Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Parasole oddane do użytku

 

Czas czytania: ~3 min


8 stycznia pierwsze miejskie autobusy zaczęły zatrzymywać się na przystankach zlokalizowanych pod efektownymi, ażurowymi „parasolami” dworca metropolitalnego w Lublinie. Obiekt, który integruje komunikację miejską oraz pozamiejską autobusową, busową i transport kolejowy stanął obok głównej stacji PKP, a za jego projekt odpowiadała pracownia Tremend. 13 i 14 stycznia odbędą się Dni Otwarte Dworca, pełen atrakcji dla całych rodzin cykl imprez, które mają zaprezentować obiekt mieszkańcom i zachęcić ich do korzystania z niego.

 

Dworzec metropolitalny w Lublinie
Dworzec metropolitalny w Lublinie

Ważny projekt komunikacyjny

Projekt dworca metropolitalnego w Lublinie powstał w 2018 roku, już wtedy był szeroko komentowany, przede wszystkim za sprawą bardzo nietypowej, efektownej formy architektonicznej, jaką budowli nadali projektanci z pracowni Tremend. Zaprojektowany jako jeden z najbardziej ekologicznych tego typu obiektów w Polsce, spełniający najwyższe standardy w zakresie zrównoważonego rozwoju jeszcze zanim został ukończony zdobywał nagrody architektoniczne. „Dworzec metropolitalny to kluczowa inwestycja i zarazem jedna z największych, która zepnie w jedną całość wszystkie dotychczas realizowane przez Gminę Lublin zadania transportowe i drogowe. Dworzec będzie wizytówką naszego regionu oraz przykładem nowoczesnych rozwiązań komunikacyjnych i architektonicznych” – mówił podczas inauguracji obiektu Jarosław Stawiarski, Marszałek Województwa Lubelskiego.

Dworzec metropolitalny w Lublinie
Dworzec metropolitalny w Lublinie

Dworzec metropolitalny w Lublinie ma trzy kondygnacje i ok. 18 tys. M2 powierzchni użytkowej, na której zmieściła się nie tylko wszelka infrastruktura potrzebna pasażerom (poczekalnie, kasy, toalety itp.), ale także garaż podziemny typu Park&Ride na 174 samochody, miejsca do ładowania elektrycznych aut, ale także autobusów elektrycznych. „Na Dworcu Lublin obsługa pasażera odbywać się będzie z wykorzystaniem inteligentnych systemów transportowych (ITS), w szczególności systemów informacji pasażerskiej i przystankowej” – podkreślają przedstawiciele inwestora. Wśród czekających na pasażerów atrakcji wymienić warto użytkowy dach w formie tarasu widokowego z przestrzeniami rekreacyjnymi i wypoczynkowymi ławkami, hamakami, traktami spacerowymi oraz placem zabaw. Na całym terenie inwestycji posadzono 100 nowych drzew oraz ponad 31 tys. krzewów, pnączy, bylin i traw ozdobnych. Do tego powstała tzw. zielona ściana o powierzchni 290 m2 z blisko 27 tys. roślin.

Dworzec metropolitalny w Lublinie
Dworzec metropolitalny w Lublinie
Dworzec metropolitalny w Lublinie

Bryła bardzo ekologiczna

Architekci z pracowni Tremend połączyli oryginalną bryłę budynku z szeregiem rozwiązań przyjaznych środowisku i powalających zmniejszyć zużycie energii. Dworzec ma formę „budynku w budynku”: hala główna otoczona została szklaną ścianą o niskim współczynniku przenikania ciepła. Ponadto betonowa ściana z mapą Lublina znajdująca się od strony południowej ma kumulować ciepło w ciągu dnia, a wieczorem je oddawać; zadaszenie wiat przystankowych nad kieszeniowymi stanowiskami autobusów stanowią przejrzyste panele szklane, w które wtopiono ogniwa fotowoltaiczne o podwójnej funkcji: zaciemniania dla ochrony przed słońcem oraz dostarczania energii potrzebnej do obsługi dworca. Na dworcu zbierana będzie i ponownie wykorzystywana woda szara, garaż podziemny posiada atrium wspierające cyrkulację powietrza i naturalne wietrzenie, w pomieszczeniach dla pasażerów pojawiło się ogrzewanie i chłodzenie płaszczyznowe zasilane z kaskady pomp ciepła. W inwestycji wykorzystano także antysmogową kostkę brukową.

Dworzec metropolitalny - metryczka projektu obiektu

Lokalizacja: Lublin, ulice: Gazowa, Młyńska, Dworcowa

Inwestor: Gmina Lublin

Projekt architektoniczny: Tremend

Generalny wykonawca: Budimex

Powierzchnia całkowita: 18 000 m2

Projekt: 2018

Realizacja: 2024

Źródło: facebook.com/MiastoLublin; dworzecmetropolitalny.pl

 


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Realizacja Architektoniczna, Obiekt Architektoniczny, Obiekty

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

Najwyższy w Chorzowie
Najwyższy w Chorzowie

W czerwcu 2023 roku na chorzowskim Osiedlu Różanka rozpoczęła się budowa najwyższego budynku mieszka ...

Biura dla studentów
Biura dla studentów

Lipowy Office Park przy ul. Żwirki i Wigury w Warszawie został wybudowany w 2009 roku przez firmę Ho ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera