Empik w Cepelii
Data dodania: 16.12.2024 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 16.12.2024 Czas czytania: ~ 3 min
Trzy piętra pełne inspiracji, przestrzeń łącząca historię z nowoczesnością, a także klub, w którym będzie można spotkać się z twórcami – to atrakcje, które w komunikacie prasowym wylicza Empik, który właśnie otworzył swój flagowy sklep w danym pawilonie Cepelii w centrum Warszawy. Jedni cieszą się z powstania sklepu z książkami i gazetami w ruchliwym punkcie miasta, inni – że udało się uratować przed dalszą dewastacją cennej, modernistycznej budowli.
Historia pawilonu Cepelii w Warszawie sięga połowy lat 60. Drugi etap życia budowli zaczął się w 2024 roku, kiedy ogłoszono, że po remoncie modernistyczny, szklany pawilon stanie się flagowym sklepem sieli Empik.. „Empik Marszałkowska to nie tylko flagowy salon marki, lecz także wyjątkowa przestrzeń w sercu Warszawy, która odzwierciedla nasze nieustające zaangażowanie w kulturę. Czerpiąc z bogatej tradycji Empiku, który zaczynał właśnie jako klub, stworzyliśmy innowacyjne miejsce spotkań, inspiracji i emocji. Łącząc światy online i offline, oferujemy bogaty, omnikanałowy asortyment, który spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających miłośników kultury i różnorodnych stylów życia. Wierzymy, że Empik Marszałkowska stanie się przestrzenią bliską zarówno warszawiakom, jak i odwiedzającym stolicę” – mówiła Ewa Szmidt, prezeska Empiku.
Pawilon Cepelii przy Marszałkowskiej powstał w połowie lat 60. w relacji do budowanego po drugiej stronie skrzyżowania (dziś: ronda) u zbiegu ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich zespołu Ściany Wschodniej. Pawilon zaprojektował znany warszawski architekt, bardzo zaangażowany w proces odbudowy stolicy (odpowiadał m.in. za wygląd ulicy Nowy Świat) Zygmunt Stępiński. Zgodnie z ówczesnym przekonaniem, że śródmiejską przestrzeń doskonale uzupełniają przeszklone, otwarte na miasto niewielkie obiekty handlowe – nadał pawilonowi dokładnie taką formę. Stalowa konstrukcja dwukondygnacyjnej budowli wypełniona została szkłem, dzięki czemu po zmroku pawilon rozświetlał okolicę, a z wnętrza jego użytkownicy nie tracili kontaktu z gwarem śródmieścia.
Od kiedy Cepelia opuściła pawilon, popadał on w ruinę, oblepiony reklamami był zdewastowany. Aby jednak nie zniknął z krajobrazu stolicy w 2017 roku został wpisany do gminnej ewidencji, a w 2019 roku - do rejestru zabytków. Pomysły na adaptację pawilonu na nowo były różne; przez jakiś czas realne było ulokowanie tu baru fast food, na to jednak nie zgodził się urząd Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (pawilon miał być w dużym stopniu przebudowany).
W końcu znalazł się inwestor i architekci gotowi dostosowując budynek do swoich potrzeb, nowych czasów i tej samej, bo handlowej, funkcji, zachować jego formę. We współpracy z urzędem konserwatorskim biura AMC - Andrzej M. Chołdzyński oraz Bernatek Architekci na zamówienie firmy Empik opracowały wizję modernizacji pawilonu z zachowaniem, czy raczej przywróceniem mu bliskiej oryginałowi formy. W pawilonie powstały trzy piętra użytkowe (pierwotnie były dwa, podziemie było magazynem). Dwa naziemne przeznaczono głównie na funkcje handlowe, pod ziemią powstała strefa do organizowania spotkań autorskich, pokazów, koncertów itp.
„Odrestaurowany pawilon Cepelii zachwyca na nowo, wiernie oddając modernistycznego ducha oryginału. Dzięki realizacji budynek znów nabrał lekkości – powróciły szklane ściany i charakterystyczne wolnostojące gabloty ekspozycyjne. Odwzorowane zostały także historyczne oświetlenie, okładziny elewacyjne z aluminiowej blachy trapezowej, okna lamelowe oraz elementy dekoracyjne. Starannej renowacji poddano niepowtarzalną ceramiczną mozaikę autorstwa Stanisława Kucharskiego złożoną z ręcznie wypalanych płytek” – wylicza inwestor w komunikacie prasowym. Swoje miejsce we wnętrzu sklepu znalazł także odtworzony neon przedstawiający koguta – logotyp Spółdzielni Cepelia.
Lokalizacja: Warszawa, ul. Marszałkowska
Inwestor: Empik
Pierwotny projekt: Zygmunt Stępiński
Rok: 1966
Projekt modernizacji: AMC - Andrzej M. Chołdzyński oraz Bernatek Architekci
Rok: 2022-2024
Powierzchnia: 1300 m2
Źródło: news.empik.com
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Modernizacja Budynku , Modernizacja Obiektu , Modernizacja Zabytku , Realizacja Budynku , Realizacja Architektoniczna , Hot
Dom Zdrojowy w Brzeźnie powstał w ostatnich latach XIX wieku. Mieścił pokoje dla kuracjuszy i letnik ...
Miejski Dom Kultury na Osiedlu Witosa w Katowicach jest gotowy. Jego zbudowanie obiecywał w swojej k ...
To już XVII edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL. Grupa Sztuka Architektury zaprasza do wspólne ...
Casa De Mi Luna to dom położon...
Dom Zdrojowy w Brzeźnie powsta...
House on a Hill to projekt pra...
Miejski Dom Kultury na Osiedlu...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz