Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Empik w Cepelii

 

Czas czytania: ~ 3 min


Trzy piętra pełne inspiracji, przestrzeń łącząca historię z nowoczesnością, a także klub, w którym będzie można spotkać się z twórcami – to atrakcje, które w komunikacie prasowym wylicza Empik, który właśnie otworzył swój flagowy sklep w danym pawilonie Cepelii w centrum Warszawy. Jedni cieszą się z powstania sklepu z książkami i gazetami w ruchliwym punkcie miasta, inni – że udało się uratować przed dalszą dewastacją cennej, modernistycznej budowli.

 

Cepelia w Warszawie

Powojenny modernizm uratowany

Historia pawilonu Cepelii w Warszawie sięga połowy lat 60. Drugi etap życia budowli zaczął się w 2024 roku, kiedy ogłoszono, że po remoncie modernistyczny, szklany pawilon stanie się flagowym sklepem sieli Empik.. „Empik Marszałkowska to nie tylko flagowy salon marki, lecz także wyjątkowa przestrzeń w sercu Warszawy, która odzwierciedla nasze nieustające zaangażowanie w kulturę. Czerpiąc z bogatej tradycji Empiku, który zaczynał właśnie jako klub, stworzyliśmy innowacyjne miejsce spotkań, inspiracji i emocji. Łącząc światy online i offline, oferujemy bogaty, omnikanałowy asortyment, który spełni oczekiwania nawet najbardziej wymagających miłośników kultury i różnorodnych stylów życia. Wierzymy, że Empik Marszałkowska stanie się przestrzenią bliską zarówno warszawiakom, jak i odwiedzającym stolicę” – mówiła Ewa Szmidt, prezeska Empiku.

Cepelia w Warszawie
Cepelia w Warszawie

Pawilon Cepelii przy Marszałkowskiej powstał w połowie lat 60. w relacji do budowanego po drugiej stronie skrzyżowania (dziś: ronda) u zbiegu ulicy Marszałkowskiej i Alej Jerozolimskich zespołu Ściany Wschodniej. Pawilon zaprojektował znany warszawski architekt, bardzo zaangażowany w proces odbudowy stolicy (odpowiadał m.in. za wygląd ulicy Nowy Świat) Zygmunt Stępiński. Zgodnie z ówczesnym przekonaniem, że śródmiejską przestrzeń doskonale uzupełniają przeszklone, otwarte na miasto niewielkie obiekty handlowe – nadał pawilonowi dokładnie taką formę. Stalowa konstrukcja dwukondygnacyjnej budowli wypełniona została szkłem, dzięki czemu po zmroku pawilon rozświetlał okolicę, a z wnętrza jego użytkownicy nie tracili kontaktu z gwarem śródmieścia.

Cepelia w Warszawie
Cepelia w Warszawie

Handlowy pawilon w centrum miasta

Od kiedy Cepelia opuściła pawilon, popadał on w ruinę, oblepiony reklamami był zdewastowany. Aby jednak nie zniknął z krajobrazu stolicy w 2017 roku został wpisany do gminnej ewidencji, a w 2019 roku - do rejestru zabytków. Pomysły na adaptację pawilonu na nowo były różne; przez jakiś czas realne było ulokowanie tu baru fast food, na to jednak nie zgodził się urząd Mazowieckiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków (pawilon miał być w dużym stopniu przebudowany).

Cepelia w Warszawie
Cepelia w Warszawie

W końcu znalazł się inwestor i architekci gotowi dostosowując budynek do swoich potrzeb, nowych czasów i tej samej, bo handlowej, funkcji, zachować jego formę. We współpracy z urzędem konserwatorskim biura AMC - Andrzej M. Chołdzyński oraz Bernatek Architekci na zamówienie firmy Empik opracowały wizję modernizacji pawilonu z zachowaniem, czy raczej przywróceniem mu bliskiej oryginałowi formy. W pawilonie powstały trzy piętra użytkowe (pierwotnie były dwa, podziemie było magazynem). Dwa naziemne przeznaczono głównie na funkcje handlowe, pod ziemią powstała strefa do organizowania spotkań autorskich, pokazów, koncertów itp.

Cepelia w Warszawie
Cepelia w Warszawie

„Odrestaurowany pawilon Cepelii zachwyca na nowo, wiernie oddając modernistycznego ducha oryginału. Dzięki realizacji budynek znów nabrał lekkości – powróciły szklane ściany i charakterystyczne wolnostojące gabloty ekspozycyjne. Odwzorowane zostały także historyczne oświetlenie, okładziny elewacyjne z aluminiowej blachy trapezowej, okna lamelowe oraz elementy dekoracyjne. Starannej renowacji poddano niepowtarzalną ceramiczną mozaikę autorstwa Stanisława Kucharskiego złożoną z ręcznie wypalanych płytek” – wylicza inwestor w komunikacie prasowym. Swoje miejsce we wnętrzu sklepu znalazł także odtworzony neon przedstawiający koguta – logotyp Spółdzielni Cepelia.

 

Flagowy sklep Empik. Dawny pawilon Cepelii - metryczka projektu obiektu

Lokalizacja: Warszawa, ul. Marszałkowska

Inwestor: Empik
Pierwotny projekt: Zygmunt Stępiński
Rok: 1966
Projekt modernizacji: AMC - Andrzej M. Chołdzyński oraz Bernatek Architekci

Rok: 2022-2024

Powierzchnia: 1300 m2

Źródło: news.empik.com


Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Modernizacja Budynku , Modernizacja Obiektu , Modernizacja Zabytku , Realizacja Budynku , Realizacja Architektoniczna , Hot

Kłopoty ze Spodkiem
Kłopoty ze Spodkiem

Architektura czasów PRL wzbudza różne emocje i nie każdemu się podoba. Są jednak obiekty, których fo ...

Radykalne dogęszczenie na Księcia Janusza
Radykalne dogęszczenie na Księcia Janusza

Przy ulicy Księcia Janusza w Warszawie powstanie nowy budynek mieszkalny. Jego lokalizacja wzbudziła ...

Muzeum dla Biblii w Pelplinie
Muzeum dla Biblii w Pelplinie

Pracownia Nizio Design International pracuje nad projektem przebudowy oraz stałej wystawy Muzeum Die ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera