Lotnisko w Zurychu spod ręki Bjarke Ingels Group
Data dodania: 20.10.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 20.10.2022 Czas czytania: ~ 2 min
Od czasu otwarcia w 1950 roku, lotnisko w Zurychu stało się jednym z najważniejszych węzłów lotniczych w Europie. Po wcześniejszych rozbudowach o Terminal E, Airside Center i The Circle, w 2020 roku ogłoszono międzynarodowy dwuetapowy konkurs na projekt, który ma zastąpić starzejący się Terminal A. Zwycięskim projektantem okazał się pomysł pracowni BIG. Przebudowa planowana jest na 2030 rok.
Źródło zdjęcia: BIG
Źródło zdjęcia: BIG
Źródło zdjęcia: BIG
Nazwa koncepcji to Raumfachwerk, czyli Ramy przestrzenne. Projekt bazuje na podziale na elastyczne ramy, które pozwalają na dostosowanie przestrzeni do aktualnych wymagań ruchu i łatwości orientacji w obrębie lotniska. Terminal A jest zdefiniowany przez dwa główne obszary: centralny z zakupami i usługami lotniskowymi oraz komunikację pionową z bramkami i poczekalniami. Przestrzenie w nowym terminalu wykorzystują światło dzienne jako naturalny system orientacji. Liniowy świetlik dachowy prowadzi pasażerów w kierunku centralnego węzła i otwiera się na atrium, w którym spotykają się wszyscy odlatujący pasażerowie. Centrum jest podzielone na siedem pięter, połączonych wizualnie przez wypełnione światłem atrium. Atrium stanowi również centrum komunikacji pionowej.
Źródło zdjęcia: BIG
Źródło zdjęcia: BIG
Konstrukcja obiektu jest nietypowa dla założenia o tej skali, ponieważ wykonana jest z drewna. Wybór materiału wynikał z jego trwałości, możliwości prefabrykacji oraz z faktu, że jest to lokalny surowiec. Może on być również postrzegany jako nawiązanie do szwajcarskiej tradycji drewnianego budownictwa. Dzięki temu powstała lokalna architektura, ale z wyraźną nowoczesną formą. Podobny zabieg projektanci zastosowali w Muzeum Uchodźców w Danii, który również warto zobaczyć.
Źródło zdjęcia: BIG
Źródło zdjęcia: BIG
Projekt: Bjarke Ingels Group
Główni projektanci: Sören Grünert (Design Lead), David Holbrook (PA)
Project Manager: Simon Scheller
Zespół projektowy: Agla Egilsdottir, Ahmad Tabbakh, Andrew Haas, Bernardo Schuhmacher, Bianca Blanari, Christian Salkeld, Cosmin Paduraru, Don Chen, Dong-Joo Kim, Fabian Lorenz, Guillaume Evain, Gus Steyer, Hanqing (Amie) Yao, Hector Romero, Jaeho Park, James Donaldson, Jan Leenknegt, Jennifer Ng, Ji-Young Yoon, Juan Diego Perez, Luca McLaughlin, Margaret Tyrpa, Montre'ale Jones, Morgan Mangelsen, Oliver Thomas, Ololade Owolabi, Paul Clemens Bart, Pearl Cao, Ruo Wang, Ryan Henriksen, Samantha Pires, Sang Ha Jung, Sebastian Claussnitzer, Shu Zhao, Shuo Yang, Terrence Chew, Tom Lasbrey, Tore Banke, Tracy Sodder, Veronica Watson, Weronika Siwak, Zofia Bednarczyk.
Inwestor: Lotnisko w Zurychu
Architekt lotnictwa: HOK
Wizualizacje: Bucharest Studio & IMIGO
Planowana realizacja: 2030
Źródło: big.dk
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Architektura Zagraniczna , Projekt Architektoniczny , Wyniki Konkursu Architektonicznego
Kilka dni temu papież Franciszek zaaprobował dekret o heroiczności cnót hiszpańskiego architekta Ant ...
Znamy wyniki głosowania internautów w ramach siedemnastej edycji Plebiscytu Polska Architektura XXL. ...
Na chwilę przed wielkanocnymi podróżami świątecznymi prezentujemy kolejne dwa budynki dworcowe, któr ...
Kilka dni temu papież Francisz...
Znajdujący się na obrzeżu głów...
The Outstanding Property Award...
7 grudnia 2024 roku odbędzie s...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz