Architektura przy szosie
Data dodania: 11.01.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 11.01.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Na tę inwestycję mieszkańcy Warszawy oraz przejeżdżający przez nią podróżni czekali z niecierpliwością. 20 grudnia 2021 roku został oddany do użytku ostatni odcinek Południowej Obwodnicy Warszawy, czyli 4,6-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S2 pomiędzy węzłami Puławska i Warszawa Wilanów. Bardzo ważnym elementem tej trasy jest liczący 2335 metrów tunel pod Ursynowem, najdłuższy tego typu obiekt w Polsce.
Obiekty związane z infrastrukturą rzadko są tematem opisów architektonicznych, nie pamiętamy o tym, że i przy ich powstaniu często pracują projektanci, poświęcając im nie mniej uwagi niż domom czy biurowcom. Dobrym przykładem na to, jak zmienia się postrzeganie tego typu realizacji są coraz liczniej budowane kładki piesze. Kiedyś mostki i przeprawy dla pieszych nie były tematem zainteresowania magazynów architektonicznych, dziś ich projekty są tak ciekawe, autorskie, oryginalne, że opisuje się je często i chętnie; począwszy od tych kontrowersyjnych (kładka piesza na okrągło), przez popularne wśród turystów (most w Siekierkach), po te dopiero projektowane (pieszo-rowerowy most przez Wisłę).
Podobnie rzecz się ma z drogami szybkiego ruchu, szosami i autostradami. Towarzyszące im obiekty architektury są przecież wynikiem pracy projektantów. Tak jak nowo otwarty fragment Południowej Obwodnicy Warszawy. „Udostępniamy dzisiaj do ruchu najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Wyczekiwany nie tylko przez kierowców przejeżdżających przez Warszawę, ale również przez mieszkańców stolicy. To nie tylko tunel, ale cała infrastruktura towarzysząca i sieć przebudowanych ulic” – mówił o tej inwestycji w czasie jej otwarcia Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Tunel pod Ursynowem ma 2335 m długości; w każdej z dwóch jego naw znajdują się 14,5-metrowe jezdnie, każda ma po trzy pasy ruchu i pas awaryjny. Tunel schodzi pod powierzchnię między ul. Indiry Gandhi a ul. Pileckiego, a wychodzi na skarpie za ul. Nowoursynowską. Tunel biegnie poniżej pierwszej linii metra, z którą się krzyżuje.
Tunel oraz towarzyszące mu elementy infrastruktury – to dzieło inżynierów i konstruktorów, ale portal tunelu czy budynki związane z jego funkcjonowaniem, przede wszystkim gmach Centrum Zarządzania Tunelem – to już wynik pracy architektów z pracowni A5 Architekci. To ci projektanci dali wyraz „bramom” wjazdowym do tunelu, nadając im proste, geometryczne kształty. Na powierzchni, nad tunelem stanął też trzykondygnacyjny budynek Centrum Zarządzania Tunelem; działa tam już Punkt Informacji Drogowej, a docelowo znajdzie się również Krajowe Centrum Zarządzania Ruchem. Dwa dolne piętra obiektu zostały obłożone chropowatą cegłą, wyższa kondygnacja zyskała elewacje z ciemnych płyt. W ten sposób połączono w tej realizacji industrialny klimat charakterystyczny dla obiektów infrastruktury z formą pasującą do otaczającej zabudowy.
Źródło: gov.pl/web/gddkia, facebook.com/A5-Architekci-107402028322984/
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Hala sportowa Urania powstała w Olsztynie w latach 1973 – 1978 według projektu Wiesława Zenona Piątk ...
Czterokrotny zdobywca Pucharu Świata w skokach narciarskich, czterech medali olimpijskich i sześciu ...
Tegorocznym hasłem naszej cyklicznej konferencji będzie Low tech - high tech. W jej ramach będziemy ...
Czterokrotny zdobywca Pucharu...
Dwie siedemnastopiętrowe wieże...
Na terenie kampusu „Warta” w P...
Bulwary Praskie to połączenie...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz