Drugie życie stodoły: dom i pracownia w jednym
Data dodania: 16.05.2025 Czas czytania: ~ 3 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 16.05.2025 Czas czytania: ~ 3 min
Adaptacja XIX-wiecznej stodoły w Tittmoning na dom mieszkalny i pracownie rzemieślnicze to przykład współczesnego podejścia do architektury cyrkularnej. Projekt autorstwa VPR Architektinnen i Charlotte Reith ukazuje, jak z poszanowaniem historii i lokalnych zasobów można stworzyć nową jakość przestrzenną – funkcjonalną, zrównoważoną i przytulną.
W wiejskiej miejscowości Tittmoning w Górnej Bawarii stoi niepozorna, drewniana stodoła z 1873 roku. Dawniej służyła jako heustadel – miejsce przechowywania siana i sprzętów rolniczych. Otoczona gospodarstwami i łąkami, wpisana w krajobraz regionu, przez lata była wykorzystywana jako zaplecze prac rolnych.
Nowi właściciele – wielopokoleniowa rodzina o artystycznym zacięciu – dostrzegli w niej potencjał nie tylko mieszkaniowy, ale też twórczy. To właśnie lokalizacja – spokojna, zakorzeniona w tradycji, z dostępem do własnego lasu – stworzyła ramy dla nowej wizji: transformacji obiektu w hybrydę domu i warsztatu, bez utraty pierwotnego charakteru obiektu.
Zamiast wyburzenia i budowy od zera, zdecydowano się na adaptację istniejącej struktury. Takie podejście nie tylko oszczędza zasoby, ale też pielęgnuje tożsamość miejsca. Budynek zachował relację z otoczeniem, jednocześnie zyskując nową funkcję.
Architektonicznie projekt opiera się na idei „domu w domu”. W obręb istniejącej konstrukcji stodoły wprowadzono drewnianą strukturę nośną w systemie szkieletowym. Nowa forma wpisuje się w starą, ale jej nie maskuje. Przeciwnie – ślady dawnej konstrukcji pozostają widoczne, prezentując autentyczność i warstwowość historii.
Zewnętrzna bryła budynku praktycznie się nie zmieniła – dach i elewacje pozostały wierne oryginałowi, z delikatnymi interwencjami na rzecz funkcjonalności i energooszczędności. Częściowe przeszklenia oraz nowe elementy fasady wykonano z drewna pozyskanego z lasu, którego właścicielami są inwestorzy, co dodatkowo wpisuje projekt w ideę lokalnej samowystarczalności.
Największe zmiany dokonały się wewnątrz. Wnętrze podzielono na trzy główne strefy funkcjonalne, z centralną halą wejściową jako kręgosłupem komunikacyjnym. Naturalne światło, wysokie przestrzenie i surowe materiały – głównie nieobrobione drewno świerkowe – tworzą atmosferę jednocześnie ciepłą i wyrazistą.
Funkcjonalnie obiekt służy jako dom dla kilku pokoleń oraz jako przestrzeń pracy twórczej. Ok. 380 m² powierzchni zostało podzielone na strefy mieszkalne i warsztatowe: ceramika, drewno, tekstylia. Pracownie są integralną częścią domu, ale możliwe jest ich niezależne użytkowanie.
Przestrzeń dzienna znajduje się w centrum – wspólna kuchnia, jadalnia i strefa wypoczynku łączą się z wejściową halą, która pełni także funkcję bufora termicznego. Sypialnie oraz bardziej prywatne przestrzenie rozmieszczone są na dwóch poziomach. Wewnętrzne przesunięcia kondygnacji i zmienne wysokości sufitów tworzą dynamiczny, zróżnicowany układ, sprzyjający zarówno wspólnemu życiu, jak i indywidualnej pracy.
Kolorystyka wnętrz jest świadomie ograniczona. Dominują naturalne odcienie drewna, przełamane intensywną czerwienią na balustradach i schodach. Ten kontrast wprowadza energię i rytm, jednocześnie podkreślając elementy funkcjonalne.
Cyrkularna technika
Zgodnie z zasadami zrównoważonego projektowania, rozwiązania techniczne w domu podporządkowano zasadzie cyrkularności. Instalacja elektryczna w kolorze alpejskiej bieli to produkt posiadający certyfikat Cradle-to-Cradle, co oznacza, że wszystkie jego komponenty można po zakończeniu cyklu życia poddać recyklingowi bez utraty jakości.
Dodatkowo, wiele prac wykonano samodzielnie – dach pokryto ręcznie, ściany otynkowano gliną, płytki ceramiczne do kuchni wykonano ręcznie na miejscu. Tego rodzaju podejście nie tylko obniżyło koszty, ale też pogłębiło relację mieszkańców z ich domem. Dom staje się nie tyle gotowym produktem, co procesem i przestrzenią współtworzoną.
Ogrzewanie wspomagane jest przez system pasywnego pozyskiwania ciepła i piec na drewno z lokalnych zasobów. Izolacje oparte są na włóknach naturalnych. Instalacje rozprowadzono w sposób modułowy i dostosowany do przyszłych modernizacji.
Projekt: VPR Architektinnen i Charlotte Reith
Realizacja: 2024
Fot: VPR Architektinnen
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Zlokalizowana w prestiżowej dzielnicy Krakowa – na Woli Justowskiej – willa o powierzchni użytkowej ...
Zlokalizowany w podwarszawskiej okolicy dom to przykład współczesnej architektury, która sięga po ję ...
Jeszcze w tym roku rozpocznie działanie nowy dworzec Łódź Kaliska, zbudowany w miejscu rozebranego b ...
Adaptacja XIX-wiecznej stodoły...
Zlokalizowana w prestiżowej dz...
Zlokalizowany w podwarszawskie...
W centrum fińskiego Tampere zr...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz