Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Milcząca ikona

 

Czas czytania: ~3 min


Steven Holl

 

aeZHmoHEJwyYG5ED9zqt2GwNJsW6h9BoelugypMjXzzIPWuuAl1SHbNHxnyE_holl2.jpg
16 czerwca otwarto nowe powierzchnie wystawowe w Nelson-Atkins Museum of Art w Kansas City. Nowy kompleks nosi nazwę „Bloch.” Jest to upamiętnienie fundatora budynku – Henry W. Bloch’a. Projekt kosztował muzeum 200 milonów dolarów. 170 mln pochodzi z jego darowizny. Zaprojektowany przez Stevena Holl’a budynek będzie mieścił kilka kolekcji muzealnych: sztuki współczesnej i afrykańskiej oraz nową galerię prezentującą czasowe wystawy fotograficzne. „W budynku światowej klasy prezentowane będą dzieła nigdy wcześniej nie wystawiane” – mówi Marc F. Wilson, dyrektor muzeum. Większa część Bloch Building znajduje się pod ziemią, wzdłuż wschodniego boku starego korpusu muzeum. Nad ziemią wystaje pięć 25 metrowych, wolnostojących, przeszklonych pawilonów – „soczewek”. Pomiędzy nimi i na ich szczytach zaplanowano zielone dachy pokryte trawą, skąd zwiedzający mogą podziwiać rzeźby i odpoczywać na świeżym powietrzu. Ta integracja krajobrazu i architektury pozwoliła stworzyć budynek, który nie jest dokładnie ani nad ani pod ziemią, ale równocześnie w tych dwóch miejscach. Nowa i stara część muzeum zostały połączone podziemnym systemem korytarzy oraz obszernym basenem, zaprojektowanym przez Holl’a w 2002 roku. Muzeum potrzebowało większej powierzchni ze względu na stale powiększającą się liczbę zbiorów. „Ten budynek został zaprojektowany w ściśle określonym celu, chodziło o stworzenie miejsca, gdzie ludzie mogą obcować ze sztuką” - – tłumaczył dyrektor muzeum Marc Wilson. Dlatego przy projektowaniu postawiono określone wymagania, jakie ma spełniać przestrzeń wystawowa (poza podstawowymi potrzebami). Miała być taka aby każdy mógł zajrzeć z danego poziomu na inny - z wewnątrz na zewnątrz. Bloch Building powiększył powierzchnię całego muzeum aż o 70 procent. 59-letni Steven Holl ochrzcił swój projekt jako grupę „porozrzucanych soczewek wtopionych w krajobraz”. Kontrast i różnorodność to główne idee projektu. Przez użycie różnych gradacji światła Holl osiągnął efekt nawiązujący do japońskich lampionów porozwieszanych na sznurku. W zależności od pory dnia budynki mienią się różnymi odcieniami, od niebieskiego po żółty. „Światło wypełnia te budynki, jak dźwięk muzykę” – powiedział Holl. Tłumaczył, że jego koncepcja jest jak światło, które rozdziera ciemność i jak dźwięk, który przenika ciszę.
lvdhBLYzFXWRBtIoeB4suz4bw6dpgzkygks190DZATWM88klD8UsOpwRjYwV_holl1.jpg
Kluczowy dla projektu jest kontrast przypominających kryształy, białych pawilonów i zielonej trawy. Pokoje i galerie łączące konstrukcje, które służą również jako kawiarnie i biblioteki, wzbogacono sterowanym oświetleniem. Kolejne efekty iluminacyjne możemy odnaleźć w basenie zdobiącym budynek plaza. W czasie dnia naturalne światło przechodzi przez 34 okrągłe soczewki umieszczone w basenie i oświetla znajdujący się poniżej parking. Nocą światło z parkingu w analogiczny sposób podświetla wodę. Korytarz prowadzący przez budynek zaplanowano jako „wyprawę w kierunku subtelnego dziwactwa” kontrastującą z formalnym charakterem starego muzeum. Dla Holl’a jest to esencja projektu. Holl jasno podkreślał, że chce zaprojektować coś, co będzie kontrastowało ze starszą częścią muzeum - „neoklasycystyczną świątynią na wzgórzu”. Z powodu dominacji budynku istniejącego od 1933 roku, często określanego mianem punktu orientacyjnego Kansas, pożądane było stworzenie czegoś, co nie do końca byłoby obiektem. Budynek jest częściowo wtopiony w krajobraz i ogród rzeźb. „Wymyśliliśmy nowy paradygmat połączenia krajobrazu z architekturą” – powiedział Holl. “To nie jest budynek, który powie czym właściwie jest lub co dzieje się w środku; to jest pewnego rodzaju ikona, lecz nie przypomina ekscentrycznych muzeów współczesnych, które krzyczą o aplauz” – podkreślał Wilson. Małgorzata Drozdowska
4ec57cCR1fsLgvqEvFyRr23acV5usHxK4miBAULZZ9MjT5imDv13XvwtdING_holl3.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

Podoba Ci się nasza działalność ? Postaw kawę dla Grupy Sztuka Architektury!
Postaw mi kawę na buycoffee.to

tagi

Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec
Mies van der Rohe Award 2024 jedzie do Niemiec

25 kwietnia 2024 roku poznaliśmy laureata najważniejszego na naszym kontynencie plebiscytu na najpię ...

Retransmisja konferencji Kolor w architekturze
Retransmisja konferencji Kolor w architekturze

10 kwietnia 2024 w Muzeum Uniwersytetu Warszawskiego w Warszawie odbyła się pierwsza edycja konfere ...

Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.
Historyczna wieża ciśnień i Park Nauki Torus w Ciechanowie. Nowe realizacje.

Zbudowana w latach 70. według projektu warszawskiego architekta Jerzego Bogusławskiego wieża ciśnień ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Kubatura
ZOBACZ TAKŻE

PRACA:
Zatrudnię
  • Zatrudnię

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera