Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Kto do dworca ?

 

Czas czytania: ~2 min


JjPjXIyYJRe12ZSPEdCUjvBInzYRtnWQfDXV8HlNe4hVzsafiIM1CJoZVxoZ_port.jpg
W ubiegły czwartek firma Port Authority of New York and New Jersey zaprezentowała trzy koncepcje przebudowy terminalu autobusowego na Manhattanie. Ze zwykłego dworca ma się on przekształcić w nowoczesny wieżowiec. Porth Authority w Midtown na Manhattanie to najważniejszy dworzec autobusowy w Nowym Jorku. Codziennie korzysta z niego około 200 tysięcy pasażerów. Projekt modernizacji zakłada nadbudowanie nad terminalem wieżowca o powierzchni 1,3 miliona stóp kwadratowych. Znajdą się w nim pomieszczenia niezbędne dla funkcjonowania dworca oraz biura. Deweloperem są spółki Vornado Realty Trust i Larence Ruben Company, które wykupiły prawa do terminalu Port Authority na 99 lat. Budowa ma ruszyć pod koniec przyszłego, albo na początku 2010 r., ale jeszcze nie wiadomo, komu zostanie powierzony projekt biurowca. Ważą się losy trzech koncepcji, przedstawionych przez znane biura architektoniczne: Rogers Stirk Harbour & Partners z Wielkiej Brytanii oraz Pelli Clarke Pelli i Kohn Pedersen Fox ze Stanów Zjednoczonych. Amerykańskie pracownie zaproponowały projekty, operujące prostymi formami i szklanymi elewacjami. Koncepcja studia Kohn Pedersen Fox Architects to strzelista, lśniąca, pokryta szkłem wieża wysoka na 48 pięter. Jej gładka, odbijająca światło powierzchnia i mocno zaakcentowane narożniki przywołują skojarzenia z bryłą lodu. Projekt biura Pelli Clarke Pelli Architects z kolei to 47-piętrowy, monolityczny blok, którego północną i południową elewację akcentują i urozmaicają kurtynowe ściany, pokrywające powierzchnie budynku motywem monumentalnych fal. Od propozycji amerykańskich architektów zdecydowanie odbiega koncepcja biura Richarda Rogersa, które dla Nowego Jorku zaprojektowało już Tower 3, mającą stanąć na miejscu World Trade Center. Projekt biurowca dla Port Authority zakłada budowę 42-piętrowej wieży, skomponowanej z czterech prostopadłościennych brył – pudełek, umieszczonych jedno nad drugim. Elewacje urozmaicają stalowe kratownice, która nadając budynkowi technologiczny i industrialny charakter. Choć podobne elementy często występują w pracach Rogersa, to jednak w tym wypadku czytelne są nawiązania do wczesnych jego projektów, między innymi paryskiego Centre Pompidou. Oprócz budowy wieżowca, przewiduje się modernizację istniejącego dworca, min. dodanie 17 peronów i unowocześnienie istniejących oraz budowę nowych ruchomych schodów. Projekt ma zostać wybrany w ciągu najbliższych 2 miesięcy. Szacunkowy koszt inwestycji to 500 milionów dolarów.

Podepnij swój artykuł

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Piramida odnowiona
Piramida odnowiona

25 marca 2024 roku w sanatorium Narcyz zameldowali się pierwsi kuracjusze. Obiekt, razem z kilkunast ...

Konferencja Kolor w architekturze
Konferencja Kolor w architekturze

W ostatnich latach kolor stał się bardziej popularny. Po inspirowanej modernizmem modzie na biel i m ...

Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.
Zagłosuj w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023. Wybierz najlepszą realizację architektoniczną minionego roku.

Weź udział w Plebiscycie Polska Architektura XXL 2023 i oddaj swój głos na najlepszą realizację arch ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Świat
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera