Rewitalizacja na medal
Data dodania: 15.10.2012 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 15.10.2012 Czas czytania: ~ 3 min
Goszczenie w Polsce Euro 2012 w najbardziej widowiskowy sposób objawiło się na co najmniej dwa sposoby. Jednym są oczywiście wybudowane stadiony, drugim – wyremontowane dworce. I o ile inwestycje areny sportowe wzbudzały sporo kontrowersji, o tyle odnowione, czyste, wygodne, ładne stacje kolejowe wzbudzają raczej tylko zadowolenie. Rewitalizacja i modernizacja Dworca Głównego we Wrocławiu należy do tych inwestycji, o których głośno stało się na długo przez zakończeniem robót, a opinie o działaniach architektów były raczej pozytywne.
Projekt przywrócenia świetności wrocławskiemu dworcowi wyłoniono w konkursie w 2008 roku. Wygrała go warszawska pracownia Grupa 5 Architekci. I to jej powierzono projekt odnowy gmachu, zbudowanego w stylu neogotyckim w latach 1855-1857 w związku z budową linii kolejowej łączącej Wrocław z Poznaniem. Autorem projektu pierwotnej budowli był Wilhelm Grapow.
Jak piszą architekci na swojej stronie internetowej: „Podstawowymi założeniami projektowymi, jakie przyświecały nam podczas pracy nad konkursem były: 1. w skali urbanistycznej – scalenie rozdartej trasą kolejową przestrzeni miejskiej oraz uporządkowanie i przywrócenie pierwotnych gabarytów poszczególnym obszarom, a w szczególności placowi dworcowemu; 2. w skali architektonicznej – otworzenie budynku dworca na plac i na główne ciągi komunikacyjne oraz wyodrębnienie zespołów poszczególnych funkcji i poprawienie układów komunikacji.”
W ramach inwestycji gruntownemu remontowi poddano budynek dworca, hol, perony, tunele oraz plac przed budynkiem. To jedna z najcenniejszych zalet projektu: wpisanie budynku z powrotem w tkankę miasta poprzez zamianę wielkiego, obskurnego parkingu przed wejściem na atrakcyjny publiczny plac z fontannami, ławkami i oświetleniem.
Niezwykle wiele wytężonej pracy wymagał remont głównego budynku: zabytkowy, pełen detali (niektóre były bardzo zniszczone, inne po prostu zamalowane lub zasłonięte późniejszymi dobudówkami), o atrakcyjnej i funkcjonalnej aranżacji wnętrz był przywracany do życia w ścisłej współpracy z konserwatorami zabytków i przy udziale kilku zespołów specjalistów z różnych dziedzin. Dzięki temu udało się nie tylko dobudować jego bardzo piękną pierwotną formę (ozdobną, stalową konstrukcję hali peronowej i kasowej, drewniane, secesyjne okienka kas biletowych, posadzki, zdobne, malowane i rzeźbione drewniane sufity i in.), ale od „odkryć” wiele pięknych elementów, o których przez lata degradacji budynku zapomniano.
Do neogotyckiego gmachu wprowadzono też współczesność – na antresoli powstała część handlowa, dobudowano windy i wszelką niezbędną nowoczesną infrastrukturę, powstał parking podziemny i garaż dla rowerów. Zbudowano też tzw. dworzec nocny.
Rewitalizacja wrocławskiej stacji jest wzorcowym wręcz przykładem na to, że poszanowanie historii i staranna dbałość o zabytek oraz wygoda, funkcjonalność i wymogi techniczne XXI wieku nie wykluczają się, wprost przeciwnie: mogą współistnieć, tworząc nową jakość architektoniczną. Której życzylibyśmy sobie w wielu innych obiektach w Polsce.
Dworzec Kolejowy Wrocław Główny
Lokalizacja: ul. Piłsudskiego 105, Wrocław
Inwestor : PKP S.A., Miasto Wrocław
Projekt: Grupa 5 Architekci Sp. z o.o., Warszawa
Generalny wykonawca: konsorcjum Budimex i Ferrovial Agroman
Projekt: 2008
Realizacja: 2010-2012
Koszt inwestycji: 45,5 mln zł
Zdjęcia: wroclawnowyglowny.pl i grupa5.com.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Na chwilę przed wielkanocnymi...
Wśród zabytkowej, historycznej...
Dom w Tomaszkowie koło Olsztyn...
Midori to japońskie słowo okre...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz