Dworzec PKP w Olsztynie - trapez dla podróżnych
Data dodania: 14.02.2022 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 14.02.2022 Czas czytania: ~ 3 min
Kształt trapezu z wysuniętym daleko poza obrys ścian dachem ma mieć nowy obiekt, który do połowy 2023 roku ma wyrosnąć w miejscu dworca kolejowego w Olsztynie. Pochodzący z końca lat 60. istniejący obecnie, modernistyczny budynek stacji kolejowej zostanie zburzony. W jego miejscu wyrośnie nowy gmach, w którym funkcje obsługi pasażerów zostaną połączone z handlowymi usługowymi – komercyjnymi.
W ostatnich latach wiele polskich dworców doczekało się remontów i modernizacji, niektóre okazały się gigantycznym sukcesem, bo dzięki renowacji istniejące budynki odzyskały swój pierwotny blask i zachowały funkcje; najlepszym tego przykładem jest oczywiście metamorfoza stacji kolejowej Wrocław Główny. Ale obok renowacji, remontów, modernizacji i przebudów zakończonych sukcesem znajdują się także projekty wzbudzające kontrowersje lub zaniepokojenie. Do takich należy projekt przebudowy dworca PKP w Kielcach, który w jego wyniku najprawdopodobniej straci swoją oryginalną formę i lekkość. Swoich przeciwników ma także przedsięwzięcie, które właśnie rozpoczyna się w Olsztynie.
W stolicy województwa warmińsko-mazurskiego od lat trwały prace nad przemianą terenu dworca kolejowego. Pomysłów było wiele (ten z 2013 roku zakładał budowę w miejscu stacji ogromnego centrum handlowego), inwestorzy długo szukali pomysłu na to, jak optymalnie wykorzystać działkę przy torach. W tym samym czasie obrońcy modernistycznej bryły dworca starali się ochronić ją przed wyburzeniem, przekonując, że pawilonowa konstrukcja z przełomu lat 60. i 70. jest zaniedbana, ale wystarczy remont, by odzyskała blask. 28 stycznia 2022 roku władze spółki PKP ogłosiły podpisanie umowy z wykonawcą prac, w wyniku których w miejscu istniejącego dworca powstanie całkiem nowy obiekt. Dokumentację projektową dla tego przedsięwzięcia opracowała pracowania architektoniczna TPF Sp. z o.o. z Warszawy.
Nowy dworzec Olsztyn Główny wzniesiony zostanie na planie trapezu, otrzyma przeszkloną fasadę, na której zawiśnie zegar oraz zachowany z poprzedniego budynku neon „Dworzec Kolejowy”. Jak mówią przedstawiciele inwestora, znakiem rozpoznawczym bryły ma być m.in. jej dynamiczny, wystający poza obrys dach. W zamyśle architektów ma on przypominać origami lub żagiel, co jest nawiązaniem do charakteru Warmii i Mazur. Obiekt ma mieć trzy kondygnacje; kasy kolejowe, toalety oraz strefa podróżnego znajdzie się w podziemiach. Parter ma zająć reprezentacyjny hol z dostępem do poczekalni, strefy dla rodziców z dziećmi oraz lokali komercyjnych; do wnętrza ma być przeniesiona mozaika, zdobiąca dotychczasowy dworzec oraz tablica z historią dworca. Drugą kondygnację naziemną zajmą pomieszczenie biurowe.
Projekt zakłada, że budynek dworca zostanie wyposażony w liczne rozwiązania proekologiczne, np. „Na dachu budynku zaprojektowano największą spośród wszystkich dworców kolejowych w Polsce instalację fotowoltaiczną, składającą się łącznie z 1322 modułów fotowoltaicznych o łącznej mocy minimalnej 111 kWp”. Częścią projektu ma być także zagospodarowanie placu przed dworcem. „Zaprojektowano ją jako reprezentacyjny plac miejski przecięty wizualnie ciągami pieszymi z pochylniami i schodami prowadzącymi do przejścia podziemnego, które przechodzi pod dworcem i łączy się z poziomem -1 budynku, gdzie zlokalizowano powierzchnie obsługi podróżnych oraz usługowe”. W centralnej części placu ma się pojawić zieleń, miejsca do siedzenia, a wszystko iluminowane po zmroku.
Lokalizacja: Olsztyn
Inwestor: PKP SA
Projekt architektoniczny: TPF Sp. z o.o.
Wykonawca: Torpol S.A.
Projekt: 2021
Planowana realizacja: 2023
Koszt inwestycji: 70,97 mln złotych brutto
Źródło: pkp.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Znamy wyniki głosowania intern...
Architektura czasów PRL wzbudz...
Wydział Architektury Politechn...
To już drugie podejście do prz...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz