Korten i miedź pod ziemią
Data dodania: 27.07.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 27.07.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Druga linia metra w Warszawie niedawno wydłużyła się o dwie nowe stacje. Noszą nazwy Ulrychów i Bemowo i znajdują się na zachodnim krańcu linii łączącej Pragę z Wolą i Bemowem. Podczas otwarcia dwóch nowych przystanków prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski mówił, że władze miasta szacują, że w ciągu roku skorzysta z nich ponad 40 mln pasażerów.
Metro jeździ przez Warszawę już ponad ćwierć wieku, więc może emocje z nim związane nieco opadły, jednak nie można nie docenić faktu, że kolejne stacje, proste i funkcjonalne, są także wciąż projektowane z architektonicznym pomysłem. Czy to na Pradze, czy na Woli nowe stacje podziemnej kolejki zyskują uznanie w oczach użytkowników nie tylko ze względu na swoją funkcję, ale i wygląd.
W lipcu 2022 roku do tego grona dołączyły stacje Ulrychów i Bemowo. Stacja Ulrychów ma długość 160 metrów i kubaturę 60 272 metrów sześciennych. Wymiary przystanku Bemowo to odpowiednio 459 metrów i 224 586 metrów sześciennych. Warto dodać, że przy okazji budowy obu przystanków w ich okolicy posadzono ponad 300 drzew, 20 tys. krzewów i ponad 1,6 tys. bylin na rabatach.
Konsorcjum biur Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński, które odpowiadało za projekt dwóch nowych stacji metra sięgnęło po szlachetne i nietypowe materiały wykończeniowe. Znajdująca się przy ulicy Górczewskiej stacja Ulrychów zyskała ściany zatorowe obłożone płytami z patynowanej miedzi. Wskutek naturalnego procesu utlenienia ich powierzchnia będzie się zmieniać w czasie. Na stacji Bemowo natomiast pojawia się stal korten, która także przechodzi wraz z upływem czasu swoją metamorfozę. Oba materiały mają wyrazisty charakter, a jednocześnie nie są monotonne. Stropy na obu stacjach pokryły miedziane kasetony akustyczne. Obie nowe stacje na zewnątrz zyskały wygląd surowy i prosty – i słusznie, nie w tym wypadku potrzeby budowania kosztownych, efektownych wiat wejściowych, budżet lepiej zapewne oszczędzić na budowę kolejnych stacji. Na teren przystanku Ulrychowo i Bemowo prowadzą proste wiaty ze stali i szkła uzupełnionych murkami z cegły. To funkcjonalność zdecydowała i o ich wyglądzie.
Lokalizacja: Warszawa,
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa
Projekt architektoniczny: konsorcjum biur Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński
Wykonawca: Gülermak Ağir Sanayi İnşaat ve Taahhüt A.Ş. (lider) i Astaldi
Realizacja: 2021
Źródło: um.warszawa.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
W rozstrzygniętej niedawno 5. edycji Nagrody Architektonicznej Województwa Wielkopolskiego NAWW hala ...
Funkcjonalność i prostota formy.Tak w skrócie można określić dom dla rodziny z trójką dzieci, któreg ...
Zmiana hałasu w dźwięk to jeden z ważniejszych aspektów pracy architektów podczas procesu projektowa ...
Zabytkowy obiekt położony przy...
Rusza budowa nowego budynku Un...
Projekt domu jednorodzinnego,...
Projekt domu zrealizowany prze...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz