Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Harfa Calatravy

 

Czas czytania: ~2 min


GZyiCKukOc8ppWHgk1Ny5AImgJnrmqAAHYwCIKNtpRuyFv9IP0p6hVp1F4kG_calatrava-bridge.jpg
Ehud Olmert, burmistrz Jerozolimy, chciał, by w najstarszym mieście świata, którego architektura kojarzy się z Bazyliką Grobu Świętego czy złotą Kopułą na Skale, stanął najpiękniejszy most. 25 czerwca został on uroczyście oddany do użytku.
sH42HRbogLFdTOJhNflQAyJPPhZHJA2l4F68puiKma8g2N8tTQpa4MZp5LDo_calatrava-2.jpg
Zaprojektowana przez Santiago Calatravę przeprawa łączy tradycję i nowoczesność. Zaawansowana technologia mostu wantowego ubrana została w formę nawiązującą do kształtu harfy – instrumentu biblijnego króla Dawida, który ustanowił miasto stolicą Królestwa Izraela. Kolor biały z kolei jest ukłonem w stronę tradycji – wiele budynków w Jerozolimie wykonanych jest z lokalnego wapienia. Ten materiał pokrywa również betonowe przyczółki, na których wsparty jest pomost. Biel podkreśla też lekkość i transparentność konstrukcji. Most autorstwa hiszpańskiego architekta jest elementem szeroko zakrojonego przedsięwzięcia – usprawniania transportu szynowego w Jerozolimie. Władze miejskie powierzyły Calatravie zaprojektowanie jego najbardziej reprezentacyjnego odcinka. Most stanowi bramę do miasta od zachodu i znajduje się w pobliżu głównego dworca autobusowego. To najwyższa konstrukcja w mieście i, co za tym idzie, jeden z najlepiej widocznych punktów w krajobrazie Jerozolimy. Jest też obiektem silnie oddziałującym na wyobraźnię – jego kształt przywołuje skojarzenia widzów nie tylko z harfą, ale i choćby masztem żaglowca. Gigantyczna harfa ma 360 m długości i 66 strun – lin, przymocowanych do wysokiego na 120 metrów, stalowego pylonu. Jest on najciekawszym elementem wizualnym mostu: pochylony w dolnej części, dynamicznie się załamuje, zmieniając kierunek ku górze. Liny z kolei tworzą paraboliczną, trójwymiarową strukturę, podkreślającą ekspresję i wewnętrzne napięcie konstrukcji. Załamany pylon pochylony jest w kierunku centrum miasta, pełniąc funkcję specyficznego drogowskazu. Wykonany ze stali pomost płynnie wygina się w kształt zbliżony do litery „S” i mieści tory oraz kładkę dla pieszych. Ta ostatnia poprowadzone jest podświetlanym w nocy chodnikiem wykonanym z półprzezroczystego szkła. Most zawieszony jest na wysokości 6,5 m nad ul. Shazar – jedną z najbardziej ruchliwych w mieście oraz Jaffa Road i Herzl Boulevard. Jego zadaniem jest ułatwienie komunikacji pieszej i sprawienie, że ten fragment miasta stanie się bardziej przyjazny dla ludzi. Ma on jednak pełnić nie tylko funkcje komunikacyjne – jest ramą dla znajdującego się poniżej publicznego placu. Budowa mostu trwała 6 lat i pochłonęła 73 mln dolarów.
eMP9fAa3l86nag14P2o7rX8WQ6BCpXE1feVqFjo9yZC9SEYiXxJD1Av9Msop_calatrava-3.jpg
OUk6TQmF4Iam9HMXW8iANNGUo34k5wxd7O6Bzhcx8J60Gxuwe5Z8vxxfyqUP_calatrava-4.jpg

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera