Ceglany dworzec jak nowy
Data dodania: 06.10.2023 Czas czytania: ~2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 06.10.2023 Czas czytania: ~2 min
W Dąbrowie Górniczej mieszka nieco ponad 100 tysięcy osób. Obsługujący przez lata ich podróże koleją dworzec niestety nie spełniał dobrze swojej roli, był zaniedbany i niefunkcjonalny. „Przez ostatnie kilkadziesiąt lat to miejsce nie było powodem do dumy dla dąbrowian” – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, o dworcu i otoczeniu stacji kolejowej w centrum.
Dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej pochodzi z 1888 roku; powstał jako część kolei warszawsko-wiedeńskiej. Zaprojektowana przez biuro GPVT Pracownia Architektoniczna przebudowa i modernizacja ceglanej budowli (i jej otoczenia) miała na celu unowocześnienie ważnego komunikacyjnego miejsca, ale i przywrócenie blasku jego architekturze. Jak dworzec w Skarżysku-Kamiennej czy w Gdańsku, ostatnio wykonywane remonty zabytkowych, historycznych budynków kolejowych udowadniają, że nowoczesność i funkcjonalność może iść w parze z ochroną historycznej tkanki architektonicznej, z szacunkiem do dawnej bryły.
Wraz z przebudową dąbrowskiego dworca zmodernizowano układ okolicznych dróg, powstał przejazd pod wiaduktem kolejowym, obok głównego budynku dworca powstała letnia poczekalnia, a także stanowiska autobusowe (przed dworcem zatrzymuje się obecnie jedenaście linii), zadaszony parking rowerowy, 375 miejsc dla samochodów, zieleń, ławki. Dzięki przebudowie dworzec stał się przyjazny osobom z niepełnosprawnościami. W budynku i jego sąsiedztwie zamontowano energooszczędne oświetlenie, pod ziemią powstały zbiorniki na deszczówkę do spłukiwania toalet. Budynek ocieplono od wewnątrz, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, a do jego ogrzania będą używane pompy ciepła.
Ceglany budynek dworca z końca XIX wieku został wyczyszczony, uzupełniono ubytki w elewacjach. Odczyszczono fryzy rozdzielające piętra, nowa stolarka jest stylizowana na historyczną, podobnie jak dach. Wnętrze dworca, mimo że nowoczesne, także stworzono z myślą o zachowaniu klimatu zabytkowej budowli, służy temu m.in. częściowo ceglane wykończenie ścian, stonowana kolorystyka, granitowa posadzka. Obiekt wyposażono w podkreślającą jego walory architektoniczne iluminację, pojawił się zegar i podświetlany napis.
Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który obejmuje w całej Polsce blisko 200 dworców kolejowych.
Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Inwestor: PKP SA
Projekt przebudowy: GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania
Wykonawca: Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia
Projekt: 2021
Realizacja: 2023
Koszt inwestycji: 18,36 mln zł brutto
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Realizacja Architektoniczna, Realizacja Budynku, Modernizacja Budynku, Modernizacja Obiektu, Cegły
Samotnia Extremo to projekt koncepcyjny przygotowany przez pracownię BB Architekci. Zakłada on stwor ...
Ma 452 metry długości i łączy dwie strony miasta. To nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie, który je ...
10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...
25 kwietnia 2024 roku poznaliś...
Na warszawskich Kabatach dobie...
Kasyno Kultury, placówka kultu...
Pod koniec XIX wieku w centrum...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz