Ażurowe parasole w Lublinie
Data dodania: 09.03.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 09.03.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Miasto Lublin ogłosiło niedawno datę zakończenia robót na terenie Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego. Ma to nastąpić 15 maja 2023 roku. Jednak już teraz stan prac jest na tyle zaawansowany, że widać już dobrze nietypowy kształt budowli oraz jej układ przestrzenny i funkcjonalny.
Projekt architektoniczny dworca metropolitalnego (Zintegrowane Centrum Komunikacyjne dla Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego - to oficjalna nazwa tej inwestycji) powstał w 2018 roku w wyniku wieloetapowej procedury, w skład której wchodził zarówno wybór najlepszych koncepcji zgłoszonych przez architektów, jak konsultacje społeczne. Wyłoniony ostatecznie projekt pracowni Tremend był od początku anonsowany jako nie tylko funkcjonalny, ale i przyjazny środowisku, pełen „zielonych” rozwiązań. Budowane tuż obok głównej stacji kolejowej centrum komunikacyjne ma służyć użytkownikom autobusów, samochodów, rowerów. Wraz z dworcem powstaje tu nowy zakład drogowy z nową organizacją ruchu, przestrzenie publiczne, mała architektura.
Zintegrowane Centrum Komunikacyjne ma w sumie trzy kondygnacje: parter, parking podziemny oraz częściowo użytkowy dach, a na nim park linowy, plac zabaw oraz zieleń (z naciskiem na gatunki roślin szczególnie wydajnych w oczyszczaniu powietrza). Sercem całej inwestycji jest budynek dworca, obsługujący autobusy komunikacji miejskiej, pozamiejskiej i dalekobieżnej. Tak opisują go autorzy: „Sam dworzec zaprojektowano jako „budynek w budynku” – dwa kubiki otoczone szklanymi ścianami o niskim współczynniku przenikania ciepła. Zadaszenia daleko wychodzące poza obrys kubików opierać się będą na słupach kielichowych, które przywodzą na myśl splątane pnie drzew”.
W całym obiekcie wśród zastosowanych materiałów dominują beton i szkło. Obok prostej, przeszklonej bryły dworca autobusowego kończy się właśnie budowa najbardziej efektownego elementu całego kompleksu, czyli zadaszenia peronów autobusowych. Zostały one nakryte szklanym dachem wspartym na filarach, które jednocześnie są dekoracją: mają formę wysokich, ażurowych „kielichów” czy „parasoli”, w których kształcie należy się doszukiwać inspiracji formą ludowej wycinanki. Te charakterystyczne, bardzo zwracające uwagę elementy architektury nowego dworca zostały – jak mówią architekci z pracowni Tremend – specjalnie zaprojektowane jako wyraziście odmienne stylistycznie od sąsiedniego budynku zabytkowego dworca kolejowego. Stacja PKP pochodząca z 1877 rok, zaprojektowana przez Witolda Lanciego jest jednym z najpiękniejszych tego typu budynków w Polsce; utrzymany w stylu eklektycznym ma bogato zdobioną fasadę i liczne historyzujące detale. Zespół pracowni Tremend postanowił nie wchodzić z tą architekturą w dialog, ale stworzyć formy „świadomie odmienne stylowo”.
Lokalizacja: Lublin, ulice: Gazowa, Młyńska, Dworcowa
Inwestor: Gmina Lublin
Projekt architektoniczny: Tremend
Generalny wykonawca: Budimex
Powierzchnia całkowita: 18 000 m2
Projekt: 2018
Realizacja: 2023
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Pomiędzy ulicą Kamienną, a Chodkiewicza w Bydgoszczy powstaje nowa siedziba Akademii Muzycznej. Choć ...
W październiku 2024 ukazała się najnowsza wersja oprogramowania Archicad28. To nic innego jak inteli ...
24 października 2024 w Centrum Olimpijskim odbyła się druga edycja konferencji Medycyna w architektu ...
Pomiędzy ulicą Kamienną, a Cho...
29 października 2024 roku ofic...
Za nami międzynarodowa konfere...
Słoneczne Tarasy – taką nazwę...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz