Szkoła z cegły i drewna przy ulicy Świderskej w Warszawie
Data dodania: 05.05.2025 Czas czytania: ~ 5 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 05.05.2025 Czas czytania: ~ 5 min
Trwa 11. edycja Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy. Wśród nominowanych obiektów znalazła się Szkoła Podstawowa nr 406 na Białołęce, projekt pracowni Bujnowski Architekci. Projekt szkoły na Świderskiej został zaplanowany z myślą o stworzeniu środowiska sprzyjającego zarówno nauce, jak i codziennemu funkcjonowaniu uczniów oraz nauczycieli.
W trwającej właśnie 11. edycji Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy, wśród obiektów nominowanych w kategorii „architektura użyteczności publicznej” nominowana została Szkoła Podstawowa nr 406 na Białołęce. To inwestycja publiczna, władz Dzielnicy Białołęka. Projekt budynku powstał w pracowni Bujnowski Architekci, a zieleń na terenie inwestycji zaprojektowało biuro topoScape.
Budynek szkolny zaprojektowany przez tę samą pracownię w Wilanowie w 2021 roku otrzymał Grand Prix w konkursie o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta Warszawy. Zespół architekta Piotra Bujnowskiego ma na koncie już kilka obiektów szkolnych i wszystkie cieszą się uznaniem, tak użytkowników, jak specjalistów od jakości architektury.
Szkoła podstawowa na Białołęce może pomieścić 900 uczniów, ma także oddziały przedszkolne oraz halę sportową. Bryła budynku została pomyślana tak, żeby rozdzielić strefy funkcjonalne i grupy klasowe, czyniąc te przestrzenie bardziej kameralnymi, a więc także przyjaznymi młodym użytkownikom. Sercem szkoły jest wewnętrzny hol, otoczony otwartymi schodami, z miejscami do odpoczynku i doświetleniem przez przeszklony dach. Dookoła niego rozlokowano pomieszczenia wspólne dla wszystkich użytkujących szkołę roczników – bibliotekę, jadalnię, świetlicę, szatnie. W otoczeniu budynku powstało wiele miejsc do zabawy i rekreacji na świeżym powietrzu: plac zabaw, ławki i stoliki wypoczynkowe, boiska (w tym jedno na dachu budynku). Aż 70 procent terenu – to powierzchnia biologicznie czynna, wiele uwagi poświecono zieleni w sąsiedztwie szkoły. Np. na zielonej polanie w sąsiedztwie lasu łęgowego przewidziano utworzenie „zielonej klasy”, która umożliwia przeprowadzenie lekcji na świeżym powietrzu.
Sam budynek otrzymał formę nawiązującą do tradycji warszawskich budynków publicznych – prostą, klarowną, ale jednocześnie nacechowaną szlachetnością materiałów i troską o detal. Architekci zdecydowali się na zastosowanie szarej cegły, materiału głęboko zakorzenionego w historii architektury Warszawy, obecnego zarówno w zabudowie międzywojennej, jak i w modernistycznych realizacjach z lat 60. i 70. Cegła ta nie tylko przywołuje lokalne tradycje, ale również doskonale wpisuje się w paletę naturalnych barw otoczenia, tworząc harmonijną relację z zielenią.
Ceglane elewacje zostały uzupełnione elementami drewnianymi – przede wszystkim w strefach wejściowych i tarasach – które ocieplają odbiór budynku i podkreślają jego edukacyjny charakter. Zastosowanie tych dwóch materiałów: trwałego, odpornego na warunki atmosferyczne muru oraz naturalnego, przyjaznego użytkownikowi drewna, tworzy wizualny balans między solidnością a otwartością.
Kubatura została precyzyjnie wpisana w zastany krajobraz, z poszanowaniem istniejących, rozłożystych drzew. Budynek nie dominuje nad otoczeniem – przeciwnie, podąża za naturalnym spadkiem terenu, dzieląc funkcje na półpoziomach i otwierając się na zieleń. Ta strategia projektowa sprawia, że szkoła sprawia wrażenie, jakby od zawsze była częścią tego miejsca, nienarzucająco wtopiona w kontekst lokalny.
Projekt szkoły na Świderskiej został zaplanowany z myślą o stworzeniu środowiska sprzyjającego zarówno nauce, jak i codziennemu funkcjonowaniu uczniów oraz nauczycieli. Kluczowym założeniem było zapewnienie elastycznych przestrzeni, które można dostosować do różnorodnych metod nauczania i stylów uczenia się. Jasne, przestronne wnętrza z dużymi przeszkleniami maksymalizują dostęp do światła dziennego, co pozytywnie wpływa na koncentrację i samopoczucie uczniów.
Szczególnie istotnym rozwiązaniem funkcjonalnym było wyraźne rozdzielenie stref użytkowanych przez młodsze i starsze dzieci. Zespół edukacji wczesnoszkolnej zaplanowano jako bardziej kameralny i zintegrowany, z bezpośrednim dostępem do zielonych ogródków, mniejszą salą gimnastyczną i strefami odpoczynku. Starsze klasy korzystają z osobnych przestrzeni dydaktycznych, większej sali gimnastycznej oraz stref wspólnych zaprojektowanych z myślą o rozwijaniu samodzielności i współpracy.
Dla nauczycieli przewidziano ergonomiczne pokoje pracy, a także strefy do odpoczynku i wspólnego planowania zajęć. Przestrzenie te sprzyjają wymianie doświadczeń, budowaniu wspólnoty i wspieraniu współczesnych modeli nauczania opartych na kooperacji i interdyscyplinarności.
Nowoczesna szkoła to nie tylko przestrzeń dydaktyczna, ale również złożony organizm techniczny, którego funkcjonalność decyduje o komforcie użytkowników. W przypadku szkoły na Świderskiej szczególną uwagę poświęcono integracji nowoczesnych instalacji i materiałów z naturalnym kontekstem działki. Oprócz wspomnianego boiska na dachu, projekt przewiduje energooszczędne systemy wentylacji mechanicznej oraz zoptymalizowane przeszklenia, zapewniające dostęp światła dziennego przy jednoczesnej ochronie przed przegrzewaniem pomieszczeń. Ukształtowanie budynku na półpoziomach wymagało precyzyjnego zaplanowania układów komunikacyjnych i instalacyjnych. Całość obiektu oparto na nowoczesnej konstrukcji żelbetowej z lokalnymi przegrodami murowanymi, co pozwoliło na dużą elastyczność w kształtowaniu wnętrz. W strefach intensywnie użytkowanych zastosowano trwałe i łatwe w utrzymaniu materiały, jak posadzki żywiczne czy okładziny z płyt włókno-cementowych. Całości dopełniają systemy bezpieczeństwa i kontroli dostępu, które umożliwiają selektywną dostępność części budynku – np. sali gimnastycznej po godzinach lekcyjnych – bez konieczności angażowania całej infrastruktury szkoły.
Lokalizacja: Warszawa, ul. Świderska 93
Inwestor: Miasto Stołeczne Warszawa Dzielnica Białołęka
Projektanci: Bujnowski Architekci
Zespół autorski: Piotr Bujnowski, Katarzyna Magdzik, Krzysztof Makowski, Martyna Rowicka-Michałowska, Piotr Gajdak, Weronika Wrzosek, Dominika Dydyszko, Karina Jędrak-Kościesza
Architektura krajobrazu: topoScape
Zespół autorski: Magdalena Wnęk, Justyna Dziedziejko
Wykonawca: konsorcjum firm: Wodpol z Żywca (lider), PBO Śląsk z Sosnowca, Conexio z Katowic
Zdjęcia: Juliusz Sokołowski, R. Motyl
Źródło: https://um.warszawa.pl, https://www.nagroda-architektoniczna.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Na przedmieściach Poznania powstało duży dom jednorodzinny, który oferuje przestrzeń pełną prywatnoś ...
Trwa 11. edycja Nagrody Architektonicznej Prezydenta m.st. Warszawy. Wśród nominowanych obiektów zna ...
Na słynnym Osiedlu Tysiąclecia trwa budowa kompleksu czterech budynków mieszkalnych. Projekt dogęszc ...
Na przedmieściach Poznania pow...
Trwa 11. edycja Nagrody Archit...
Wznoszący się nad mazowieckim...
Od marca 2024 roku w Swarzędzu...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz