Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Rdzawy most dla pieszych

 

Czas czytania: ~ 2 min


Bez wielkich uroczystości i przecinania wstęgi, 28 marca 2024 roku w Warszawie została oddana do użytku kładka pieszo-rowerowa nad Wisłą. Ma 452 metrów długości i łączy wiślane bulwary po lewej stronie rzeki z Pragą, dokładnie z ulicą Okrzei. Z jednego brzegu Wisły na drugi można nią przejść w sześć minut, ale na moście da się spędzić o wiele więcej czasu za sprawą licznych siedzisk, z których można kontemplować panoramę obu brzegów rzeki.

 

Nowy most w Warszawie
Nowy most w Warszawie
Nowy most w Warszawie

Nowa atrakcja stolicy

Budowa kładki trwała dwa lata, prace rozpoczęto w styczniu 2022 roku, w październiku budowany z obu stron rzeki jednocześnie obiekt został scalony. Na Wielkanoc 2024 roku weszli na kładkę pierwsi piesi. Na pewno przyczyniła się do tego piękna, prawie letnia pogoda, ale błyskawicznie kładka stała się główną atrakcją Warszawy i najbardziej zatłoczonym miejscem w mieście. Mieszkańcy stolicy masowo udali się zobaczyć z bliska nową spacerową atrakcję swojego miasta.

Nowy most w Warszawie
Nowy most w Warszawie

Rozciągnięty między ulicami Karową i Okrzei most wspiera się na siedmiu podporach z żelbetu. Na lewym brzegu, przed ostatnim filarem, przeprawa poszerza się na dwie rampy, które zostały przerzucone nad bulwarami na wysokości chodnika Wybrzeża Kościuszkowskiego. Most został wykonany ze stali pokrytej farbą, która imituje kolor kortenu – wszystko po to, by obiekt wytrzymał wilgotność nad rzeką. W dwóch miejscach most załamuje się - w „zagięciach” konstrukcja jest znacznie szersza, aby można się było bezpiecznie zatrzymać.

Nowy most w Warszawie

Most, który łączy

Przeprawa ma być impulsem do zmian, szczególnie po prawej stronie rzeki. „Przybliżyła” Pragę do śródmieścia, bo prowadzi wprost na oś jednej z praskich ulic, która do tej pory była zasłonięta zielonym brzegiem rzeki. W jego sąsiedztwie rośnie od lat Port Praski, duża inwestycja deweloperska, ale i sama ulica Okrzei się zmienia - posiada uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego i już niedługo ma się tu pojawić więcej zieleni, ma powstać również infrastruktura rowerowa oraz nowe – szersze i wygodne chodniki oraz mała architektura.

Nowy most w Warszawie

Most pieszo-rowerowy został zaprojektowany przez warszawską pracownię Schuessler Plan – na podstawie pracy magisterskiej Małgorzaty Dembowskiej – napisanej pod kierunkiem prof. Ewy Kuryłowicz na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. 

 

Zdjęcia: Ewelina Lach, Cezary Warś

Źródło: um.warszawa.pl
 


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Kładka , Kładka Pieszo Rowerowa , Przestrzeń Publiczna , Przestrzeń Mijeska

Nowe życie modernistycznego bloku
Nowe życie modernistycznego bloku

Bardzo często słyszy się dziś o modernizacjach istniejących budynków, obiektów poprzemysłowych, zaby ...

Retransmisja konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym IV edycja
Retransmisja konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym IV edycja

Hasłem czwartej edycji konferencji Architektura o niskim śladzie węglowym był Low tech - high tech. ...

Konferencja Medycyna w architekturze. Nowe trendy w projektowaniu szpitali i obiektów medycznych II edycja
Konferencja Medycyna w architekturze. Nowe trendy w projektowaniu szpitali i obiektów medycznych II edycja

Hasłem przewodnim drugiej edycji naszej konferencji Medycyna w architekturze będzie projektowanie pr ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Krajobraz
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera