Warszawa Zachodnia w nowym wcieleniu
Data dodania: 29.12.2015 Czas czytania: ~2 min
Państwa głos został zapisany. Głosować można raz na 24 godzinny na jeden obiekt z wybranej kategorii.
Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera
Data dodania: 29.12.2015 Czas czytania: ~2 min
Od 8 grudnia podróżujący koleją pasażerowie mogą korzystać w nowego budynku dworca Warszawa Zachodnia.
Warszawa Zachodnia – to jeden z czterech najważniejszych dworców kolejowych w Warszawie. Do niedawna miał swoją siedzibę w wybudowanym w latach 60. budynku, który przez lata nieremontowany i nie modernizowany zatracił swoje walory funkcjonalnej stacji kolejowej. Zarządzająca dworcem spółka PKP postanowiła zniszczony budynek rozebrać.
Warszawa Zachodnia jest jednym z dziesiątków dworców, przechodzących metamorfozę. Od kilku lat PKP modernizuje swoje zasoby: niektóre dworce są sprzedawane, inne likwidowane, wiele zamieniono w centra handlowe z ukrytymi pomiędzy sklepami kasami biletowymi. W niektórych miejscowościach stare stacje zastępują tzw. dworce systemowe. Przemiana Warszawy Zachodniej opiera się o jeszcze inny pomysł.
Warszawa Zachodnia zmienia się dzięki współpracy PKP S.A., odpowiedzialnej za kolejowe nieruchomości firmy Xcity Investment i międzynarodowej grupy deweloperskiej HB Reavis. Istniejący kompleks dworca wraz z towarzyszącymi mu zabudowaniami (m.in. biurowcem PKP) zamienić się ma wkrótce w zespół nowoczesnych obiektów komercyjnych, wśród których stacja stanowić będzie drobny element, przypominający małą architekturę. W miejscu dworca powstaną wysokie biurowce (wiele podobnych obiektów już stoi wzdłuż Alej Jerozolimskich, nowa zabudowa uzupełni ciąg szklanych prostopadłościanów), miejsce więc radykalnie zmieni swój charakter.
Warszawa Zachodnia – dworzec z kasami, punktami handlowymi i usługowymi czy poczekalnią już działa, został wybudowany jako pierwszy, biurowce wokół mają wyrosnąć w najbliższych latach. Dworzec został umieszczony pod ziemią, na jej powierzchni widoczne jest tylko szklane zadaszenie, wiodące ku schodom. W ten sposób budynek dworca zamienił się w niewielki, szklany pawilon, który już niedługo stanie się tylko elementem przestrzeni pomiędzy biurowcami.
Warszawa Zachodnia zmieniła swój charakter przez wielu obserwatorów oceniany negatywnie, zauważyć jednak trzeba, że nowa stacja oferuje przynajmniej więcej udogodnień niż poprzedni dworzec. Nowy obiekt jest lepiej skomunikowany z komunikacją miejską, jest dostępny dla niepełnosprawnych, czysty, uzupełniony w przydane punkty usługowe (kiosk, kawiarnia itp.). W czasach, gdy nieruchomości muszą przynosić zysk epoka dużych dworców chyba się skończyła – ich utrzymania kosztuje, a grunt, na którym stoją jest zbyt wartościowy, by go „marnować” na stacje kolejowe.
Dworzec Warszawa Zachodnia
Lokalizacja: Warszawa, Aleje Jerozolimskie
Inwestor: HB Reavis Poland i PKP S.A. (Xcity Investment)
Projektanci: FS&P Arcus Fajnaś Ścisło & Partnerzy
Wykonawca: Warbud
Powierzchnia dworca: 1300 m2
Powierzchnia biurowa: 150 000 m2
Teren inwestycji: 1,5 ha
Przewidywany termin zakończenia inwestycji: 2018
Szacunkowa wartość projektu: 156 mln euro
Źródło zdjęć: hbreavis.com, pkpsa.pl
Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Budowa wieży wyciągowej szybu Kaiser Wilhelm II na terenie kopalni węgla kamiennego Hohenzollern zak ...
Kasyno Kultury, placówka kulturalna działająca w Kwidzynie od końca 2023 roku mieści się w budynku o ...
Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...
Władze Mławy starają się o ura...
Budowa wieży wyciągowej szybu...
Centrum Folkloru Województwa Ł...
W Toruniu ma powstać ciekawy b...
ZOBACZ WSZYSTKIEStrona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...
Komentarze
Zaloguj się, aby dodać komentarz