Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Lotniczo napakowany

 

Czas czytania: ~2 min


E586Ut3XdMq3AApQly8d3uPC3a3YLOanwfkhxwjzV7Zz8ivrINZIcQaVTElV_swidnik.jpg
Ponad dwa lata po rozstrzygnięciu konkursu przed podlubelskim lotniskiem w Świdniku zapaliło się zielone światło. Wojewoda lubelska wydała właśnie pozwolenie na budowę obiektu i w ten sposób uzupełniła pulę dokumentów niezbędnych do rozpoczęcia realizacji inwestycji. Projekt terminalu w Świdniku opracowało polsko-hiszpańskie konsorcjum biura architektonicznego ARE Grzegorza Stiasnego i Jakuba Wacławka oraz firm Sener i Polconsult. Jak przystało na tego typu obiekt, nie zabraknie w nim „lotniczych” skojarzeń – symetryczny budynek terminalu o rzucie zbliżonym do litery T z łagodnie zaokrąglonymi narożnikami ma, w zamierzeniu autorów, przywodzić ma na myśl ogon samolotu, pokrywająca go, płynnie wygięta biała membrana – poszycie nowoczesnych statków powietrznych, a duże przeszklenia elewacji – wloty powietrza do silników odrzutowych. Aby urozmaicić dach nabierający w tym przypadku charakteru pełnoprawnej, piątej – oglądanej z góry – elewacji budynku, architekci przepruli go okrągłymi świetlikami o różnej wielkości. Nie będą one jednak wyłącznie dekoracją – zapewnią odpowiednie oświetlenie wnętrza, naturalną wentylację oraz wspomogą system oddymiania. Wrażenie lekkości, które dawać ma bryła budynku, kontynuowane będzie wewnątrz – w głównej hali terminalu. Dzięki otwarciu jej na otoczenie dużymi przeszkleniami, zastąpieniu słupów dźwigających dach delikatnymi, trójdzielnymi podporami a pełnych ścian działowych – taflami szkła, ma ona dawać wrażenie otwartej przestrzeni. Jak podkreślali autorzy projektu, walorem terminalu w Świdniku ma być czytelna organizacja wnętrza dzięki oddzieleniu podjazdów i wejść strefy przylotów i odlotów. W centralnej części budynku architekci zaprojektowali peron dla szynobusów, które mają zapewnić łączność między lotniskiem i miastem. Lotnisko w Świdniku ma być gotowe w 2012 r. i początkowo obsługiwać około 300-400 tysięcy pasażerów rocznie. Projekt terminalu został pomyślany tak, aby w miarę zwiększających się potrzeb można go było rozbudować w obie strony, równolegle do pasa startowego. Ten zaś będzie miał 2,5 kilometra długości i będzie mógł przyjmować wszystkie rodzaje samolotów. Niewątpliwą ciekawostką Portu Lotniczego w Świdniku będzie… kolonia susła perełkowanego. Zwierzęta zajęły teren trawiastego lotniska pod koniec lat 70-tych, a zamieszkiwany przez nie obszar został w 2004 r. objęty programem Natura 2000. Projekt musiał więc uwzględnić ochronę tych rzadkich gryzoni. Decyzja wojewody ma rygor natychmiastowej wykonalności, co oznacza, że prace przy budowie mogą rozpocząć się nawet w przypadku złożenia odwołania. Przetargi na budowę terminalu oraz płyty lotniska i dróg dojazdowych zostały już ogłoszone. Szacowany koszt budowy lotniska to 350 – 400 milionów złotych, z czego około połowa pochodzić ma z funduszy unijnych.
A7IlyiBdi0GKdYWWAC0SwdKyifSopYyj1rLQWBAyWaLaOmEhfVmYRnhLHlCu_swidnik-2.jpg
nPwUXtk55VXIxnoAUclK26O7GdkQ6m6hEkPRETO0QR3r2FU8Ze18DfX4dVfT_swidnik-3.jpg
8TmJybywck7KmOldrkymlRPuxXW0CL42Qra95J5hVJ8LBhkG6gddtZGutA5Q_swidnik-4.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kraj
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera