Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Milcząca ikona

 

Czas czytania: ~3 min


Steven Holl

 

aeZHmoHEJwyYG5ED9zqt2GwNJsW6h9BoelugypMjXzzIPWuuAl1SHbNHxnyE_holl2.jpg
16 czerwca otwarto nowe powierzchnie wystawowe w Nelson-Atkins Museum of Art w Kansas City. Nowy kompleks nosi nazwę „Bloch.” Jest to upamiętnienie fundatora budynku – Henry W. Bloch’a. Projekt kosztował muzeum 200 milonów dolarów. 170 mln pochodzi z jego darowizny. Zaprojektowany przez Stevena Holl’a budynek będzie mieścił kilka kolekcji muzealnych: sztuki współczesnej i afrykańskiej oraz nową galerię prezentującą czasowe wystawy fotograficzne. „W budynku światowej klasy prezentowane będą dzieła nigdy wcześniej nie wystawiane” – mówi Marc F. Wilson, dyrektor muzeum. Większa część Bloch Building znajduje się pod ziemią, wzdłuż wschodniego boku starego korpusu muzeum. Nad ziemią wystaje pięć 25 metrowych, wolnostojących, przeszklonych pawilonów – „soczewek”. Pomiędzy nimi i na ich szczytach zaplanowano zielone dachy pokryte trawą, skąd zwiedzający mogą podziwiać rzeźby i odpoczywać na świeżym powietrzu. Ta integracja krajobrazu i architektury pozwoliła stworzyć budynek, który nie jest dokładnie ani nad ani pod ziemią, ale równocześnie w tych dwóch miejscach. Nowa i stara część muzeum zostały połączone podziemnym systemem korytarzy oraz obszernym basenem, zaprojektowanym przez Holl’a w 2002 roku. Muzeum potrzebowało większej powierzchni ze względu na stale powiększającą się liczbę zbiorów. „Ten budynek został zaprojektowany w ściśle określonym celu, chodziło o stworzenie miejsca, gdzie ludzie mogą obcować ze sztuką” - – tłumaczył dyrektor muzeum Marc Wilson. Dlatego przy projektowaniu postawiono określone wymagania, jakie ma spełniać przestrzeń wystawowa (poza podstawowymi potrzebami). Miała być taka aby każdy mógł zajrzeć z danego poziomu na inny - z wewnątrz na zewnątrz. Bloch Building powiększył powierzchnię całego muzeum aż o 70 procent. 59-letni Steven Holl ochrzcił swój projekt jako grupę „porozrzucanych soczewek wtopionych w krajobraz”. Kontrast i różnorodność to główne idee projektu. Przez użycie różnych gradacji światła Holl osiągnął efekt nawiązujący do japońskich lampionów porozwieszanych na sznurku. W zależności od pory dnia budynki mienią się różnymi odcieniami, od niebieskiego po żółty. „Światło wypełnia te budynki, jak dźwięk muzykę” – powiedział Holl. Tłumaczył, że jego koncepcja jest jak światło, które rozdziera ciemność i jak dźwięk, który przenika ciszę.
lvdhBLYzFXWRBtIoeB4suz4bw6dpgzkygks190DZATWM88klD8UsOpwRjYwV_holl1.jpg
Kluczowy dla projektu jest kontrast przypominających kryształy, białych pawilonów i zielonej trawy. Pokoje i galerie łączące konstrukcje, które służą również jako kawiarnie i biblioteki, wzbogacono sterowanym oświetleniem. Kolejne efekty iluminacyjne możemy odnaleźć w basenie zdobiącym budynek plaza. W czasie dnia naturalne światło przechodzi przez 34 okrągłe soczewki umieszczone w basenie i oświetla znajdujący się poniżej parking. Nocą światło z parkingu w analogiczny sposób podświetla wodę. Korytarz prowadzący przez budynek zaplanowano jako „wyprawę w kierunku subtelnego dziwactwa” kontrastującą z formalnym charakterem starego muzeum. Dla Holl’a jest to esencja projektu. Holl jasno podkreślał, że chce zaprojektować coś, co będzie kontrastowało ze starszą częścią muzeum - „neoklasycystyczną świątynią na wzgórzu”. Z powodu dominacji budynku istniejącego od 1933 roku, często określanego mianem punktu orientacyjnego Kansas, pożądane było stworzenie czegoś, co nie do końca byłoby obiektem. Budynek jest częściowo wtopiony w krajobraz i ogród rzeźb. „Wymyśliliśmy nowy paradygmat połączenia krajobrazu z architekturą” – powiedział Holl. “To nie jest budynek, który powie czym właściwie jest lub co dzieje się w środku; to jest pewnego rodzaju ikona, lecz nie przypomina ekscentrycznych muzeów współczesnych, które krzyczą o aplauz” – podkreślał Wilson. Małgorzata Drozdowska
4ec57cCR1fsLgvqEvFyRr23acV5usHxK4miBAULZZ9MjT5imDv13XvwtdING_holl3.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi
Flow – drugi etap projektu w centrum Łodzi

„Dwa miesiące po oficjalnej inauguracji Flow ruszamy z budową drugiego - znacznie większego i zróżni ...

Budowa Kulturoteki coraz bliżej
Budowa Kulturoteki coraz bliżej

W warszawskiej dzielnicy Wesoła być może już niedługo powstanie wyczekany budynek łączący bibliotekę ...

E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.
E-konferencja Skorupa budynku: dachy, fasady, drewno i prefabrykacja w architekturze.

Regulacyjne i technologiczne zmiany w zakresie metod wznoszenia budynków doprowadziły w ostatnich la ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera