Industrialna stacja
Data dodania: 14.12.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 14.12.2023 Czas czytania: ~ 2 min
Funkcjonalny, o nowoczesnym i nieco industrialnym wyglądzie, z zielonym dachem, komfortowy i ekologiczny – tak opisuje nowy budynek stacji Gdańsk Wrzeszcz inwestor tego przedsięwzięcia, spółka PKP. 30 listopada pierwsi pasażerowie skorzystali z nowego budynku, który powstał w miejscu rozebranego poprzednika.
Projekt przebudowy dworca, dzieło pracowni TPF opisywaliśmy w 2021 roku. Już wtedy było wiadomo, że w bryle nowego budynku dominować będzie stal i szkło. Dziś widać, że elewacje dynamicznie ukształtowanego obiektu są ciemniejsze niż prezentowano to na wizualizacjach, ale nieco „retro futurystyczny” charakter budowli udało się zrealizować. „Miejsce rozproszonych dobudówek zajęła monolityczna, nowoczesna bryła o nieco industrialnym charakterze z elewacją wykonaną ze stali i szkła. Najbardziej reprezentacyjnymi jej częściami są wejście do strefy obsługi podróżnych oraz prowadzące bezpośrednio do tunelu na perony. Nowoczesną bryłę dworca podkreśla również nocna iluminacja” – zachwala realizację inwestor.
Choć niepozorny, dworzec Gdańsk Wrzeszcz jest jednym z najbardziej ruchliwych w Polsce, należy do pierwszej dziesiątki najintensywniej użytkowanych stacji, rocznie obsługując prawie 11 milionów pasażerów. Wcześniejszy dworzec był niewielki, nie oferował wielu dziś potrzebnych funkcji. Nowy budynek, choć także kameralny w skali, mieści funkcjonalne centrum obsługi podróżnych, które składa się m.in. z przestronnego, utrzymanego w odcieniach bieli i szarości holu będącego jednocześnie poczekalnią (są tu ławki, gabloty z rozkładem jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej). „Ciekawostką w holu są szklane panele, na których umieszczono grafiki przedstawiające wygląd dworca na przestrzeni około 150 lat” – dodają projektanci. W holu dla podróżnych dostępne są oczywiście kasy biletowe (PKP Intercity i PKP Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście), powstały też dwa lokale komercyjne. Od strony placu dworcowego podróżni podróżni znajdą toalety oraz trzy lokale handlowo-usługowe.
Jednak tym, co najbardziej podkreślają projektanci jest zieleń. Elewacje dworca mają pokryć pnącza, a 400 m2 powierzchni ma zielony dach. Jak można przeczytać w opisie projektu: „Zbudowano go z gotowych mat wegetacyjnych, na których rosną zioła, mchy czy rozchodniki. Choć są to rośliny mało wymagające w uprawie i odporne na susze to w okresach bez opadów będą one podlewane wodą z podziemnych zbiorników retencyjnych, gdzie będzie gromadzona deszczówka”. Na dachu budynku zamontowano również 28 paneli fotowoltaicznych.
Lokalizacja: Gdańsk, ul. Dmowskiego
Inwestor: PKP SA
Projekt architektoniczny: TPF
Wykonawca: TYM-BUD Zakład Remontowo-Budowlany Waldemar Tymoszewski
Projekt: 2021
Planowana realizacja: 2023
Źródło: gdansk.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Realizacja Architektoniczna , Realizacja Budynku , Obiekt Architektoniczny , Hot
Projekt przebudowy dawnego gospodarstwa wiejskiego autorstwa Atelier Tom Vanhee w nowoczesny sposób ...
The European Prize for Urban Public Space - Europejska Nagroda dla Miejskiej Przestrzeni Publicznej ...
24 października 2024 w Centrum Olimpijskim odbyła się druga edycja konferencji Medycyna w architektu ...
Projekt przebudowy dawnego gos...
Szkoła Drzewna i Leśna im. Jan...
Wiosną 2024 roku zakończono bu...
Haus 2+ to nowoczesny budynek...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz