – mamy zbyt niskie natężenie ruchu na proponowanych odcinkach. Także tutaj niezbędne jest zapewnienie przez rząd realistycznego finansowania. Potrzeba rocznie 3,5 mld złotych na utrzymanie dróg i drugie tyle na inwestycje - chociażby z akcyzy na paliwa, która miała iść na drogi, a jest przejadana przez budżet – dodawał prof. Leszek Rafalski z Politechniki Warszawskiej. Organizatorzy Kongresu podkreślili ponadto pilną potrzebę wprowadzenia zmian legislacyjnych w restrykcyjnej ustawie o ochronie środowiska, która hamuje inwestycje oraz dalsze konsultacje w sprawie wysokości podatku VAT na materiały budowlane po wejściu do Unii Europejskiej. Wysoki podatek hamuje popyt, a tym samym osłabia i tak tragiczną koniunkturę w budownictwie. rr

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera