Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Parasole oddane do użytku

 

Czas czytania: ~3 min


8 stycznia pierwsze miejskie autobusy zaczęły zatrzymywać się na przystankach zlokalizowanych pod efektownymi, ażurowymi „parasolami” dworca metropolitalnego w Lublinie. Obiekt, który integruje komunikację miejską oraz pozamiejską autobusową, busową i transport kolejowy stanął obok głównej stacji PKP, a za jego projekt odpowiadała pracownia Tremend. 13 i 14 stycznia odbędą się Dni Otwarte Dworca, pełen atrakcji dla całych rodzin cykl imprez, które mają zaprezentować obiekt mieszkańcom i zachęcić ich do korzystania z niego.

 

Dworzec metropolitalny w Lublinie
Dworzec metropolitalny w Lublinie

Ważny projekt komunikacyjny

Projekt dworca metropolitalnego w Lublinie powstał w 2018 roku, już wtedy był szeroko komentowany, przede wszystkim za sprawą bardzo nietypowej, efektownej formy architektonicznej, jaką budowli nadali projektanci z pracowni Tremend. Zaprojektowany jako jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce, spełniający najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju jeszcze zanim został ukończony zdobywał nagrody architektoniczne. „Dworzec metropolitalny to kluczowa inwestycja i zarazem jedna z największych, która zepnie w jedną całość wszystkie dotychczas realizowane przez Gminę Lublin zadania transportowe i drogowe. Dworzec będzie wizytówką naszego regionu oraz przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych i architektonicznych” – mówił podczas inauguracji obiektu Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego.

Dworzec metropolitalny w Lublinie
Dworzec metropolitalny w Lublinie

Dworzec metropolitalny w Lublinie ma trzy kondygnacje i ok. 18 tys. M2 powierzchni użytkowej, na której zmieściła się nie tylko wszelka infrastruktura potrzebna pasażerom (poczekalnie, kasy, toalety itp.), ale także garaż podziemny typu Park&Ride na 174 samochody, miejsca do ładowania elektrycznych aut, ale także autobusów elektrycznych. „Na Dworcu Lublin obsługa pasażera odbywać się będzie z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych (ITS), w szczególności systemów informacji pasażerskiej i przystankowej” – podkreślają przedstawiciele inwestora. Wśród czekających na pasażerów atrakcji wymienić warto użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowymi ławkami, hamakami, traktami spacerowymi oraz placem zabaw. Na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m2 z blisko 27 tys. roślin.

Dworzec metropolitalny w Lublinie
Dworzec metropolitalny w Lublinie
Dworzec metropolitalny w Lublinie

Bryła bardzo ekologiczna

Architekci z pracowni Tremend połączyli oryginalną bryłę budynku z szeregiem rozwiązań przyjaznych środowisku i powalających zmniejszyć zużycie energii. Dworzec ma formę „budynku w budynku”: hala główna otoczona została szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Ponadto betonowa ściana z mapą Lublina znajdująca się od strony południowej ma kumulować ciepło w ciągu dnia, a wieczorem je oddawać; zadaszenie wiat przystankowych nad kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopiono ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca. Na dworcu zbierana będzie i ponownie wykorzystywana woda szara, garaż podziemny posiada atrium wspierające cyrkulację powietrza i naturalne wietrzenie, w pomieszczeniach dla pasażerów pojawiło się ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła. W inwestycji wykorzystano także antysmogową kostkę brukową.

Dworzec metropolitalny - metryczka projektu obiektu

Lokalizacja: Lublin, ulice: Gazowa, Młyńska, Dworcowa

Inwestor: Gmina Lublin

Projekt architektoniczny: Tremend

Generalny wykonawca: Budimex

Powierzchnia całkowita: 18 000 m2

Projekt: 2018

Realizacja: 2024

Źródło: facebook.com/MiastoLublin; dworzecmetropolitalny.pl

 


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Realizacja Architektoniczna, Obiekt Architektoniczny, Obiekty

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 rozstrzygnięty. Znamy najlepsze realizacje minionego roku!
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2023 rozstrzygnięty. Znamy najlepsze realizacje minionego roku!

Za nami szesnasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Profesjonalne jury oraz publiczność wyb ...

Rdzawy most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie. Nowe realizacje.
Rdzawy most pieszo-rowerowy przez Wisłę w Warszawie. Nowe realizacje.

Ma 452 metry długości i łączy dwie strony miasta. To nowy most pieszo-rowerowy w Warszawie, który je ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera