Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Ceglany dworzec jak nowy

 

Czas czytania: ~2 min


W Dąbrowie Górniczej mieszka nieco ponad 100 tysięcy osób. Obsługujący przez lata ich podróże koleją dworzec niestety nie spełniał dobrze swojej roli, był zaniedbany i niefunkcjonalny. „Przez ostatnie kilkadziesiąt lat to miejsce nie było powodem do dumy dla dąbrowian” – mówi Marcin Bazylak, prezydent Dąbrowy Górniczej, o dworcu i otoczeniu stacji kolejowej w centrum.

 

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej

Przebudowa historycznej bryły

Dworzec w centrum Dąbrowy Górniczej pochodzi z 1888 roku; powstał jako część kolei warszawsko-wiedeńskiej. Zaprojektowana przez biuro GPVT Pracownia Architektoniczna przebudowa i modernizacja ceglanej budowli (i jej otoczenia) miała na celu unowocześnienie ważnego komunikacyjnego miejsca, ale i przywrócenie blasku jego architekturze. Jak dworzec w Skarżysku-Kamiennej czy w Gdańsku, ostatnio wykonywane remonty zabytkowych, historycznych budynków kolejowych udowadniają, że nowoczesność i funkcjonalność może iść w parze z ochroną historycznej tkanki architektonicznej, z szacunkiem do dawnej bryły. 

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej

Wraz z przebudową dąbrowskiego dworca zmodernizowano układ okolicznych dróg, powstał przejazd pod wiaduktem kolejowym, obok głównego budynku dworca powstała letnia poczekalnia, a także stanowiska autobusowe (przed dworcem zatrzymuje się obecnie jedenaście linii), zadaszony parking rowerowy, 375 miejsc dla samochodów, zieleń, ławki. Dzięki przebudowie dworzec stał się przyjazny osobom z niepełnosprawnościami. W budynku i jego sąsiedztwie zamontowano energooszczędne oświetlenie, pod ziemią powstały zbiorniki na deszczówkę do spłukiwania toalet. Budynek ocieplono od wewnątrz, wymieniono stolarkę okienną i drzwiową, a do jego ogrzania będą używane pompy ciepła.

Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej
Dworzec kolejowy w Dąbrowie Górniczej

Remont w klimacie

Ceglany budynek dworca z końca XIX wieku został wyczyszczony, uzupełniono ubytki w elewacjach. Odczyszczono fryzy rozdzielające piętra, nowa stolarka jest stylizowana na historyczną, podobnie jak dach. Wnętrze dworca, mimo że nowoczesne, także stworzono z myślą o zachowaniu klimatu zabytkowej budowli, służy temu m.in. częściowo ceglane wykończenie ścian, stonowana kolorystyka, granitowa posadzka. Obiekt wyposażono w podkreślającą jego walory architektoniczne iluminację, pojawił się zegar i podświetlany napis.

Przebudowa dworca w Dąbrowie Górniczej jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który obejmuje w całej Polsce blisko 200 dworców kolejowych.

 

Dworzec kolejowy - metryczka projektu obiektu

Lokalizacja: Dąbrowa Górnicza
Inwestor: PKP SA
Projekt przebudowy: GPVT Pracownia Architektoniczna S.C. z Poznania
Wykonawca: Berger Bau Polska sp. z o.o. z Wrocławia
Projekt: 2021
Realizacja: 2023
Koszt inwestycji: 18,36 mln zł brutto


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Realizacja Architektoniczna, Realizacja Budynku, Modernizacja Budynku, Modernizacja Obiektu, Cegły

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

Najwyższy w Chorzowie
Najwyższy w Chorzowie

W czerwcu 2023 roku na chorzowskim Osiedlu Różanka rozpoczęła się budowa najwyższego budynku mieszka ...

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera