Murowana "Cool Britania" ? - Sztuka architektury

Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Murowana "Cool Britania" ?

 

Czas czytania: ~2 min


VmsCXexfW7Fwxf4j71EvlsfCjAxJkht1X4v7dhdzLoUPVMAeLykwapDuC1GK_brown.jpg
Wydawać by się mogło, że taki kraj jak Wielka Brytania nie potrzebuje specjalnej promocji, żeby utrzymać swoją pozycję jednego z kulturalnych centrów świata. Ale Brytyjczycy wiedzą, że nic nie jest wieczne i dobry marketing nie zawadzi. Marzeniem premiera Gordona Browna jest powtórzenie sukcesu z połowy lat 90., kiedy to świat podbiło hasło "Cool Britania". Teraz kojarzymy je z pojawieniem się na światowej scenie takich artystów brytyjskich, jak Blur, Oasis, Spice Girls, a z drugiej strony YBA (Young British Artists). Zostali oni uznani za dziedzictwo narodowe, a sami zainteresowani chętnie angażowali się w budowanie mitu nowej, młodej brytyjskości, wykorzystując flagę i kolory narodowe w swoich pracach, strojach, gadżetach. Na czym polega nowy plan Gordona Browna? Chce pójść w mury - zbudować spektakularne siedziby dla ważnych, londyńskich instytucji kulturalnych. The British Institute ma przeprowadzić się do Centrum Filmowego, którego realizacja będzie kosztować 200 milionów funtów. Stałą siedzibę otrzyma również London Fashion Week. Poza tym planowana jest światowa konferencja artystyczna, o spektakularnym programie, wzorowana na Davos World Economic Forum. Godna pochwały inicjatywa premiera stoi jednak w sprzeczności z ostatnimi decyzjami dotyczącymi rozdzielania finansów w sektorze kultury. Arts Council obcięło dotacje dla teatrów i innych instytucji, zaś samo Ministerstwo Kultury ma budżet uszczuplony o kilkaset milionów funtów. Sceptycy twierdzą, że plan Gordona Browna to akcja PR - owa, mająca odwrócić uwagę od nieciekawej sytuacji finansowej w instytucjach kulturalnych. Takie zdanie mają również polityczni opozycjoniści Browna, którzy jego działanie komentują jako propagandę. "To brzmi bardziej jak stalinowski plan pięcioletni, a nie jak nadanie priorytetu inwestycjom w „przemysł kulturalny”. Czekaliśmy ponad rok na papier, który jest niczym więcej jak garścią przegrzanej polityki i marketingu" - twierdzi konserwatysta Ed Vaizey.

Podepnij swój artykuł

tagi

Nowe życie zabytkowego budynku
Nowe życie zabytkowego budynku

Pracownia Tadeusza Lemańskiego jest odpowiedzialna za projekt architektoniczny rozbudowy i nadbudowy ...

Nowy Werdon w Rudzie Śląskiej - prezentacja obiektu
Nowy Werdon w Rudzie Śląskiej - prezentacja obiektu

Nowy Werdon to dość nietypowy obiekt mieszkalny, w którym zastosowano eksperymentalne połączenie „lo ...

Webinarium Schüco: Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje
Webinarium Schüco: Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje

Zdrowy budynek – najnowsze trendy i innowacje to temat webinarium architektonicznego firmy Schüco, k ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera