Chcesz być na bieżąco? Zapisz się do naszego newslettera


Wejście z hołubcem

 

Czas czytania: ~3 min


QFhp5v3OsP3Lho6MK4fjkwRAVTXVxg547hYLPACshUYu18dYxCJdy71sIp1f_etnograficzne-fotjustyna-kossowicz-1.jpg
Kilka lat temu polscy projektanci odkryli dla siebie rodzimą sztukę ludową. Od tego momentu moda na folklorystyczne eksperymenty zatacza coraz szersze kręgi. Znane z tradycyjnego rzemiosła motywy i techniki rękodzielnicze pojawiają się jednak nie w postaci prostego naśladownictwa archaicznych wzorców, ale przepuszczone przez filtr współczesności. Dzięki tej transformacji, bazujące na ludowych inspiracjach meble, dywany, tkaniny i drobne akcesoria, świetnie odnajdują się w towarzystwie nowoczesnych sprzętów w prostych, a nawet minimalistycznych wnętrzach. Na takim właśnie mariażu „ludowości” i współczesnych środków architektonicznych bazuje zaprojektowana przez pracownię NArchitekTURA nowa aranżacja strefy wejściowej krakowskiego Muzeum Etnograficznego im. Seweryna Udzieli, mieszczącego się w Ratuszu na pl. Wolnica. W tym przypadku jednak projektanci nie tylko sięgnęli po zestawienie dwóch przeciwstawnych stylistyk, ale poszli o krok dalej, odważnie łącząc polską sztukę ludową z ikonami designu XX w. Bartosz Haduch: Nowa aranżacja przestrzeni inspirowana jest sztuką ludową, wybranymi eksponatami z kolekcji Muzeum Etnograficznego i elementami wnętrz ratusza na Placu Wolnica. Projekt obejmuje umeblowanie, oświetlenie oraz częściową wymianę posadzek. Podłużna lada z kasą i informacją złożona jest z 132 różnokolorowych elementów lakierowanych na wzór strojów ludowych z rejonu Małopolski. Ponad pięciometrowa barwna bryła stanowi wyrazisty, charakterystyczny akcent przy wejściu i kieruje odwiedzających w stronę kasy, a później szatni i przestrzeni ekspozycyjnych. Kolejnym elementem aranżacji wnętrz jest podłużny czarny mebel do ekspozycji i magazynowania książek, zabawek i innych przedmiotów przeznaczonych na sprzedaż. Układ prostokreślnych, przecinających się i wystających form kształtuje szafki, półki, podstawki pod książki, gabloty, a nawet wieszak na parasole. Sposób łączenia elementów inspirowany jest tradycyjnymi rozwiązaniami stosowanymi w meblarstwie i architekturze drewnianej. Szatnię ukształtowano w postaci ponad stu numerowanych kołków wystających ze ścian. Pozornie abstrakcyjny układ jest w rzeczywistości zestawieniem uproszczonych zapisów nutowych pieśni ludowych. Każdemu z elementów przyporządkowano nutę, bądź sylabę piosenki, a przy pomocy specjalnej instrukcji grupy dzieci zwiedzających muzeum są zachęcane do odczytania bądź odśpiewania treści zaklętej w elementach architektonicznych. Rząd zamykanych szafek w szatni wykończono od góry podłużną listwą, na której zaplanowano luźno oparte, powycinane litery alfabetu, które można ułożyć w słowa lub zdania. Ich odczytanie możliwe jest dzięki odbiciu w lustrze zamontowanym na ścianie powyżej. W strefie wejściowej klasyki designu XX wieku – krzesła Charlesa i Ray Eames`ów –skontrastowano z prostymi, ręcznie obrabianymi siedziskami w postaci pniaków z białego dębu. Historyczne, szklano-żeliwne bramy prowadzące do przestrzeni ekspozycyjnych wzbogacono instalacją z modułowych elementów “Algues” Ronana i Erwana Bouroullec. Współczesna forma dekoracji inspirowanej motywami roślinnymi ma stanowić uzupełnienie historycznej ornamentyki i sprowokować swoisty “dialog” między dwoma stylistykami. Kolor nowej posadzki z żywicy epoksydowej dostosowano do zachowanej podłogi z ciemnych i jasnych płyt lastryko w podłużnym holu muzeum. Do istniejącego układu szachownicy, niczym przeskalowane pionki do gry, dostosowano ruchome czarne podstawy na poszczególne eksponaty. W jednej z wersji projektu założono sterowanie tymi elementami za pomocą pilota. Minimalistyczne oprawy oświetleniowe w holu w delikatny, pośredni sposób eksponują istniejące sklepienia krzyżowe. Nowe, wielofunkcyjne meble łączą poszczególne wnętrza, zacierają granice pomiędzy pomieszczeniami, ale też sugerują kierunek ruchu i prowokują zwiedzających do działania, a czasem samodzielnego kształtowania przestrzeni. Projekt jest próbą twórczej interpretacji ludowych motywów za pomocą współczesnych środków architektonicznych przy zachowaniu i wykorzystaniu walorów istniejącego budynku. Autorzy: NArchitekTURA - Bartosz Haduch, Sebastian Machaj, Jakub Wagner, Piotr Wroczek
CraGFQhkm1WL2wDRR95T8a4ma4JLEQwye1XOJlYUOa0ltZDRoj10rXE4ifWZ_etnograficzne-fotbartosz-haduch-1.jpg
wgvQa9V2cFtNEdymKcnrmn3MGV4uaTAEOdEmoVrlU6p8kmHHfFR2SJkv1koV_etnograficzne-fotbartosz-kardas-1.JPG
h8cQGEWQQyFaDUzjXDTKs8XKE27FEDXzYQvp8OiNn5BC22V3aWXARY3yiFgs_etnograficzne-fotbartosz-kardas-2.jpg
tqh4GAaV9L3qvsaGlkmGdUscUYd5zRmuCrAZS5j1lL04lcAbDoZARQmRSB9t_etnograficzne-fotjakub-wagner-1.JPG
7Zcv52huL0zXIzXgVVKe2AETT6vN14blBT4SxXbblGN0K9OOs20b2VIjl6mW_etnograficzne-rzut.jpg

Brałeś udział w projekcie? Opowiedz nam swoją historię.

tagi

Modernizm nad jeziorem
Modernizm nad jeziorem

Pracownia Design Lab Group jest odpowiedzialna za projekt architektoniczny ośrodka wypoczynkowego na ...

Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny
Pracownia SLAS wygrywa konkurs architektoniczny

Pracownia SLAS zdobyła pierwszą nagrodę w konkursie architektonicznym na projekt nowego gmachu Akade ...

Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji
Plebiscyt Polska Architektura XXL 2019 - czekamy na zgłoszenia realizacji

Przed nami dwunasta edycja Plebiscytu Polska Architektura XXL, którego celem jest wspólne architekto ...

KOMENTARZE
Komentarze
Brak komentarzy
Zaloguj się, aby dodać komentarz

Nie przegap okazji!!!

zapisz się do naszego newslettera